Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma bedømmelser  (Læst 86531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #150 Dato: 30 August , 2012, 11:22 »
Når jeg som admin redigerer i andres indlæg, tilføjer jeg altid forneden i indlægget, hvad jeg har redigeret, og ændrer farven til orange, så der ikke kan opstå misforståelser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #151 Dato: 30 August , 2012, 12:50 »
Det er bare ikke altid lige nemt at finde en mentor desværre  :-\
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #152 Dato: 30 August , 2012, 12:57 »
Der er altid hjælp at hente, man skal bare spørge om den, for der er ikke mange som er tankelæsere.

Der er mange hjælpsomme fjerkræ folk i lokalklubberne og så har Brahmaerne også en specialklub.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #153 Dato: 30 August , 2012, 12:59 »
Der er altid hjælp at hente, man skal bare spørge om den, for der er ikke mange som er tankelæsere.
 

Nitte, det satsede jeg ellers på   ;D

Brahma klubben og lokal klubben er jeg medlem af  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #154 Dato: 30 August , 2012, 21:46 »
Jeg vil da også lige prøve lykken i bedømmelsestråden.

Jannis blå høne kan jeg faktisk rigtig godt lide. Farven er fin, der fint med luft under, og så synes jeg faktisk slet ikke hovedet og blikket er så skidt endda. Faktisk synes jeg det ser ud til, at der er fin bredde på hovedet. Jeg vil dog give ret i, at der mangler lidt halestigningen, men synes umiddelbart heller ikke at halen her helt færdigudviklet ud. Så det kan muligvis forbedres lidt med alderen. Jeg synes da bestemt, at hun skal avles på, så ud og kig efter en blå, sort eller splash hane til hende.

Den guld-blå båndede hane har også rigtig mange kvaliteter i mine øjne, men jeg vil dog give Lene ret i, at han er lidt for kort. Endvidere synes jeg faktisk, at han godt måtte være lidt mørkere i hals og saddel, men han har en rigtig fin blå farve.

Og slutteligt til den hvid sort col høne. Også her vil jeg gætte på en ung høne, som umiddelbart også ser ud til at mangle det sidste i haleudvikling. Eller fin type med ret god overlinie, og fornuftigt hoved. Ud fra billedet vil jeg mene, at der er en rigtig fin overfarve, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at se vingetegningen på hønen. Jeg synes godt, den kunne være tegnet lidt mere generelt, især i fodbefjeringen, og har derfor også en mistanke om, at den kan mangle lidt i vingetegning. Men det er selvfølgelig rent gætteri :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #155 Dato: 30 August , 2012, 23:07 »
Den Hvid sort-columbia høne synes jeg er rigtig svær for kan rigtig godt lide hende, men hun har flere punkter hvor hun falder lidt igennem synes jeg, men hendes helhed som sådan er rigtig god. Så hvis dommeren har fokuseret på dette kan hun godt være placeret i den høje ende af skalaen.
Det jeg godt kan lide på hende er fodbefjeringen, hovedet og farven ser også ganske god ud. Hale/rygvinkel tror jeg godt kunne rettes op ved at give hende et lille prik og æglægning har måske også gjort at hun har en lille pude på ryggen.
En lille ting jeg synes kunne være bedre er løbsfarven udfra at det er en af de stærke varieteter, men det er nok et lille ubetydeligt punkt, som ikke tæller når det ikke er være end det er.
Tegningen tror jeg ikke jeg ville dømme så meget på, da der ikke er noget der stikker ud og ødelægger billedet selvom hun godt måtte have lidt mere i fodbefjeringen.
Så kommer det store problem ved hende, som jeg er meget i tvivl om hvad jeg skulle gøre ved og det er brystet på hende. Det er jo flot rundt og fremtrædende, men slet ikke nok i forhold til vingeknoerne, som gerne skulle dækkes af bryst og brystfjerne. Så ud fra det måtte det nok gerne være bredere og dybere.
Så fordi helheden er så god og de andre punkter ikke er det store ville jeg nok give hende 94 p, men hvis brystet er en fejl vil hun nok lande på de 91-92 p på det Tyske pointkort.

Hende her synes jeg er en udfordring for hvor meget vil man dømme på hende og hvor vigtig er helheden i forhold til de enkelte punkter. Hun vil være et godt eksempel at tage op på en ungdyrdag eller et dommermøder. Så man kan blive enige om en linje og hvad man vægter og hvorfor.

Den Guld blåbåndet hane har dårlig vingebæring og det vil få ham til at se kortere ud og det skal man huske at tage med i sin bedømmelse når man ikke står med ham i hænderne eller kan få ham til at rette sig lidt an.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #156 Dato: 01 ſeptember , 2012, 18:17 »
Hun er ikke Tysker ,men kommer fra Rumænien.

Avleren fik 94 for hende.

mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #157 Dato: 01 ſeptember , 2012, 18:19 »


p.s dette er en Belgisk ung høne.Avleren skal have hende med til Leipzig
mvh Jesper

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #158 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:26 »
En rigtig fin ung høne, med super overlinie og umiddelbart også rigitig god farve. Hovedet er OK, men i mine øjne måtte det gerne have været lidt bredere/kraftigere med mere bistert blik. Desuden kunne jeg godt have tænk mig lidt mere markerede lår...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #159 Dato: 02 ſeptember , 2012, 16:50 »
tror også hun kommer til at klare sig godt i Leipzig.
mvh Jesper

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #160 Dato: 02 ſeptember , 2012, 17:13 »
tror også hun kommer til at klare sig godt i Leipzig.

Hun måtte da meget gerne, gå rundt i min baghave :)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #161 Dato: 02 ſeptember , 2012, 18:07 »
ja forstår dig godt  :)

mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #162 Dato: 09 ſeptember , 2012, 17:11 »
her endnu en klar til bedømmelse

mvh Jesper

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #163 Dato: 17 December , 2012, 14:48 »
Kan I huske den blå høne jeg viste tidligere på året?

Nu ser hun sådan her ud:
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #164 Dato: 17 December , 2012, 14:51 »
Hun er da vist en meget, meget flot ung dame, Janni /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14