Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så er der æg i rugemaskinen!  (Læst 16073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #15 Dato: 30 December , 2010, 20:14 »
Mine bor de første 3-6 uger i vores 10-20 graders fyrrum (under varmelampe de første 3 uger), derefter kommer de ud under en varmelampe i stalden til de er ca 9-12 uger, afhængig af temperaturen. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

  • Gæst
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #16 Dato: 30 December , 2010, 20:26 »
Jeg har fire hold kyllinger lige nu, et fra d. 3/11 og fra d.16/11 og fra d. 26/11 og det sidste fra d. 12/12 + en maskine igang. Havde ellers lovet mig selv at det ikke skulle være sådan i år, men fristelsen var for stor. Noget med noget blåt ;D ;D Jeg skulle jo også lige se, hvordan frugtbarheden er og den er god nok og jeg eksperimenterer også lidt med udnyttelsen af maskinen.

Dem fra d. 3/11 er i hønsestalden i en boks med en varmelampe og stortrives.

Jeg har dem inde i stuen, mens de er ganske små ( ingen ægtemand til at blande sig i det ;D). Senere kommer de over i et lille rum jeg har i stalden, med to varmelamper for til sidst at ende i hønsestalden.

 Jeg synes dog deres opvækstbetingelser er lidt ringe, de trænger til at komme ud at lege gør de, men det må så vente.

Det har jo været pivende koldt, men de er ikke blevet syge af det, faktisk trives de fint spiser rigtigt meget og vokser fint.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #17 Dato: 30 December , 2010, 20:50 »
Nej Gunni der er ikke liv i alle de mintfarvede ;) men jeg har ikke taget nogen ud fordi jeg ikke er helt sikker :) Da jeg lyste æggene opdagede jeg at temperaturen var for lav 37,3 og nu er den oppe på 37,8 ifølge termometret fra apoteket :)

Mine som kommer skal bo det første stykke tid i kælderen og derefter ud i skuret MED varmelampe :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #18 Dato: 30 December , 2010, 20:57 »
Hej.

Mine bor de 3 første uger hjemme i stuen (til katter og hundes store fornøjelse). Derefter kommer de ud i hønsehus, med varmelampe naturligvis.
Har dog set at når de er 5 uger gamle, så sover de på siddepinde om natten. Skal sige at jeg (nok) bor Danmarks koldeste sted. Det har været -20 mange gange om morgenen i år.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #19 Dato: 30 December , 2010, 21:12 »
Hvorfor er det lige, i ruger i maskiner i stedet for at lade hønsene klare det??? Så er man da også mere sikker på at de klarer sig med varme.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #20 Dato: 30 December , 2010, 21:13 »
Hvis man skal have en tilpas mængde på et bestemt tidspunkt til udstilling eksempelvis, så er det nødvendigt med en maskine ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #21 Dato: 30 December , 2010, 21:14 »
Lone- hvis man har en skruk er det selvfølgeligt godt :) men jeg har ikke nogen og de kan også stadig godt komme væk fra hønen og blive kolde på denne tid
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #22 Dato: 30 December , 2010, 21:25 »
Johanne: Det ER sgi også tidligt  ;) Jeg har 4 dværghøns, for at være sikker på altid at have en skrukhøne. Men jeg starter nu også først med at samle æg i det tidlige forår. Så kan de også komme ud med det samme.
Mikkel: ja, ok. Nu udstiller jeg heller ikke.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #23 Dato: 30 December , 2010, 21:39 »
Lone nogle racer skal klækkes meget tidligt på året for at vokse sig stor nok til udstilling :) så vi der vil det har en del ekstra bøvl ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #24 Dato: 30 December , 2010, 22:33 »
Nej det gør jeg nu heller ikke endnu :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #25 Dato: 31 December , 2010, 00:19 »
Hej
Jeg er i gang med 3. og 4. hold i rugemaskinen, dem til ca. 20 æg. Første hold var alle Lohmann, de næste af islandske landnamshøns og guld-sort båndet brahma. Denne gang ventes der sølv-sort og sølv-blå båndet brahma samt lidt araucana æg.

Jeg har dem også de første 3 uger i varmt rum med varmelampe, og derefter i stalden i lidt større lukket bur med varmer lampe i og derefter 5 uger ca, i stalden i boks med halmhuler med varmelamper over. De trives fint og jeg har ikke mistet nogle endnu. Synes de spiser fint og trives.

 :) har tænkt på hvor koldt et æg må nå at blive, inden det tages ind og bruges til rugeæg.  har en ret høj befrugtningsprocent, også her i kulden.

Har 30 til 35 rugeæg fra de islandske landnamshøns hvis nogle er interesseret.

Jeg bor i Nordjylland

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #26 Dato: 31 December , 2010, 08:14 »
Lone, jeg udstiller, og jeg bruger professionelle til udrugning (dværg wyandotter), jeg har købt en lille blå rugemaskine, så jeg har den som back-up, men indtil videre har jeg ikke haft brug for den.
Jeg regner med, at jeg måske vil parallelruge i den til foråret, så skrukken kan få ekstra kyllinger ud over dem hun kan klare at ruge ud. Men jeg har faktisk 7 dværg wyandottehøner nu, og mon ikke de kan klare det alene? Nu ser vi.
Jeg er i hvert fald SLET IKKE i tvivl om at kyllinger, der er udruget af en skruk, og specielt kyllinger, der har gået med en skruk frit i haven, får en meget bedre opdragelse og et meget bedre foder, en jeg kan levere.
De garvede opdrætter siger også, at klækningsprocenter er meget højere ved skrukudrugning end ved maskinudrugning, samt at der er færre kyllinger, der dør, når de går med en skruk.
Men så er der jo lige de store sent udviklede racer, og det kan være svært at få en skrukhøne i december.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #27 Dato: 31 December , 2010, 11:00 »
Jeg har lige haft en skrukhøne liggende på 6 æg. De klækkede allesammen, men de døde så også alle som een. Tror det var så koldt at de ikke fik føde nok, fordi de puttede sig under Mor hele tiden. Jeg havde ellers lavet en luksuslejlighed til dem. Hvis alle kun rugede ud under skruk ville der ikke være ret mange racehøns der kunne købes.

Klækkeprocenten er bedre under skruk, men overlevelsen er hos mig ikke bedre tværtimod.

Der er ikke noget skønnere end en høne med kyllinger i sommer, sol og masser af grønt græs, men for mig ville det have taget en krig, at få så mange afkom, at jeg havde kunnet udstille, ja jeg tror slet ikke det havde været muligt.

Regnestykket har jo været givet op til flere gange herinde så det vil jeg ikke besvære jer med, men mange dyr bliver sorteret fra for at få de bedste. Ofte er der meget få hønekyllinger. Mit mål er at få stammer der avler præcist med så mange "rigtige" dyr som muligt pr.kuld, så skal der ikke så mange avlsdyr til, for jeg vil ikke sælge dyr der ikke svarer til standarden.Jeg taler her om de Engelske Araucana da det her i huset er mit opdræt.

Lige nu afprøver jeg æggene fra de forskellige stammer jeg har sat sammen, befrugtning, udseende o.s.v.Det skal være så godt som muligt inden jeg begynder at sælge af æggene  der er mange der går og venter på dem og de vil jo gerne i gang til foråret. Er det ikke det bare nogenlunde, bliver der ingen solgt. Af de andre farver end perlegrå vil jeg slet ikke tænke på at sælge endnu.

Min pernittenhed koster virkeligt dyrt, jeg kunne have solgt rigtigt mange, i stedet har jeg stor udgift på hønsene lige nu. Der ryger 50kg. hvede dagligt + voksefoder, majs og æglægningspiller, så det er da fristende at sælge i stedet for at slagte.

Nu har Johanne fået 30 æg meget billigt som hun kan forsøge sig med og forhåbentligt er det i orden, det der kommer, men rigtigt, klækkeprocenten er lavere når maskinen tager over.

Tilbage til de to Brahmaæg, de ville ikke have blevet til noget uden en maskine.Jeg har da ikke indtrykket af, at der er masser af Brahma at få, så det er vel godt nok?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #28 Dato: 31 December , 2010, 12:17 »
Ja, der er endda nogle racer, der slet ikke ruger.
Jeg havde ca 60 kyllinger sidste år for at få de enkelte dyr jeg udstilte. Men jeg har da hørt om avlere, der har flere hundrede kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så er der æg i rugemaskinen!
« Svar #29 Dato: 03 Januar , 2011, 01:48 »
Jeg har faktisk en lille kochin blanding som er halvvejs skruk ;) hun lægger sig hen på eftermiddagen og holder dagens lagte æg varme /o så er de lige til at snuppe og sætte til rugning.

Jeg har faktisk en rigtig god befrugtning hos Gunnis æg. Var de købt til prisen ville jeg stadig være tilfreds ;) ;) men tror Gunni til sidst blev så træt af alt mit plageri om haner at hun solgte mig æggene jeg har i maskinen.

Brahma er slet ikke så sjældne som engelske araucana eller bare araucana- men de er mindst ligeså svære at få gode og bestemt ikke almindelige. Jeg tror ikke der er mere end 2-3 stykker i Danmark som avler sort/gul columbia og 2 som laver de blå/gule. Men jeg gider ikke høns som man ser hver dag :D resten af familien laver sjov med at jeg har alle racer høns-undtagen almindelige høns ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt