Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukperiode??  (Læst 3490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bennetzen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
  • //Blessed are the cheesemakers
Skrukperiode??
« Dato: 17 Marts , 2011, 17:15 »
Jeg synes jeg har læst flere indlæg herinde, som berettede om hvordan høns kunne ligge skruk i måneder, hvis de ellers fik lov. Er det korrekt?

Min historie er som følger:

Havde 4 snydeæg liggende i en af rederne, ifald en af marandamerne skulle få lyst til at skrukke.
Det var der også en der gerne ville, men hun kunne ikke have reden i fred.

Hun blev flyttet til et hjørne for sig selv og der blev sag hegnsvæg rundt om hende.
De andre mente så, at hendes nye rede var den bedste så de hoppede over og lagde æg hos hende.
Så kom der en plade over, men ak, hun ville ud en dag og væltede pladen ned, så var hun ude og nyde vejret, men kunne ikke komme ind til æggene igen.
Da jeg kom hjem fra arbejde var de jo kolde og blev kasseret. Hun havde på det tidspunkt ligget ca 7 dage på snydeæg og derefter 7 dage på mine udvalgte rugeæg.
Jeg trillede ud og købte en brugt kravlegård, bunden i vejret på den, hælngsler på og vupti, et indbruds/udbrudssikret skrukhus.

Jeg samlede æg igen og lagde under hende, 12 stk. denne gang.
Dem lå hun nu og hyggede med i 7 dage, hvorefter jeg en morgen kommer ud, set hun har ødelagt det ene æg og er gået af de resterende.
Nyt halm, rense reden godt og forsigtigt føre hende tilbage på reden, men nej.
Hun nægtede og var helt og aldeles afskrukket. :(

Kan det passe, at de har et indbygget ur, der siger at nu kommer der ikke noget af disse æg, terminen er overskredet, så nu stopper skrukkeriet??

Resultatet af den dumme gås (høne) bliver, at nu bygger jeg et kyllingehjem (hvem der bare havde rådet mig til, at bygge rigeligt, når jeg gik i gang ;) )
Og til den første køber jeg en Rcom 20 PRO, så skal de se kyllinger skal de...


Mvh

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Susanne

  • Gæst
Sv: Skrukperiode??
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2011, 17:31 »
Jeg tror ikke på, at hønsene har et indbygget 21-dages-ur.

Jeg har haft skruk, der har skrukket i over 40 dage, før det lykkedes at afskrukke hende - og mange andre kan fortælle noget lignende.

Havde hun en udgang i kravlegården? Så hun kunne komme ud en gang om dagen og strække ben, spise og lægge en klat?

Ellers kan det være hun har følt sig fængslet - og det er netop den metode, mange bruger til afskrukning. F.eks med en sort spand i et par døgn.

Offline Bennetzen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
  • //Blessed are the cheesemakers
Sv: Skrukperiode??
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2011, 06:08 »
Hun havde, i sin kravlegård mulighed for at komme ud af reden og strække ben, indtage føde osv. Dog havde hun ikke mulighed for at komme udendørs sammen med de andre..
Det kyllingehus jeg bygger nu, bliver med egen kyllingegård, så der er adgang til det fri, klods op af den eksisterende hønsegård, så vil kyllingehuset også kunne benyttes som skrukhus, hvis en af dem atter kom på de tanker.

Mh

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Susanne

  • Gæst
Sv: Skrukperiode??
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2011, 08:04 »
Det bliver vel nok godt!

Held og lykke med arbejdet  :D


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrukperiode??
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2011, 15:53 »
Sikke noget ØV, Jesper.
Skulle det en anden gang ske, at skrukken er af reden nogle timer, kan du roligt lade hende ruge videre, der er ret stor sandsynlighed for at der kommer kyllinger alligevel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk