Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lammefoster  (Læst 13843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lammefoster
« Svar #15 Dato: 29 Januar , 2011, 20:53 »
Et gede kid fravænnes som 3 mdrs. så det gør et lam vel også og så bliver moderen klar igen, især når brunst sæsonen er der.  

@ Loppe
Der er jo ingenting du kan gøre, andet end at forebygge at det ikke sker mere. Sket er sket.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lammefoster
« Svar #16 Dato: 29 Januar , 2011, 20:59 »
Pels er fantastisk. Det er flot og giver normalt en glimrende varme.

Men pels er nu flottest når det sidder på dyrene.

Jeg er ikke fordømmende. Jeg er ikke modstander af pelsavl (selvom min yngste datter er aktivt medlem i Anima), under forudsætning af at dyrene holdes under ordnede forhold. Og her er der måske nok lidt at arbejde på for den danske pelsavler branche.

At slagte dyr for at kunne pelse deres ufødte afkom er skammeligt i min verden.  /3
Mvh
Erik Andersen

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Lammefoster
« Svar #17 Dato: 29 Januar , 2011, 21:14 »
så har jeg da lært masse....og at får kan bloive ilæmmet selv om de har lam der patter...

Men måske primært efterår/vinter at de bliver ilæmmet igen..
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lammefoster
« Svar #18 Dato: 29 Januar , 2011, 21:18 »
Der er også nogle kvinder, som heller ikke tror at de kan blive gravide, nå de ammer. Og så lige pludselig så er den der....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Lammefoster
« Svar #19 Dato: 29 Januar , 2011, 22:18 »
Hæ hæ. 2 af min fætters børn er født med 1 år og 1 dags mellemrum. Deres læge havde fortalt moderen at hun ikke kunne blive gravid når hun ammede! Så det var en ups´er. Og ungerne er altså kun unge teenagere nu, så det var vist en gammel nar af en læge. (svigerindens udmelding).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lammefoster
« Svar #20 Dato: 29 Januar , 2011, 22:28 »
@ Henriette

Nu er I ikke fair over for lægen. Havde pågældende kvinde hørt lægens udtalelse til ende var hun aldrig blevet gravid. Det hun ikke hørte ham sige var '...hvis du blot husker at holde benene over kors'.  *f *g *f *g

Jeg har iøvrigt selv en lillesøster der er 11 måneder yngre end jeg. Så min mor hørte åbenbart også kun halvdelen af hvad lægen sagde til hende.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Lammefoster
« Svar #21 Dato: 29 Januar , 2011, 22:32 »
Stikker med et par kusiner der er født med 9 måneders mellemrum. De gik endda i klasse sammen. Det skal så lige siges at den yngste blev født 3 måneder for tidligt. Heldigvis unden men, og hun er en dejlig voksen kvinde i dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Lammefoster
« Svar #22 Dato: 29 Januar , 2011, 22:35 »
Får brunsttid er forskellig afhængig af race. Men NÅR de er i brunst, er de det hver 3. uge indtil de er ilæmmet. Jeg vil kun have forårslam, så jeg tager vædderen væk sidst i juli / først i august, og sætter ham så til igen i oktober. Når fåret er ilæmmet, går det 5 mdr., inden læmming, og et foster på 4-500g., er MAJET nyt, udfra min viden. Men derfor er det da trælst alligevel. Nogle fåreracer kan komme i brunst hele året. Det er der faktisk avlere, der lever af!!!. Så Loppe...hvis du vil undgå det en anden gang.....så væk med fåret, når lammene er 3 mdr. Gimmere OG vædderlam blir også kønsmodne i 4.mdr.s alderen, og der er de også afvænnet.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Lammefoster
« Svar #23 Dato: 29 Januar , 2011, 22:37 »
fejl......ikke væk med fåret...men vædderen sgu da!!!!!*GG*

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lammefoster
« Svar #24 Dato: 29 Januar , 2011, 22:44 »
Stikker med et par kusiner der er født med 9 måneders mellemrum. De gik endda i klasse sammen. Det skal så lige siges at den yngste blev født 3 måneder for tidligt. Heldigvis unden men, og hun er en dejlig voksen kvinde i dag.

OK Henriette, måske stukket, men alligevel ikke rigtigt. 9 måneder mellem fødslerne + 3 måneder for tidligt - dvs reelt 12 måneder.

Men, nu var det jo ikke ment som en konkurrence. Jeg er sikker på at nogen kan vise mindre interval end det der er mellem mig og min lillesøster. Det var jo mest for at understrege at 'hunner' kan undfange ganske kort tid efter at de har født. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lammefoster
« Svar #25 Dato: 30 Januar , 2011, 10:49 »
Jeg ved det ikke, men skyder på omkring halvanden til to måneder.
Mvh Marianne

Offline Fru Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Lammefoster
« Svar #26 Dato: 04 Februar , 2011, 11:33 »
Hvis man kigger på vækstkurver for lammefostre vil det svare til at den ca er 1/3 henne i drægtighedsperioden.
Har undersøgt køer på slagteri og der kommer jo desværre en del drægtigte ind. Synes stadig ikke det er i orden selv om "det bedst kan betale sig".
I øvrigt helt uden sammenligning med din historie, da jeg godt er klar over det var en fejl.
Mvh Tine
Hilsen Mette og Tine (mor og datter)
1,4 dværgwyandotter. 1,3,2 silke. 1,4 araucanaer. 1,3 legbar orpington. 0,1 houdan 0,4 isabrown. 0,2 new hampsire. 1.0 maran. 1,6 bl. 1,4 moskusænder. 1,7 geder. 1,1 lama. 2,6 heste(pinto, islænder, palomino). 2,0 katte. 0,1 hund.