Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avl med yndlingsfarver.  (Læst 6044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Avl med yndlingsfarver.
« Dato: 19 December , 2010, 18:14 »
Jeg har nogen måske dumme, men ret vigtige spørgsmål om mine Brahmaer. Og måske et behov for forståelse for mine bevæggrunde for at have smukke høns som Brahma. <A
I øjeblikket har jeg i hønsehusene Brahma høns + haner i de to dejligste farver (efter MIN mening, selvfølgelig ;)). Hvid-blå columbia og blå. Ikke de nemmeste farver at avle, men det er de farver jeg har drømt om, og de er valgt, fordi jeg nyder at se dem i haven. Så jeg er både glad og tilfreds - næsten! *h
Nu er det så, at jeg har behov for lidt hjælp. *k
Jeg vil gerne vedligeholde (og forbedre) både race- og farvekarakteristika hos mine dejlige Brahmaer. De skal have kyllinger,og der skal naturligvis udvælges og frasorteres. Men det primære for mig er, at jeg har de farver, jeg holder af, herhjemme. Ikke udstilling (de første år).
Min ene hvid-blå høne har vist fundet ud af, at den vil være en hane (med flotte sadel-fjer). Men smuk er han jo!
Harald er min flotte blå hane, - og han har sin fine lille flok af blå høner i hele det blå farvespekter.
Jeg er vild med dem alle. *l *p
Jeg vil gerne beholde mine haner grundet deres stolte skønhed. Ens høner og haner er jo skønne sammen.
Men kan disse haner slet ikke "bruges i nogen avl?
Jeg har læst og hørt:
De hvid-blå skulle vist helst have en hvid-sort hane.
De blå skulle vist helst være spættede høner med blå hane.

Er det for at bibeholde farverne? Eller er det ganske enkelt fordi, der kommer flere kyllinger i rette farver? Og hvad vil der ske, hvis jeg avler blå med blå eller hvid-blå med hvid-blå?
Jeg håber, at nogen kan hjælpe. <E
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #1 Dato: 19 December , 2010, 18:39 »
Hvis du avler blå x blå får du 50% blå/25% sort/25% splash. De blå bliver OK såfremt avlsdyr hverken er for mørke- eller lysblå.
Splash x blå giver tilsv. kyll. med ½ af hver.
Nævnte fordelinger er teoretiske ca. tal.
Mht. den anden farve du har, har jeg ingen forstand på.
Men der er helt sikker nogle dygtige opdrættere der vil komme med råd.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #2 Dato: 20 December , 2010, 16:30 »
Ingen råd til Ingrid omkring den hvid/blå columbia farve. ???
Jeg vil nemlig også gerne lære noget om denne smukke farve  ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #3 Dato: 21 December , 2010, 00:25 »
jamen den fungerer jo på præcis samme måde som blå, den blå columbia. Der er nogen som siger at farven bliver dårlig hvis man krydser blåx blå. Jeg ved ikke om det er en avler skrøne for man kan sagtens få blå på den måde, men du vil også få sort og splash ud af det. Og splash er selvfølgelig ikke godkendt.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #4 Dato: 21 December , 2010, 00:36 »
Og iøvrigt går jeg stærkt ind for at man avler de racer og farver man synes er dejlige /o
Hvorfor skulle man avle en race/farve fordi den er "nem"?

Hvis ens mål er at vinde præmier og pokaler så vælg en talrig race i en talrig farve, f.eks. sort dværg wyandot. Ellers må man gøre sit bedste og tage det som det kommer. Det er jo også en succes i sig selv at have nogle høns som man elsker at kigge på ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #5 Dato: 21 December , 2010, 00:48 »
Ingrid du kan godt avle hvid/blå på Hvid/blå grunden til at jeg har sagt til dig at du skal bruge en hvid/sort hane er for at forstærke farven, men bruger du hvid/blå på Hvid/blå vil du få nogle smukke hvid/blå kyllinger som er gode i farven men du vil også få en del der er for lyse og bliver "udvandet" i farven ret hurtigt, måske vil du også få enkelte hvid/sort. men helt klart vil den blå farve blive "piftet" op og du vil måske undgå så mange der er for lyse.

det her er hvad jeg ved om avl med hvis/blå jeg er jo selv ny i "faget" så er der nogen der er bedre så kigger jeg med på tråden her og lære noget mere
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #6 Dato: 21 December , 2010, 01:10 »
Jeg har også hørt at farven bliver udvandet hvis man parrer blå med blå. Men det kan jo tænkes at der bare er variation i farven? I hvert fald er både de blå og splash man vil få ud af denne parring utroligt velegnede til avl med blå.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline baymler

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Avl med yndlingsfarver.
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2011, 20:44 »
Hej

det er dejligt at høre der er mange som gerne vil vide mere om avl med de hvid blå. Dem har jeg haft siden 2004 (de store), men det er jo IKKE ens betydende med jeg har ret.
 
Alt efter hvordan underfarven og den blå over farve er kan du avle Blå på Blå med større eller mindre held. (men kun i kort tid)

Det en sort hane (en REN sort col) ofte kan hjælp på er bedre fjerstruktur i halen, samt mindre hvide "siv" i hale især ved hanerne.
Der er også andre ting.