Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grise stikker af.....!  (Læst 12816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Grise stikker af.....!
« Dato: 11 Februar , 2011, 18:05 »
Hey

Jeg har som sagt for noget tid siden erhvervet mig nogle hængebugsvin. Og de er i forskellige størrelser.

De grise som er fra sommer 10 er begyndt at bryde ud igen. og der er endda efter at jeg har fået strømhegn op... Den sidder ca. 10 cm fra jorden (lige i samme højde som deres tryner.)
Men på trods af at den giver stød, smutter de under det vildthegn jeg har rundet om indhegningen..

Er det sådan et man evt kan stille på hvor meget stød den skal give?

Det er en ældre model 'Nervus 8' mener jeg den hedder.

Syger hurtigt hjælp fra kyndige. Og evt en stærkere strømgiver.

Mvh

Michael

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2011, 18:22 »
Inden du griber til dyre investeringer, er det måske interessant for dig nøjagtig, at vide hvor meget spænding der er på hegnet. Prøv at tjekke det med hegnstester. Hvis du ikke har en sådan, er det en langt billigere i løsning i 1. omgang. Den er også rar at have fremover.
Jeg har den altid i lommen når jeg går ude i foldene. En konstateret nedgang i spænding, kan skyldes mange ting som afleder. Det skal rettes inden dyrene "lærer" unoderne med at bryde gannem hegnet.
Nu ved jeg godt grise siges at være mere følsomme overfor stød, ifh. til dyr med tyk pels. Men lærer de det frie liv udenfor hegnet hvor der er meget at rode efter, snupper de gerne et rap fra hegnet

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2011, 18:37 »
Hvor mange jordspyd har du på hegnet? Hvis dit jordspyd er i dårlig stand eller af dårlig kvalitet, så vil hegnet ikke være så effektivt. Prøv evt. at sætte et par nye jordspyd til.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2011, 20:52 »
Grise der hegnes med strømhegn, skal have de stærkeste spændninger. Spændingen skal op på omkring 9.000 - 10.000 V, mens både heste og køer kan gå indenfor væsentlig mindre.

Så hvis dine grise har fundet ud af at bryde ud, er det nok fordi strømmen i hegnet er for svag.
Det kan enten være dårlig jordforbindelse, for stor afladning på grund af bevoksning eller for dårlig/ svag elhegn

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2011, 09:31 »
Jamen det er kun de små som gør det, de voksne har utrolig meget respekt for hegnet, de kommer ikke nærmere end 50-80cm fra hegnet.

Altså hvis jeg prøver at tage fat om tråden og så holde på en af de pæle som tråden sidder på, får jeg et ganske godt jeg i hånden, ikke videre behageligt..
Mvh

Michael

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2011, 16:56 »
Hvis du kun får et jag op i hånden er det for lidt. Du skal mærke det helt op i skulderen ;D.

De store kan muligvis have lært det som små, at eltråd gør ondt, derfor holder de en naturlig afstand.

Ved får og lam siger man, at hvis en først lære at komme ud af indhegningen skal man aldrig sætte den tilbage til flokken. Så vil den bare lære resten af flokken hvordan man kommer ud.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2011, 22:05 »
Hvis først smågrise lærer at gå under hegnet som små, så er det nærmest ligemeget om du så køber det kraftigste hegn på markedet, de vil oftest fortsætte med at gå under.

Der er dog en alligevel en måde at lære dem det, på:

Da jeg arbejdede med frilands gris brugte vi altid en "trænings fold" når vi skulle have grise fra staldene og ud på markerne.
Folden behøver ikke at være voldsom stor, de skal bare gå der nogen uger eller en måned.
Først sætter du dine strømførende tråde. Og gerne flere af dem fra 10-15 cm. højde og op.
Lige udenfor (ca. 20-40 cm.) de strømførende tråde sætter du et vildthegn. Når de så går under de strømførende tråde (alligevel) er det meningen at de skal røre både vildhegnet og de strømførende tråde samtidig. Så plejer der at være så god jordforbindelse at de nok skal lære det.

Men som der tidligere bliver fortalt så skal grise have et kraftigt "rap" over trynen før at de stopper helt med at forcere hegnet. Og det kan som de andre siger både være hegnet der er for svagt, for dårlig jordforbindelse eller at strømmen bliver afledt af for meget bevoksning der røre ved hegnet. Hvis det bare "kilder" lidt så tager de gerne den lille smerte for at komme ud at smage "græsset på den anden side"...

Held og lykke eller god fornøjelse ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2011, 22:10 »
Altså hvis jeg prøver at tage fat om tråden og så holde på en af de pæle som tråden sidder på, får jeg et ganske godt jeg i hånden, ikke videre behageligt..

Den test foretager man altså kun én gang med et hegn der fungerer.

Der er ikke strøm nok på hegnet hvis du synes at det er måden at teste det på. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2011, 08:47 »
Den test foretager man altså kun én gang med et hegn der fungerer.

Der er ikke strøm nok på hegnet hvis du synes at det er måden at teste det på. ;)

Enig! Med et ordentligt hegn kan den test godt give ondt i hele armen i et stykke tid efter...

Køb dig en billig hegnstester - det er godt givet ud!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2011, 10:16 »
Problemet er løst...

Vi bliver smidt ud af huset, og skal af med ALLE dyr.. :(
Mvh

Michael

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2011, 10:20 »
Ups.. Det var da godtnok en meget træls løsning. Meget ked af at høre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2011, 10:21 »
Problemet er løst...

Vi bliver smidt ud af huset, og skal af med ALLE dyr.. :(

Det lyder voldsomt  :o
Sker det bare fra den ene dag til den anden? Øv, hvor må det være frustrerende!
 *t til dig og din familie
Håber at I finder en god løsning.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

frida

  • Gæst
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2011, 10:26 »
Jeg er ked af det på jeres vegne. Findes der ingen alternativer? Tænker på andet sted at bo, hvor dyr er tilladt? Har set der har været "tråde" om boliger, hvor dyr er tilladt. Kunne det ikke være muligt for jer at finde andet? I bliver vel ikke "sat på gaden" fra dag til dag? Håber I kan finde en løsning, evt. med hjælp.
Krammer herfra til dig og din familie!

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2011, 10:27 »
Nej ikke helt, vi har jo stadig 3 mdr opsigelse. Men alle mine drømme går i vasken nu. Havde jo store planer for dette sted, med dyrehold, tilbygninger og stor familie.

Har oprettet en salgs annonce, hvis nogle der kommer her ind kunne tænke sig nogle dyr.
Mvh

Michael

GKV

  • Gæst
Sv: Grise stikker af.....!
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2011, 10:42 »
Jeg føler med jer i denne meget svære situation og håber at der kommer en løsning på det hele. Det er svært at være lejer, når man gerne vil have mange dyr.

VH Gunni.