Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor bliver kyllingerne af?  (Læst 4194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Hvor bliver kyllingerne af?
« Dato: 19 Juni , 2008, 09:24 »
For første gang har vi haft en skrukhøne :) Men... nu har hun ruget  og ruget - i søndags kom den første kylling og i tirsdags to mere. Der er nu 11 æg tilbage i reden. Hønen er ind i mellem af reden og lærer de små at spise og drikke, men hvad kan vi nu forvente os af resten af æggene? Skal vi evt. lægge dem under en anden høne, der for tiden ligger på blot tre æg (har ligget en uge) og derefter 'familiesammenføre', hvis nogle klækker inden for de næste 4 dage - eller hvordan?

To døde kyllinger, der ikke var kommet ordentligt ud af skallen, har vi også oplevet. Hvad kan årsagen til det være - og er det en god idé at 'hjælpe' dem ud, når først de har fået godt hul?

Kan den anden skrukhøne blive i hønsehuset (med andre høner og en hane), mens den får kyllinger? Vi har nemlig ikke lyst til at bygge endnu et ekstra hus+hønsegård. Eller kan vi flytte den rugende til samme hus som hende, der allerede har udruget nogle stykker?

Jeg håber på hurtig vejledning af mere erfarne medlemmer  <+
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor bliver kyllingerne af?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2008, 09:55 »
For første gang har vi haft en skrukhøne  Men... nu har hun ruget  og ruget - i søndags kom den første kylling og i tirsdags to mere. Der er nu 11 æg tilbage i reden. Hønen er ind i mellem af reden og lærer de små at spise og drikke, men hvad kan vi nu forvente os af resten af æggene? Skal vi evt. lægge dem under en anden høne, der for tiden ligger på blot tre æg (har ligget en uge) og derefter 'familiesammenføre', hvis nogle klækker inden for de næste 4 dage - eller hvordan?


Velkommen Marie Louise!
Er alle æg 'lige gamle'? Normalt samler man æg sammen og lægger under hønen på samme tid, så klækker de alle sammen 21 dage efter, inden for et par dage. De æg der så ikke er klækkede, smides ud.
Er æggene ikke lige gamle vil de klække over flere dage, og det er vældig synd for høne og kyller, da hun ikke rigtig kan komme ud og finde mad til de små.

Jeg synes umiddelbart ikke du skal komme æggene under den rugende høne, for måske vil hun efterlade de tre hun ligger på. Måske er der ikke nogen kyllinger i de 11 æg, men det er lidt svært at svare på, når jeg ikke ved hvor længe de er blevet ruget.....

To døde kyllinger, der ikke var kommet ordentligt ud af skallen, har vi også oplevet. Hvad kan årsagen til det være - og er det en god idé at 'hjælpe' dem ud, når først de har fået godt hul?
Der kan være flere årsager til at kyllingerne ikke har kunnet komme ud, men oftest skyldes det at de har været for tørre. Ofte kommer man sine æg i en balje vand på 19. dagen, dels får de den fugt de har brug for inden klækningen dels så kan man ofte se æggene vippe, hvilket er tegn på at der er kyllinger  - hvilket er helt vidunderligt at se :)
Nogen bruger i stedet for en balje, en vandforstøver og giver lige æggene et fugtigt pust. Det kan være svært at vide om der er fugtigt nok under en høne, men vandet skader i al fald ikke ;)

Kan den anden skrukhøne blive i hønsehuset (med andre høner og en hane), mens den får kyllinger? Vi har nemlig ikke lyst til at bygge endnu et ekstra hus+hønsegård. Eller kan vi flytte den rugende til samme hus som hende, der allerede har udruget nogle stykker?
Nogle er så heldige at kunne have skrukker, høner, haner, rugeæg og kyllinger i samme rum, men det er de færreste! Har du masser af plads f.eks i en lade er problemet ikke så stort, men er der sparsomt med plads, ville jeg ikke gøre det. Skrukker vil ofte rivalisere hinanden og kyllingerne kan riskikere drøje huk eller drab af de voksne.
Hvad er det for en race du har?
Jeg har heller ikke så meget plads i min have, men jeg deler mit hønsehus op med hegn og laver mindre løbegårde på et par m2 til hver, eller også laver jeg disse inddelinger i hønsegården. på denne måde lærer de hinanden at kende under trykke kår og man kan efterhånden fjerne div hegn, som kyllerne vokser til.

Held og lykke og spørg endelig løs!

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Hvor bliver kyllingerne af?
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2008, 10:37 »
Hej Hanne
Tak for svarene  :) 

Vores hane og én af hønerne er gul orpington, én høne er sort orpington, og to høner er porcelænsfarvet sussex. Vi tog, hvad vi kunne få :-\  Det er ikke dværg-.
Æggene er lagt over flere dage, men det var svært at finde ud af, præcis hvor lang tid, der blev ruget, for hønerne skiftedes til at ligge på dem, indtil én af sussex'ene altså 'vandt' og blev liggende. Fra dét tidspunkt passer det fint med 21 dage nu.

Jeg prøver at lægge æggene i vand og krydser fingre for de næste par dage.

Hvorfor vil den anden skruk (hende med 3 æg) ikke acceptere de andre æg? Den første bunke æg er i hvert fald en blanding fra alle fire høner, og her ville de jo gerne ligge.

Mange hilsner fra Marie-Louise
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvor bliver kyllingerne af?
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2008, 10:50 »
Det er ikke fordi hun ikke vil acceptere æggene, men hvis de klækker vil hun forlade de 3 æg hun ligger på, og hvis hun kun har ligget 1 uge er det måske for tidligt til at hun vil acceptere kyllingerne
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor bliver kyllingerne af?
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2008, 17:59 »
Velkommen til. Du kan også lave en hønsefræser til skruk og kyllinger
Som her
Hønsefræser
og her er en vejledning til et lille hus
HUS
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:37 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi