Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Husvilde deguer  (Læst 11316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Husvilde deguer
« Svar #15 Dato: 18 Januar , 2011, 08:06 »
Jeg havde mine i et kæmpe akvarium som var uegnet til fisk (utæt) prøv at slå en annonce op på Gul og gratis om nogen har et akvarium stående som ikke holder vand... :)

Deguer var vildt populære første gang DR1 viste julekalenderen Jesus og Josefine... men det er som om at de nu blot er et stort hamster ;)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Husvilde deguer
« Svar #16 Dato: 18 Januar , 2011, 08:13 »
EN hamster...  ;D
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Husvilde deguer
« Svar #17 Dato: 18 Januar , 2011, 08:13 »
og EN hus ik Fynbo ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Husvilde deguer
« Svar #18 Dato: 18 Januar , 2011, 08:21 »
Jeres grammatik må i selv rode med  ;D

Efter at have boet her oppe i 3 år er jeg begyndt med største overbevisning at sige : " Bogen lagde der og den har lagt der længe", *LOL*
Grumt !!

Wanda ..ja det passer jo lige med at jeg har smadret det sidste store terrarie vi havde øgler i ...typisk ikke

Sammenligningen med hamster .. ja gæt engang hvorfor vi heller ikk har sådan nogle  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Husvilde deguer
« Svar #19 Dato: 18 Januar , 2011, 09:22 »
akvarie... hmmm... skal det ikke være højt, til sådan nogen frække nogen? Er de ikke klatredyr? Jeg sætter gerne en efterlysning på fb, hvis det kan hjælpe. Hvad er mindstemål og geografiske ca-placering?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Husvilde deguer
« Svar #20 Dato: 18 Januar , 2011, 18:09 »
Tak for tilbudet med det er såååååå lige meget nu.

Kunne i går aftes grundet mørket ikke lige reparere det midlertidige bur jeg havde fået til dem så de gik i plastikbur i nat. Der var nu også plastikbund i det andet så det havde været lige meget.
I dag havde de så gnavet sig ud og blev dermed ligestillet med alm rotter.

Har kun fundet to ..... de mødte Hr jernrør og fungerer nu som lokkemad i rævefælden.

De resterende 2 er henvist til rottefælde, ræv, hund og kat !

Har lært min lektie .... skulle folk tro jeg hopper på deguer igen så tilbyder jeg udelukkende min assistance vedr aflivning !

Er SÅ færdig med at hjælpe folk med dyr de ikke selv har overvejet konsekvenserne af .... nemli så !

Men endnu engang tak for den velmenende støtte her inde fra forum  *b


Med venlig hilsen Søs

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Husvilde deguer
« Svar #21 Dato: 18 Januar , 2011, 22:49 »
Argh hvor ærgeligt, så kom jeg alligevel for sent. Har haft ringet til min søster i dag. Troede de stadig havde deres bur til at stå, men det var så ikke tilfældet. Det eneste der dur til deguer er et akvarium som bund, hvor man så bygger ovenpå med trådnet fx som på det vedhæftede billede. Alt hvad der hedder plastic og træ er gnavet i stykker hurtigere end hurtigt. Det er heller ikke særlig godt bare at have dem i et akvarium med fx en plade over. Det havde min niece i begyndelsen. Det medførte at banditter i et hjørne sprang op og fik fat mellem glas og plade også maste de sig ellers ud.

Vi har et almindeligt akvarium som bund. For at give dem mere plads har vi bygget to, hvor vi så har lavet en gang i mellem med trådnet.    Det byggede vi mens vi stadig både i rækkehus og vi så havde dem ude og rende på gulvet en gang i mellem også. Nu står de over i laden. Der kan vi selv ikke rigtig have dem rendende frit og det er heller ikke så meget at "snakke" med dem, hvis de nu skulle smutte kan man være sikker på at de bliver konverteret til kattemad!

Når nu vi er færdige med at bygge de (foreløbigt) planlagte hønsehuse er planen at ca 12 m2 af laden bliver lavet om til bur til dem. Så kan vi bedre gå ind til dem. Udover at det er nogen værre udbryderkonger og formere sig som rotter, er det meget sjove dyr, der kan blive meget tamme og de kender (som så mange andre dyr) deres folk.

Ville egentlig tilbyde dig at du kunne låne min nieces. Da det ikke lykkedes tænkte jeg du kunne låne den ene sektion af vores og når vi så fik udvidet, så måtte du låne den anden også. Og hvis du blev træt af dem, så måtte de gerne bo her. Men det er jo så desværre lidt sent nu....
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Husvilde deguer
« Svar #22 Dato: 18 Januar , 2011, 23:05 »
Har lært min lektie .... skulle folk tro jeg hopper på deguer igen så tilbyder jeg udelukkende min assistance vedr aflivning !

Er SÅ færdig med at hjælpe folk med dyr de ikke selv har overvejet konsekvenserne af .... nemli så !

Kan ikke være mere enig Søs. Man er sgu nødt til at sætte foden ned en gang imellem, og sige stop. Ellers ender man med en Zoo for diverse smådyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Husvilde deguer
« Svar #23 Dato: 18 Januar , 2011, 23:21 »
Det er tanken der tæller Heidi ..og den kan du tro jeg værdsætter dig for.

Men ydbryderkonger der tilmed er hårdføre og formerer sig lystigt bliver jeg desværre nødt til at slå hårdt ned på i en campingvogn med alle mine fodertønder omgivet af hønse, ande og kaningårde. Jeg kan simpelthen ikke risikere en rotteplage som de jo vitterlig nemt kunne blive.

Jeg kan sagtens se det lystige i de små dyr....kunne jo nærmest se udfordringens glæde i deres små sorte øjne hver gang jeg prøve at sikre deres bure  ::)

På samme måde synes jeg også tamrotter, mus, hamster osv er nuttede ...bare ikke i fri dressur på min matrikel. Prøvede som sidste løsning at sætte dem i et akvarie men kunne se at de fluks ville kunne bide plastikoverdelen i stykker. Så uden et eneste sted at placere dem så jeg ingen anden løsning end at slå dem ned.

Jeg har før haft deguer ....et par gamle hanner jeg klunsede mig til med tilhørende bur bygget af træ. De var så stille og rolige og gnavede kun lidt i buret uden at bryde ud af det. De døde af alderdom. Det her var en noget mere livlig flok !!!
Med venlig hilsen Søs