Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stammer - forklaring og uddybning  (Læst 15550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #15 Dato: 17 Februar , 2011, 09:11 »
Jo det kan jeg selvfølgelig gøre :)

Så trækker jeg nok lidt færre kyllinger efter den sølvsorte, for så er 60 jo lige i overkanten! Så tror jeg at jeg gør det at jeg efter de to første kuld bytter høner ved hanerne, så der forhåbentlig kommer nogle flere gråstribede høner.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #16 Dato: 17 Februar , 2011, 09:53 »
Du er rigtig godt igang med at blive en god hønseavler - allerførste betingelse er netop, at man tænker over, hvad man gør og hvad resultatet vil  kunne blive !

Jeg kunne måske godt undre mig lidt over, at du gør så meget ud af kamme og fodbefjering - tænk på pointkortet ! - hvor henter du de store point ? - type, farve og tegning !!

Der er ikke så meget ved, at have super kamme og fodbefjering, men dyrene ligner Faverolles og ikke Maran !

Lad være med at sætte dyr sammen med samme fejl - f. eks. de lyse dyr - du har jo ingen interesse i en dynge alt for lyse kyllinger !

Fodbefjeringen eller vel rettere løbsbefjeringen tror jeg ikke, at du behøver bekymre dig så meget om, blot den ene part har fjer på løb, så plejer det at slå helt fint igennem !

Nu kender jeg ikke dine pladsforhold, men jeg ville nok vælge at starte med at lave kyllinger efter de allerbedste, og så have "reservedyr" gående, som man senere på sæsonen kan skifte ind i en mere eksperimenterende stammesammensætning !

Faktisk ville jeg nok vælge kun at at have høner i "superstammen", som lægger helt mørkebrune æg ! - hvis du da ikke er helt sikker på, at hanen er kommet ud af et super maranfarvet æg !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #17 Dato: 17 Februar , 2011, 10:26 »
Tak for svar Bent. De maraner som går her har haft virkelig dårlige kamme, derfor jeg fremhæver at de har ok kamme. Jeg kan sagtens se at det nok er smartere at satse på typen. Måske jeg skulle få en til at komme og hjælpe mig med at kigge på dem.

Den belgiske hane er jeg helt sikker på kommer fra et rigtig mørkt maranæg. For jeg modtog kun mørke æg fra Belgien.

Jeg har ikke uendelige mængder af plads, men kan dog godt have nogle reservedyr gående :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #18 Dato: 17 Februar , 2011, 13:26 »
Bent jeg kan godt se hvad du mener, men maran er desværre kendt for deres ringe kamme :( og det er i høj grad arveligt

Jeg ville helt klart tilskynde Mikkel til først og fremmest at få kammene iorden på denne generation, og så fra næste begynde at satse mere på typen? Med Maran er der helt klart et stort arbejde forude
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #19 Dato: 19 Februar , 2011, 20:38 »
Jeg har gået og tænkt lidt. Jeg har en høne med en god fjerdragt, en flot stribning, ryghalestilling, størrelse på kam og hagelapper, fine lyse løb, en god ægfarve, et godt temperament og en rigtig fin størrelse. Det eneste minus er at der på hendes kam nærmest er en krone. Jeg kan lige prøve at tegne det og lægge det ind. Bør hun ikke sorteres fra? Hun er helt klart den der har den bedste farve af dem alle :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2011, 20:44 »
Her er tegningen af kammen..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #21 Dato: 24 Februar , 2011, 13:55 »
Jeg tror ikke det er ret godt med den kam Mikkel, men du kan jo prøve med nogle æg og se hvad der sker? Det værste der kan ske er jo lørdagskylling ;) som du siger har den nogle andre fordele. Kryds den med den hane med den bedste kam-og alt andet så godt som muligt også selvfølgelig ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #22 Dato: 24 Februar , 2011, 14:00 »
@ Mikkel

Det er ikke den bedste kam men hvis det kun er kammen, som der er det værste ved hende og hun ellers er den bedste af dine dyr, så behold hende og lav et hold kyllinger eller to.

Du har jo ikke ligefrem så meget at vælge imellem. Så det gælder om at lave en masse kyllinger og derefter sorterer hårdt, så du får lavet en start besætning.
« Senest Redigeret: 24 Februar , 2011, 14:05 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #23 Dato: 24 Februar , 2011, 20:52 »
Så i syntes at jeg skal beholde hende, hun er ellers sat i ikke egnet gården, men hun er generelt god, kun kammen er rigtig skidt ved hende :)

Lene, er det bi-takker?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #24 Dato: 24 Februar , 2011, 21:02 »
Ja det er  bitakker, en på hver side af selve takken.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #25 Dato: 24 Februar , 2011, 21:12 »
Okay, jeg prøver at sætte hende sammen med de andre igen :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #26 Dato: 24 Februar , 2011, 21:21 »
Hvis billedet er kammen set i profil, så er kamfejlen det der kaldes tvillingetakker. Bitakker og Hjortetakker vokser ud fra kambladet på siderne.
Men ligegyldigt hvad det nu måtte hedde korrekt, så er det hele ekstremt arveligt, og bør kun indgå i avl, når der et tale om racer/farver hvor det er vanskelige at fremskaffe andet godt avlsmateriale.
Så såfremt ALT andet er OK jfr. standardbeskrivelsen kan sådan et avlsdyr godt bruges i avl. Men med notat om at samme fejl i de næste mange generationer IKKE må indgå i avlen. For sker dette så kommer problemerne for alvor.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #27 Dato: 25 Februar , 2011, 08:10 »
Rudi, det er set i profil. Det er netop også kun fordi det er et problem at fremskaffe dyr af gråstribet maran at jeg overvejer at bruge hende, men tænker lige en ekstra gang :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #28 Dato: 25 Februar , 2011, 08:53 »
Det siges jo, at der efter dyr med fejl vil være ca 25 % gode dyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Stammer - forklaring og uddybning
« Svar #29 Dato: 25 Februar , 2011, 09:46 »
Citér
Men ligegyldigt hvad det nu måtte hedde korrekt, så er det hele ekstremt arveligt, og bør kun indgå i avl, når der et tale om racer/farver hvor det er vanskelige at fremskaffe andet godt avlsmateriale.

Hvis kamfejl er ekstremt arvelig, så må ingen kamfejl jo være lige så ;). Så et par generationer med gode kamme på hanerne burde vel udrette mirakler. Det der med at fravælge et ellers  godt på på grund af en enkelt (større) fejl hedder minimumsselektion, og er noget af det, vi i undervisningen fik at vide, var suboptimalt.

Så hvis jeg var dig Mikkel, og det egentligt var min beste høne, som havde denne kamfejl, så ville jeg klart bruge den i videre avl. Med det samme vil jeg dog sige, at jeg ikke er rutineret inden for hønseavl, som flere af de øvrige herinde. Så jeg vil ikke afvise, at jeg har ændret mening om 5 år  ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)