Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ande-kebab!  (Læst 10715 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Ande-kebab!
« Dato: 24 Januar , 2011, 18:14 »
Konen har inviteret veninderne på middag på fredag så jeg skulle jo rulle mig ud med noget hjemmeslagtet hane i cider (a la Henriette Hall) - Hanen (Lys sussex på 9-10 mdr.) blev slagtet her i eftermiddag, taget ud, parteret, vejet (1800 g.) og lagt i fryseren...

MEN!!!

Så var der flere af veninderne der spurgte: "Skal vi så ikke se håndbold på fredag?" - så begyndte min søde kone jo at tænke... "måske skulle vi hellere have noget lidt lettere - noget som vi måske kunne spise i stuen, og som vi ikke nødvendigvis skal sidde så længe over?"

Jeg grublede lidt over det og var faktisk lidt træt af at jeg så ikke kommer til at blære mig med min hjemmeslagtede hane...  ::)

"Jamen du kan da bare lave de der hjemmelavede pitabrød som du er så god til!" siger hun så... (jeg tænker højt - "Hmm - de tager jo bare MEGA lang tid at lave" - de skal hæve længe og af flere omgange, men det er muligvis bare en dårlig undskyldning... ;))

Pludselig kommer det til mig! To (eller flere) fluer med ét smæk!!  HA!!! Der var den! Vi prøver da noget nyt!

Da vi slagtede ænder i efteråret var der 3 små kræ, en på kun 1350g. og 2 på 2000g. De er nu taget op og bliver udbenet og skåret i småstykker, marineret med olie og kebabkrydderi i en pose og skal så på fredag serveres til de supergode hjemmelavede pitabrød!

Jeg aner ikke om man overhovedet kan spise "andekebab"  ;D - men vi giver det et skud! Man lever kun én gang - og sikke et liv når man har fjerkræ! (Hold fast hvor jeg nød det ude ved bålet i eftermiddags da jeg ventede på at skolevandet skulle blive varmt nok!)

Hmm... Mpske skulle den her have været i "Hyggesnak"? Men hvis nu jeg husker at give tilbagemelding på andekebabben når den er spist er det vel ok at den ligger her? (og der var jo også lidt om slagtningen... ;))
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ande-kebab!
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2011, 18:32 »
Uhm. Det lyder da lækkert! Det glæder jeg mig til at høre mere om!
Ellers kan det bruges til en gang asiatisk inspireret nudelsalat. Det er også vildt lækkert. 
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: Ande-kebab!
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2011, 07:54 »
Det var dog en super ide Morten, måske synd at give det for meget kebabkrydderi, det skulle jo gerne smage lidt af and? Lad os endelig få en melding om hvordan det smagte!
Og så du du passende kanalisere lidt pitabrød denne vej! Eller måske opskriften ?

Her er i dag minus 10 så hønsene fryser !   

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ande-kebab!
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2011, 10:21 »
Det var dog en super ide Morten, måske synd at give det for meget kebabkrydderi, det skulle jo gerne smage lidt af and? Lad os endelig få en melding om hvordan det smagte!
Og så du du passende kanalisere lidt pitabrød denne vej! Eller måske opskriften ?

Her er i dag minus 10 så hønsene fryser !   

Nå ja - opskriften på brødet får I senere når jeg er kommet hjem!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ande-kebab!
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2011, 11:00 »
Det lyder altså som en super ide  /o har også et par mindre ænder der kan transmogriffes om til andekebab !

Hører gerne om opskriften på din marinade.

Tror da også vi kunne finde på at spise andekebab til håndboldkampen på fredag  :D
Mvh Marianne

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ande-kebab!
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2011, 11:42 »
Det lyder altså som en super ide  /o har også et par mindre ænder der kan transmogriffes om til andekebab !

Hører gerne om opskriften på din marinade.

Tror da også vi kunne finde på at spise andekebab til håndboldkampen på fredag  :D

Marinaden er meget nem - vi køber et færdigblandet kebabkrydderi - f.eks. den "dyre" udgave fra føtes - den står mellem alle de andre krydderier. Tror de hedder "Santa Maria", men denne gang tror jeg at det bliver den billige udgave fra "10eren".

Hæld lidt madolie i en pose og en skefuld krydderiblanding i, derefter kødet i og blande godt rundt. Herefter skal det bare ligge et par dage i køleskabet og så steges let på panden. Dejlig nemt!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ande-kebab!
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2011, 12:21 »
Tak - jeg skal hjem og tø ænder op !  /o :D
Mvh Marianne

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Ande-kebab!
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2011, 13:33 »
Misundelse er en grim ting, men lider da så frygtelig af det lige nu.... hvem der bare havde en and  ::)
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Chris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Ande-kebab!
« Svar #8 Dato: 25 Januar , 2011, 14:31 »
Hmmm Morten. Så mangler vi også lige opskriften på de der pitabrød  ???   Be' om  ;D
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ande-kebab!
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2011, 14:32 »
Hmmm Morten. Så mangler vi også lige opskriften på de der pitabrød  ???   Be' om  ;D

Ja ja - jeg skal jo lige hjem fra arbejde...  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Ande-kebab!
« Svar #10 Dato: 25 Januar , 2011, 15:38 »
Morten har du endelig fået arbejde,jeg troede stadig du var skolelærer.

Undskyld men jeg ku ikke lade vær

                          Vh.Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ande-kebab!
« Svar #11 Dato: 25 Januar , 2011, 17:11 »
Morten har du endelig fået arbejde,jeg troede stadig du var skolelærer.

Undskyld men jeg ku ikke lade vær

                          Vh.Niels

Haha! du er nok sjov hva!  :D

Pitaopskriften kommer i en ny tråd nu!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14912.0
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: Ande-kebab!
« Svar #12 Dato: 25 Januar , 2011, 17:54 »
hmmmm det er lidt for nemt Morten mennnnnnnn lad os hører om det smager af and eller kun af det skidt der er i blandingen, indtil videre vil jeg lade dig tvivlen komme dig til gode.
Og ...... holder lidt med Niels hehe   


Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ande-kebab!
« Svar #13 Dato: 25 Januar , 2011, 22:19 »
hmmmm det er lidt for nemt Morten mennnnnnnn lad os hører om det smager af and eller kun af det skidt der er i blandingen, indtil videre vil jeg lade dig tvivlen komme dig til gode.
Og ...... holder lidt med Niels hehe   

For nemt - ja måske, men jeg har aldrig helt præcist kunne få svar på hvad "kebab" egentlig dækker over (og jeg har endda venner og kollegaer fra både Tyrkiet og Libanon). Men det ER jo en form for blandingskrydderi, så hvorfor skulle den færdigblandede ikke være lige så god (eller i hvert fald tæt nok på) som en hjemmeblandet?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: Ande-kebab!
« Svar #14 Dato: 25 Januar , 2011, 22:34 »
For nemt .... nu er det ikke altid jeg får sagt det jeg skal, tænker en ting og sige noget andet. Men for nemt. Konens veninder......... så skal der da skrues op for blusset mand. En ting er at de vil se TV (den var ikke gået her  ) Men der skal da stil over det... Jeg mener de er jo høns.... og du er HANE .... hehe
Jaja hvis de pitabrød er gode kan det osse være blær helt klar og moppes skal du .
Ville gerne smage dem, helst sikkert. Jeg ønsker jer en god aften men masser af god samtale.

Kærligst

 Tommy