Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af æg??  (Læst 4930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Løkke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Udrugning af æg??
« Dato: 21 Juni , 2008, 20:22 »
Hejsa

 Vi er helt grønne inden for høns, så nu vender vi os mod jer for hjælp.
Vores ene lille høne har nu lagt på æg i 21dage. Da vi så var ude her til aften for at se om vi havde fået "børn", var hun hoppet af æggene. De fleste af dem lå og var blevet kolde. vi har fået stoppet alle æg under hønemor igen. ???
 
 Nu er spørgsmålet så om æggene tager skade af at blive kolde så sent i forløbet?

 Mvh
 Henrik Løkke ???

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2008, 20:39 »
Hej Henrik! Har I prøvet at lyse æggene om der er noget i dem? Eller vandprøven. Der skulle gerne være spræl i dem nu, for kyllingerne skuule jo snart komme. Er der slet ikke begyndt at komme hul i nogle endnu?
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Henrik Løkke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2008, 20:51 »
Ja vi har haft dem i vand og kunne se at mange af dem "vrikkede" livligt. Men vi er lidt urolige for om æggene tager skade af at blive kolde. De har nok lagt hele eftermiddagen hvor hun har skubbet dem ud under sig.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2008, 20:55 »
Der er selvfølgelig en risiko, men du kan ikke gøre andet end lade hende varme dem nu og så se tiden an. Man kan blive glædelig overrasket over hvad en kylling i ægget kan klare.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Henrik Løkke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2008, 20:58 »
Okay ja der er jo ikke andet at gøre. Kæresten var helt ulykkelig da hun så det, for nu blev det jo ikke og så havde hun jolagt der for ingenting.  :)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2008, 21:12 »
Velkommen her til Henrik  <I
Håber i er heldige og at der kommer kyller i morgen, ellers kunne i jo prøve at skaffe dag gamle kyllinger til hende så det ikke har været hel forgæves for høne mor <P
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Henrik Løkke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2008, 21:18 »
Det har vi også snakket om. Men der ligger også 5 fasanæg under. En eller anden speciel art jeg ikke lige kan huske. Dem havde jeg håbet mest på. Men kyller skal vi da ha. Ellers må vi adoptere :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2008, 21:33 »
Nu ved jeg ikke hvor i verden du holder til, men jeg har daggamle kyller der gerne vil adopteres, muligvis ikke helt rene Sussex, men muligvis. ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henrik Løkke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2008, 21:37 »
Det var en pæn tanke, desværre bor vi helt oppe i det mørke nord.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Udrugning af æg??
« Svar #9 Dato: 23 Juni , 2008, 00:44 »
Sidst jeg havde to skrukker liggende, skete det et par gange, at en rede var forladt, og æggene kolde, men det var bare at flytte hønen ind på dem igen, og alle æggene klækkede, så bare de ikke har været kolde i alt for lang tid, så sker der ikke noget ved det.
I naturen er moderen også nød til at forlade reden en gang imellem, og der sker der heller ikke noget, sålænge det bare ikke varer alt for længe.
Hvor lang tid, der så kan gå, det ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.