Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kattekrig i Skagen..  (Læst 25008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Kattekrig i Skagen..
« Dato: 20 April , 2011, 08:22 »
I Skagen er der nabostridigheder om fritgående katte og det har fået naboer til at indrykke en annonce om at fremmede katte indfanget på egen grund vil blive indfanget og aflivet.. Som man må ifølge mark og vejfredsloven. Det har været omtalt i flere medier
Nordjyske, TV2Nord og også i TV2 Nyhederne

Frederikshavn kommune er en af de kommuner somhar  indført at høns ikke må gå frit i ens egen have! Men de har ingen regel om fritgående katte. Hvorfor har Frederikshavn kommune så følt sig nødsaget til at lave regler for høns, men ikke for katte, når der tilsyneladende er så store nabostridigheder om dette.

Kommunen har også en regel om at der skal være fast tilstrækkeligt tæt hegn i skel, hvis hønsegården ligger tættere på en 2.5 m. Denne regel har bla. Favrskov kommune begrundet med (citat fra fagkonsulenten i Teknisk Forvaltning) "Kravet om et tæt hegn i skel skyldes dyrenes tilbøjelighed til at skrabe og støvbade, det kan give store gener i form af støvskyer ind over naboens grund."

Men igen så må man undres over at det åbenbart ikke er noget problem i kommunens øjne at katte går ind og besørger i naboens sandkasse og blomsterbede, men at en høne som tager sandbad på ens egen grund kan være til stor gene..

Når man læser de forskellige kommentarer, så er der mange der har problemer med naboens katte. Men der er ingen der har henvendt sig til kommunen om problemet.. Egentlig mærkeligt, for det er jo netop kommunens tekniske forvaltning der kan skride ind overfor dyrehold hvis de er til gene. Specielt en kommune som Holbæk vil have et gevaldigt forklaringsproblem hvis de får en klage over fritgående katte. Holbæk har jo netop indført forbud mod fritgående høns i egen have med den begrundelse at det kan jo være at naboen har fjerallergi. Så de vil have et problem med at forklare hvis de ikke vil forbyde fritgående katte hvorfor de så forbyder fritgående høns i egen have...Men også kommuner som Rudersdal, Esbjerg og Favrskov vil have nogle forklaringsproblemer.

I modsætning til høns og fugle er der ingen kommuner som skriver på deres hjemmeside at man kan klage over katte. Det kan jo være derfor at der ingen kommer. Igen må jeg undres over at kommunen så inviterer til klager over høns og fugle...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #1 Dato: 20 April , 2011, 08:34 »
Formoder, du har et læerbrev eller fire på vej, Finn?

Det er jo meget, meget mærkeligt, det her!

GKV

  • Gæst
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #2 Dato: 20 April , 2011, 08:45 »
Jeg tror det beror på at folk, med undtagelse af os der har høns, ikke har nogen følelse overhovedet for fjerkræ, desværre. De kan ikke forestille sig, at vi holder af vore dyr som også har personlighed og krav på et godt liv.

Kommer talen på katte, hunde eller heste, for den sags skyld også mink, ja, så er det noget helt andet, for disse dyr er det såååå synd, hvis de lider overlast. Det kommer så til udtryk, når pressen skal omtale div. sager.

Selvfølgelig skal folk holde deres katte hos sig selv, især da i et villakvarter, hvor haverne er på størrelse med et frimærke.

Os andre der bor ude på Søren Ty....... mark er problemet ikke så stort, bortset fra at man ved, at kattene kan komme af dage på den ene eller anden måde, hvis de bevæger sig ud af matriklen, men da det er katte der skal holde mus og rotter væk kan man ikke spærre dem inde, blot sørge for, at de er neutraliserede og håbe på at de bliver hjemme.

Jeg bliver selv enormt sur, når der kommer fremmede hankatte, især dem der er tamme og som frejdigt går ind i huset og strinter eller stjæler mad fra køkkenbordet og så har jeg kun et ønske KILL IT.Kan godt forestille mig at andre, hvis de får besøg af mine har det lige sådan.

VH Gunni.

VH Gunni.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #3 Dato: 20 April , 2011, 08:53 »
Jeg ville godt nok være ked af at skulle spærre min kat inde og det er s.. da umuligt at lære ham at han skal holde sig i haven.
Jeg syntes at det er krakilsk og meget intolerant at ha så travlt med hinanden.

Uha, det er sgu ikke underligt at der er krig i denne verden.

Hvis ikke at folk har større problemer end en strejfende kat. Kan godt se at det er et "problem" hvis den tager høns og kyllinger. Det er da bare ikke noget jeg tillægger tamme katte.
Så er det de vilde der er et problem så må man jo regulere som med andet vildt. Det er jo heller ikke optimalt for dem at leve sådan. Katten er ikke et oprindeligt dyr her i norden.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #4 Dato: 20 April , 2011, 08:55 »
Jatak fremmede hankatte er en stor gene, alle mine katte er neutraliserede, og desværre har jeg tit besøg af fremmede hankatte, som strinter overalt (også indendørs) hvis havedøren står åben. Det værste er dog at de nogengange tæsker mine... og en engang har taget alle mine gæslinger, det var dråben, som fik ..........nok om det.

Desuden er det HELT grotesk at høns ingengang må gå frit i ens egen have !! Er det så et FRIT land vi lever i ??

 Det er klart at ens husdyr ikke har noget at gøre hos naboerne, ingen tvivl om det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #5 Dato: 20 April , 2011, 09:00 »
Jamen Lene, din kat skal da gå frit, bare den bliver inde hos jer selv!!! Gør den ikke det, ja så er sagen en helt anden. Ingen skal da tvinges til at omgås andres dyr de ikke bryder sig om, frit land eller ej.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #6 Dato: 20 April , 2011, 09:18 »
Fritgående katte kan faktisk være et kæmpeproblem f.eks. for folk med allergi, som ikke selv kan bestemme om naboens kat må ligge i deres havestole...
Det synes jeg egentlig ikke er intolerance at brokke sig over.

Jeg vil da heller ikke have naboens hunde eller høns gående i min have - og jeg kan ikke se, hvorfor katte skulle have særstatus der.

Ideelt set burde alle husdyr jo kunne vandre frit rundt, ligesom os andre.. Selvom jeg i grunden heller ikke går rundt inde i naboens have...

Og ja, jeg har selv kat - i et villakvarter med allergiske naboer.
Vi har en kat, der går frit - fordi hun altid har gjort det, og at tage friheden fra en kat, der har været vant til at gå ude.. det er både svært og synd, synes jeg. Tilgengæld har den allergiske nabo fået lov til at skyde med vandgevær efter hende, og det har så lært hende ikke at gå ind til ham.

Men jeg har også tre katte, der aldrig har været ude af min have. Dels pga. naboen, dels pga. risikoen v. en stærkt trafikeret vej. Et stykke af haven er simpelthen hegnet til dem. Det trives de fint med, og jeg kender masser og masser af folk - især med racekatte, som gør det sådan. Hvis katten er født med det, kan det sagtens lade sig gøre uden at være synd (mener jeg.) Kattene er ihvertfald velfungerende.

Men alt er jo altid et spørgsmål om sted og muligheder. Uden for bygrænsen er der jo også høns, der går frit og at hegne alle en gårds katte inde.. det kan jo være både håbløst og tåbeligt hvis de skal bekæmpe rotter og mus.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #7 Dato: 20 April , 2011, 09:28 »
Det kan ikke bringe mit pis i kog at naboens kat vælger at defilere igennem min have.
Min kat er sky så jeg ved at han ikke ville drømme om at gå ind i andres huse. Jeg syntes at man skærer alle over en kam ved at lave formynderiske love.

Det er et kildent emne, jeg mener at der altid er mange sider af samme sag og at konflikten bare optrappes ved at blæse det ud i medier og straks gøre det politisk og lave helt hen i vejret love.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #8 Dato: 20 April , 2011, 09:33 »
Det er der en god pointe i Lene.
Jeg så også hellere de sære regler for høns lempede.. end flere regler indført for katte!

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #9 Dato: 20 April , 2011, 09:40 »
Nu siger alle katte ejere godt nok at katten ikke kan opdrages til at blive på matriklen.
Men jeg tør æde min gamle hat på 98% af jer ALDRIG har forsøgt at opdrage katten til at blive på matriklen.
Efter 3 angreb på mine høns i sommers blev min intolerance over for kat temmelig stor der er kun 2 katte fra naboerne der pt. Har ad gang her alle andre får en bønne i røven og det har hjulpet lidt. Jeg har dog overvejet at gå op i kaliber men nu får vi at se om der igen i år er uansvarlige katteejere der lukker katten ud mens de tager på ferie.
Fandme en flot måde at have dyr på....
« Senest Redigeret: 20 April , 2011, 09:43 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #10 Dato: 20 April , 2011, 09:49 »
Jeg synes at vildkatte på matriklen er et problem. Det har ind til videret kostet 1100 kr. i dyrlægeregninger for bidsår hos en af mine egen katte, og to af dem er hundræd for at være ude om natten pga. vildkatten. Jeg har dog ondt af vildattene som åbenlyst er dødsultne, og som vover pelsen og kommer ind på terrassen for at se efter mad i kattenes (tomme) madskåle. Inges Katthjem har tilbudt at jeg kan låne en kattefælde for at fange katten. De vil derefter neutralisere, vaccinere og genudsætte katten. God løsning.

Men ud over det: Så er det fuldstændigt vanvittigt at man ikke må have sine høns gående frit i egen have. Hvad er det for noget regelrytteri! >:( Jeg blir' sgu så tosset over at læse den slags - det er en alvorlig indgriben i folks privatliv -og ret.
« Senest Redigeret: 20 April , 2011, 09:52 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

GKV

  • Gæst
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #11 Dato: 20 April , 2011, 10:17 »
Det kan ikke bringe mit pis i kog at naboens kat vælger at defilere igennem min have.
Min kat er sky så jeg ved at han ikke ville drømme om at gå ind i andres huse. Jeg syntes at man skærer alle over en kam ved at lave formynderiske love.

Finns oplæg går jo ud på den urimelige forskel der er i kommunernes håndtering. Det er muligt at din kat er sky, men man kan jo ikke lovgive ud fra sådan et kriterie.Man har jo heller skelnet imellem hønsene, så som at silkehøns ikke kan flyve over hegnet o.s.v.

Det er en pestilens med katte der er, hvor de ikke skal være. Jeg er selv meget imod al for megen indblanding med love og forordninger, men lige netop her er der altså en brist.Mange katte er nogle møgkatte, der huserer helt efter eget forgodtbefindende.

Vi skal bare huske, at der rent faktisk er en lovgivning på området, det bliver bare ikke på samme måde offentliggjort som de særregler der er for hønsene. Så får folk et chok når de erfarer at deres kat kan risikere at blive fanget og i værste fald aflivet, fuldt lovligt. Så anses de der er generet af kattene som skurkene, men ikke dem der ejer dem, er det fair?

VH Gunni.


Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #12 Dato: 20 April , 2011, 12:28 »
Ja, budskabet var faktisk at hvorfor i alverden have særlige regler for høns, fugle (og kaniner), men ingen for hunde og katte...

(Slagelse har bla. krav til hvordan kaninbure skal laves...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

  • Gæst
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #13 Dato: 20 April , 2011, 12:34 »
Der er ingen tvivl om man ka opdrage en kat, nogen nemmere end andre! Men det er ved gud nemmere at få katten til at forstå den skal holde sig væk fra min grund end at få den til at forstå den skal blive på min grund  ;) Klart den ikke vil besøge en vandkanon!

Jeg er ked af der bli'r lavet love om disse ting, og så meget hellere at man tog stilling til hønseholdet med sine naboer... ligeledes med kattene... at man indbyrdes finder en løsning så alle er glade og mødes på midten. Vi ender et rigtig kedeligt sted efterhånden med alle disse restriktioner.

Dengang jeg var barn (og det er altså ikke så mange år siden) kunne man sende hunden ned i kiosken og hente avisen. Noget alle nu snakker om som noget romantisk... idag ville hunden blive anholdt!

GKV

  • Gæst
Sv: Kattekrig i Skagen..
« Svar #14 Dato: 20 April , 2011, 12:56 »
For slet ikke at tale om da jeg var barn, hvor alle hunde rendte løs og det ikke var noget særsyn, at se to hunde parre sig, deraf vel ordet gadekryds. Så kom der som regel nogle mennesker og smed en spand vand i hovedet på dem, i den tro at de kunne afbryde foretagendet.

Men tingene har altså ændret sig meget i de mellemliggende år! Dels så var befolkningstallet dengang 4mill og villakvarterer var ikke så udbredt som de er i dag. Der var også altid nogen hjemme, børnene legede på gade og vej efter skoletid, derfor kunne de nemt få jaget uønskede dyr væk.

I dag er der dødt allevegne om dagen og dermed frit slag for missekatter til at besørge i blomsterbede, sandkasser, strinte op ad døre ned af stolper o.s.v. Helt ærligt, intet er så ulækkert som at rage i kattehøm-hømmer, mens man forsøger at fjerne skvalderkål, især når det ikke er din egen kats og jeg kan sagtens følge de mennesker der ikke gider at have det.

Selv synes jeg det er meget generende at mine fodersække bliver overstrintet fordi intakte hankatte huserer i stalden, men jeg bor trods alt på landet med hvad deraf følger.

Kommer lige ind ude fra min køkkenhave, hvor jeg møder den grimme rød hankat, jeg bliver bare så sur, han kan skrubbe ud på heden kan han, han har intet her at gøre. En dag inden ret længe, sætter jeg en fælde op og får en ende på det og Nej, han bliver ikke afleveret til Kattens Værn for derefter at blive sat ud igen og fortsætte med at genere mig.En ting skal han dog roses for, han tager ikke mine kyllinger.

VH Gunni.