Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns  (Læst 29683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #15 Dato: 26 Juni , 2008, 23:33 »
Hej

Så vidt jeg er orienteret, kan man kun få udleveret ormkur, til høns og andre dyr, fra en dyrlæge som har konstateret at dyret har orm eller ormeæg i gødningen. Der er kommet meget strikse regler på det område for år tilbage, da folk gav deres dyr ormekur bare på mistanken og med deraf følgende resistens.
Jeg indleverede 2 gødningsprøver, en fra min syge/forkølede høne og en fra de andre. Den syge høne var ren, men der var ormeæg i de andres.
Jeg har fået Ivomec opløsning og skal give hvert dyr 1 ml. (med sprøjte i næbbet) 1 gang hver 14 dag altså 2 gange ialt. Dyrlægen mente denne måde er den sikreste, for at være helt sikker på at hvert dyr får det de skal ha (men det er jo heller ikke noget problem når man som jeg kun har 3 ialt)
Den dyrlæge jeg talte med mht. penicillinen ( Aquacyclin 10% 1 ml. pr. dag i 8 dage) synes jeg skulle vente med ormekur til penicillinkuren var overstået. Men den dyrlæge jeg talte med i dag da jeg hentede ormekuren, mente ikke der var noget i vejen for at give sammen med penicillinen. Så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal. Der er ingen af dyrerne der på nogen måde virker plaget pga. orm.
Dyrlægen mente at det var bedst ikke at spise æggene de næste 14 dage efter indgivelse af ormekur.

Jeg har ikke hørt at hønens immunforsvar slåes ihjel af pencillin, det er tarmfloraen der kan gå i stykker. Så hun får en herlig A38 blanding ovenpå medicinen.

Har ikke hørt om de parasitter, der bliver omtalt, men de lyder absolut ikke hyggelige!
Min høne - selvom hun har været skidtmas og ikke er på toppen endnu - har en god appetit, dog rallede hun meget når hun drak. Men en træls hals er jo heller ikke nem at få noget ned igennem...

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #16 Dato: 26 Juni , 2008, 23:48 »
Har lige været på google og søge på parasit Blackhead og kom ind på DNR - Blackhead- [ Oversæt denne side ] tryk på 'oversæt denne side' eller hvis I har mod på den engelske udgave:
www.michigan.gov/dnr/0,1607,7-153-10370_12150_12220-26481--,00.html - 50k -

Der vises et meget ulækkert billede af parasitten  :-\

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #17 Dato: 27 Juni , 2008, 07:14 »
Jeg har ikke noget fagligt belæg for det men på det gamle forum var der flere der blandede 2 cl. saltsyre til ca. 10 l. drikkevand.
Danny

Det er den bedste kur, det holder forebyggende, men fjerner også når ormene er i systemet.

2 Cl. saltsyre til 10 L. vand gives i 7 dage.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #18 Dato: 27 Juni , 2008, 08:40 »
Mine høns har fået pencilin og de blev ikke dårliger eller døde, man giver jo medicin for at hjælpe og ikke omvendt, Dorte jeg ville vente med at give den syge høne ormkur, det var jo heller ikke hende der havde orm, men du kan da godt give de 2 andre høns  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #19 Dato: 27 Juni , 2008, 19:46 »
Ja vent med Ivomec til alle er restituerede, og fint du giver A38.

Ivomec har i følge min dyrlæge, som har speciale inden for fugle og fjerkræ, tilbagehold for både æg og slagtning i 45 dage.

Ivomec har den sidegevinst, at det virker utøjsforebyggende i 6 mdr. Det var det der var det aktive stof i vort tidligere så elskede middel Antiutøj.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #20 Dato: 27 Juni , 2008, 20:52 »
Hej
Har i dag talt med den dyrlæge der gav mig penicilline og han mente godt jeg kunne give Ivomec selvom hun er på penicillin. Det han var bange for inden han havde undersøgt gødningen, var om den syge havde Coccidiose (mener det var det han kaldte det) for så ville det ikke være godt at blande de to medikamenter. Men den parasit fandt han ingen spor efter.
Jeg vil helst give hele flokken (på 3 høns...  :) ) ormkur på samme tid. De skal jo alle have, selvom der ikke er tegn på noget hos den syge.

Fik at vide hos dyrlægen at der er tilbagehold på æggene i 14 dage... det vil jo så sige ihvertfald 1 mdr. da de jo skal ha igen om 14 dage.

Den syge har lagt æg i går og i dag, men der er vel penicillin i... ??? har da vist ikke fået spurgt om der er tilbagehold på æg i den forbindelse...

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

MartinJ

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #21 Dato: 27 Juni , 2008, 23:38 »
Det aktive stof i Aquacyklin hedder oxytetracyklin.
Tilbageholdelsestiden ved oral dosering (i mund/næb) er 30 dage.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #22 Dato: 03 Juli , 2008, 23:06 »
Min Orpington, har nu fået sin 8 og sidste penicillin sprøjte og er blevet meget bedre og friskere  :)
Hun spiser godt, nyser lidt en gang i mellem, men hun hugger A38 blandingen i sig sammen med den høne der ruger. Hun virker til nemmere at få noget i den gale hals end de andre jeg har haft og jeg synes hun har en lidt hvæsende vejrtrækning og lyder hæs når hun snakker. Hun snakker/gokker ikke så højt og hønseagtig som alle vores andre høns har gjort.
Og siden den anden høne lagde sig på æg, har hun stort set ikke været udenfor, men kun været lige ved redekassen eller inde i den sammen med den anden. De to damer enes fint og hanen går alene i hønsegården og galer og keder sig  :(
Mit spørgsmål er så: Er Orpington anderledes end andre racer, hvad vejrtrækning, snakken/gokken angår? de er jo en noget tungere race.
Hun er min første Orpington og da hun tilsyneladende ikke har været helt frisk fra start af, ved jeg ikke helt hvad jeg skal forvente af en sund Orpington.
I dag er det så lykkedes mig, at få kigget hende i halsen (det er ikke nemt at holde så lille et hoved samtidig med næbbet skal holdes åbent så der kan hældes noget derned...) og det ser ud til at der er gule pletter/belægninger, så måske er det derfor hun lyder som hun gør og får maden i den gale hals???? Nu er hun meget madglad og det med at spise stille og roligt, gør hun ikke så meget i.

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #23 Dato: 04 Juli , 2008, 11:18 »
Jeg er lidt forvirret her.
Histemonas lever i den bagerste del af tarmene og kan bevæge sig til leveren eller testikler og æggeleder. Jeg har ikke hørt eller læst nogen steder at de kan komme helt op i halsen. pH i halsen er helt forkert til histemonas. Jeg tør ikke afvise det, men det lyder højst mystisk!

Hej Martin.
Du har sikkert ret i det med tarmfloraen - jeg kan kun citere den dyrlæge, der forsøgte at behandle stakkels Hansen og afsluttede med at aflive ham, mens han sad i mine arme en søndag middag...
Jeg fik oplyst, at det var histemonas meleagridis, og jeg fik oplyst, at det var en penicillinkur uden ormekur, der var skyld i sygdommen.
Jeg vidste ikke, at det kunne ske - men jeg kan love dig for at jeg skammede mig og bankede mig selv med skorpioner, da det til sidst gik op for mig, at Hansen ikke kunne synke - men tog maden ind i munden og måtte spytte ud igen.
Han sultede og tørstede ihjel.
Det er tæt på det mest ufede, jeg nogensinde har oplevet!
 

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #24 Dato: 04 Juli , 2008, 18:10 »
Kan ikke helt finde ud af om det er min høne, der bliver hentydet til  ???
Men hun har nu fået ormekur (Ivomec) ifb. med penicillin. Og hun er meget madglad, men prikker maden op noget anderledes end de andre.
Så håber da hun får det hun skal...

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #25 Dato: 04 Juli , 2008, 19:09 »
Kan ikke helt finde ud af om det er min høne, der bliver hentydet til  ???
Men hun har nu fået ormekur (Ivomec) ifb. med penicillin. Og hun er meget madglad, men prikker maden op noget anderledes end de andre.
Så håber da hun får det hun skal...

Hilsen Dorte
Hej Dorte.
Nej, jeg hentyder ikke til din høne. Du har gjort, hvad du kan, og du glor den ned i halsen og holder øje.
Jeg råber bare op, så der måske er andre, der kan undgå min oplevelse i fremtiden. Jeg vidste ikke, at jeg skulle glo den i halsen. Så havde jeg måske set det komme.
Jeg tror, at din høne bliver rask med din hjælp, og jeg tror, at problemer bliver opdaget i tide hos dig.
Jeg svarer blot Martin.  ;)
Han synes, det er mystisk. Det er det måske også. Jeg ved kun, hvad jeg har oplevet og har fået at vide i den anledning. Men om det kan have sin rigtighed, har jeg ikke forstand på.
Derfor råber og skriger jeg som en besat om ormekur, når andre siger 'penicillin'.
Men din lille høne lige nu? Nej. Den hentyder jeg ikke til.
Men jeg ønsker jer held og lykke!  :)


Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #26 Dato: 04 Juli , 2008, 20:29 »
Hej igen  :)

Anede heller ikke man skal glo dem ned i halsen før end jeg læste om det her på forum.
Håber også hun kommer sig - hun har kostet en formue både i indkøb og i medicin   <R  :(
Fik kigget hønen der ruger i halsen og hun ser fin ud  :) Og min hane er ikke sådan lige at indfange, han er ikke så imponeret af at sidde på arm  :D så det kommer nok til at vente lidt... skal ihvertfald lige ha de lange bukser og ærmer på - han gir sig ikke frivilligt, man er vel en kamphaneblanding  ;D

Nu venter vi på et par små kyller bliver udruget  :) håber også det går som det skal.

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #27 Dato: 05 Juli , 2008, 07:38 »
Held og lykke med dine kyller, og god bedring til din høne,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

MartinJ

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #28 Dato: 05 Juli , 2008, 10:44 »
Helle,
At banke sig selv med skorpioner understreger bestemt sagens alvor!

Nu skal man være varsom med at modsige en dyrlæge. Jeg undrede mig blot meget over at det kunne være meleangridis, men ville ikke afvise det.

Jeg er dog helt sikker på (indtil videre da) at ormekur ikke slår meleangridis ihjel. Orm kan "bane vejen" for sygdommen, men ikke stoppe den. Altså fjerkræ med orm er mere udsatte for at få et udbrud. Det er ikke en orm, det er en parasit hvor der ikke findes en effektiv behandling. Man kan forebygge på flere måder, som beskrevet.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #29 Dato: 05 Juli , 2008, 12:19 »
Meleangridis 'angriber' ofte i forbindelse med et ormeangreb, idet orm kan være vært. Kommer man ikke ormene til livs, vil angrebet (vel?) blive ved og dyret vil fortsætte med at mistrives.

Så selv om ormemiddel ikke hjælper direkte, så er det dog en væsentlig del af behandlingen, iflg. de artikler der findes om sygdommen.
Hilsen Susanne