Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: er det normalt??  (Læst 5607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
er det normalt??
« Dato: 23 Marts , 2011, 21:59 »
vores nyindkøbte maraner har den mani at de om aftenen går ind i huset, og sætter sig alle andre steder end på pindene. 2 sætter sig på kanten af redekasserne med hovedet inde i den. 1 lægger sig ovenpå kassen, og den sidste satte sig igår på på en skråstiver helt nede ved gulvet, og idag oven på redekassen. har flyttet dem over på pinden og der bliver de så. højde mæssigt er det ca det samme om det er pinden eller redekassen.begynder de stille og roligt og sætte sig på pinden eller vil det her fortsætte indtil de ikke er mere???
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: er det normalt??
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2011, 22:14 »
De begynder måske på det af sig selv ??? ellers så er det bare at sætte dem der op HVER aften i en periode... så skal de nok lære det /o

Sidste år, måtte jeg ud hver aften og lægge mine høns i seng, de gik slet ikke ind i huset men lå i en stor klump midt ude i hønsegården. Jeg var til sidst ved at rive håret af mig selv, men da de var blevet puttet i seng i over en måned, lærte de det heldigvis /o Men normalt plejer det altså ikke at tage så lang tid... mine høns er nok dummere end andres ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: er det normalt??
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2011, 22:21 »
Hvis du bliver ved med at sætte dem på pind, finder de nok ud af det.
Er der noget med dine pinde de ikke gider måske? trækker det ?

Pinde skal gerne være ca 4-5 cm brede og lige høvlet på kanten, aldrig runde, og hvis, skal det være natur grene der er ujævne i overfladen, og variable i tykkelsen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: er det normalt??
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2011, 22:25 »
jamen så må jeg jo bare blive ved. syns bare det virkede tåbeligt og gå og flytte på mine høns ;D. det kunne jo være det bare var mig der syntes de skulle sidde på de dertil indrettede pinde og sove ;) det trækker ikke der og pindene er alm lægter der er afrundede på kanterne. Måske er de bare vant til der hvor de kom fra og smide sig hvor de nu syns
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: er det normalt??
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2011, 22:26 »
Hvorfor er det lige at høns skal tvinges til at sidde på pind?

Hvis de nu ikke bryder sig om at sidde pind!!
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: er det normalt??
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2011, 22:35 »
det var så osse min tanke.. omvendt ville jeg egentlig osse gerne være fri for klatterne ovenpå redekasserne, men man kan jo ikke få alt ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: er det normalt??
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2011, 23:47 »
Hvis det var mine høns, ville jeg sætte dem på pind, det er nu rarest, når klatterne kommer på møgbrættet om natten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: er det normalt??
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2011, 13:13 »
Mine har gjort det samme. Efter nogen tid, hvor jeg hver aften satte dem op på pinden, fandt de selv ud af det.
Hilsen Sille

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: er det normalt??
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2011, 13:41 »
Tror det er meget normalt, at man gerne vil styre hvor de ligger klatter så hele huset ikke ligner lort efter 2 nætter :)

Har også selv måtte pille dem ned fra hesteboksene og sætte dem på pind :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: er det normalt??
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2011, 22:10 »
Her, med mine ca 30 høns  :D, ligner hønsehuset først lort efter ca 14 dage med blandet vejr, efter 3 uger med godt vejr.

Nogle sidder på pind, og skider derfor (om natten) på skidebrættet. Resten ligger rundt om hvor de kan finde plads.

Jeg kunne ikke drømme om at tvinge mine silker til at bruge pindene. Der er et par stykker der gør det af egen fri vilje, men resten foretrækker helt klart at være tættere på gulvet.
Mvh
Erik Andersen