Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?  (Læst 15668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Dato: 12 December , 2010, 13:09 »
Til alle maranejere med æglæggende høns (stor race):

Jeg har haft forskellige racer - og er altid sluppet godt afsted med at have redekasser stående på gulvet. (Et par store dunke med et udskåret hul og spåner i bunden - f.eks)

Jeg har nu fire maranhøner, hvoraf den ene er begyndt at lægge æg. På møgbrættet  >:(

Hun vil åbenbart i højden - og jeg tænker, de andre måske vil gøre det samme når de snart også begynder at lægge æg.

Jeg overvejer at lave en ny konstruktion, men er lidt i tvivl om, hvordan den præcis skal være. Jeg har brug for I andre maran-ejeres erfaringer.

Hvor højt oppe lægger jeres høner æg? Har I redekasser fæstnet på væggen? Hvor store er de?

Vil I hjælpe mig lidt ved at beskrive, hvordan I har indrettet jer?


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #1 Dato: 12 December , 2010, 13:19 »
Jeg havde da bare sådan en hjemmelavet kasse stående også på gulvet.  Den lagde de fint æg i, det er en hjemmebygget trerums kasse med tag på så altså rigtig huleagtig :)
er de mørke dine dunke? For min erfaring er at de gerne vil ligge mørkt og godt.  Og så på hø ;) mine har altid nægtet det der med spåner, men de er jo heller ikke som høns er flest ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #2 Dato: 12 December , 2010, 13:20 »
Hej Susanne

Mine maran høner vil gerne op i højden. Jeg bruger en gammel bogreol med forhæng for, og den er de glade for, men nægter at bruge de nederste rum - de bliver kun brugt af de hvide krydsninger en sjældent gang imellem. Jeg har erhvervet mig endnu en bogreol, og den skal sandsynligvis skrues sammen med den jeg har nu, så der kommer redekasser i 4 etager.

Maran'ernes siddepinde er også 120 cm over jorden, og det er her de alle helst vil sidde; den nederste pind er ganske uinteressant.


« Senest Redigeret: 12 December , 2010, 14:26 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #3 Dato: 12 December , 2010, 13:35 »
Hej Susanne. Tak for sidst.
Mine er på gulvet og det er det ingen problemer med.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #4 Dato: 12 December , 2010, 15:56 »
Jeg har en lukket kattebakke samt en hjemmelavet dobbeltredekasse - begge stående på gulvet (se evt. mit galleri). Alle mine høner - inkl. de tre maraner -benytter begge modeller. Som regel er det den samme kasse alle anvender, og så pludselig en dag er det den anden kasse, som er populær  ::)

Det skal så tilføjes at jeg ikke har et møgbrædt. Pinden skal nemlig ikke for højt op af hensyn til vores tungere høner ;)
Den eneste anden redemulighed er derfor gulvet strøet med sand. Og så foretrækker de alligevel den mørke kasse eller bakke  /o

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Bennetzen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
  • //Blessed are the cheesemakers
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #5 Dato: 13 December , 2010, 10:14 »
Min opsætning af redekasser ligner meget Tanja's.
Jeg har dog endnu ikke installeret gardíner og min "reol" er på ben, så de nederste redekasser er ca 30 cm. over gulvet.
Mine damer benytter kun de nederste kasser, de 2 øverste er uinteressante.
Fandt for et par dage siden et enkelt æg, lagt på gulvet og her til morgen et vindæg, smidt fra siddepinden, men ellers er de flinke til at bruge kasserne.


Måske jeg skal have sat svigermor igang med at strikke gardiner, så kan hun da holdes beskæftiget i julen ;)

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Leif-K

  • Gæst
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #6 Dato: 13 December , 2010, 15:27 »
Til alle maranejere med æglæggende høns (stor race):

Jeg har haft forskellige racer - og er altid sluppet godt afsted med at have redekasser stående på gulvet. (Et par store dunke med et udskåret hul og spåner i bunden - f.eks)

Jeg har nu fire maranhøner, hvoraf den ene er begyndt at lægge æg. På møgbrættet  >:(

Hun vil åbenbart i højden - og jeg tænker, de andre måske vil gøre det samme når de snart også begynder at lægge æg.

Jeg overvejer at lave en ny konstruktion, men er lidt i tvivl om, hvordan den præcis skal være. Jeg har brug for I andre maran-ejeres erfaringer.

Hvor højt oppe lægger jeres høner æg? Har I redekasser fæstnet på væggen? Hvor store er de?

Vil I hjælpe mig lidt ved at beskrive, hvordan I har indrettet jer?



Jeg havde engang det samme problem.Hønsene vil altid sidde på det højeste sted i hønsehuset,så der skal pindene være.Vil de så lægge æg på møgbrædtet,så prøv at lave en 30-40 graders hældning på det, så hønsene ikke kan sidde der.For at opsamle gødningen,satte jeg en tagrende på forkanten.Så var det slut med at lægge æg på brædtet.    !mc

Susanne

  • Gæst
Sv: Til maranejere: Hvor højt er jeres redekasser placeret?
« Svar #7 Dato: 23 Januar , 2011, 20:46 »
Tak for alle jeres brugbare svar  /o

Jeg har gemt "tråden" i bogmærker og vil kigge på den igen, hvis det bliver nødvendigt.

Pludselig lagde føromtalete maran høne sine æg i dunkene på gulvet - så det var jo den (foreløbig) allernemmeste løsning.