Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Römertopf - hvor stor skal den være?  (Læst 31325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Römertopf - hvor stor skal den være?
« Dato: 14 December , 2010, 19:24 »
Jeg har besluttet at min firmajulegave bl.a. skal bestå af en Römertopf. Men da jeg stod og skulle købe den blev jeg ærlig talt lidt i tvivl om hvilken størrelse jeg skulle vælge - til 4 personer eller 6 personer.

Tænker at den til 4 er stor nok til at lave en kylling i, men er den også stor nok til to? Hvis man nu skulle servere god selvopdræt til gæster. Det er jo også lidt træls at vælge den store hvis den så generelt set er for stor til når vi bare skal lave én kylling. Så er det måske bedre med to til 4 personer når der er gæster, hvis altså ikke der kan være to i en til 4 pers.

Hvad mener I?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #1 Dato: 14 December , 2010, 19:37 »
En af hver  ???  *f

Undskyld - det er lidt ukonstruktivt  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #2 Dato: 14 December , 2010, 20:01 »
Er den til 4 personer stor nok til en stor hjemmeavlet hanekylling?
Ellers er den jo super til at lave en gammeldags oksesteg eller en svinenakkekam i. Og det er jo til pænt store stykker kød. Jeg ved faktisk ikke hvad størrelse min er, for det er en gammel model af ler, men jeg er ikke sikker på den kan klare en barnevelderhane, men den klarer fint en dansk landhane.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #3 Dato: 15 December , 2010, 07:36 »
Vi har én lille, når vi bare er os to herhjemme, men en stor, hvis der skal komme gæster!! den lille er der kun plads til enten en hel kylling eller 2-3 stykker kylling, hvis man også gerne vil have sprød skind på dem!! Men lige gyldig hvad, så er Römertopfen en uundværlig ting i et køkken med selvopdrættede kyllinger!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #4 Dato: 15 December , 2010, 15:37 »
Hvad hedder sådan en på dansk,jeg har sådan en lerfidus i mit danske køkken men mener aldrig jeg har brugt den.

Da jeg læste overskiften tænkte jeg vi talte om konditor kager,tja måske uvidende eller lækkersulten.

    Hedder det ikke blot en stegeso,mener jeg     
                   Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #5 Dato: 15 December , 2010, 16:11 »
Jeps en stegeso.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #6 Dato: 15 December , 2010, 17:21 »
Hej
Køb istedet en 6,5l slow cooker så meget nemmere og bedre end Rømertopf
Amazone.co.uk
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #7 Dato: 15 December , 2010, 17:42 »
Så spørger jeg lige rigtig dumt. Hvad er forskellen på at bruge sådan en stegeso og en alm. gryde?
Har aldrig prøvet at lave noget i en stegeso og jeg har ikke min mor at spørge mere  :D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #8 Dato: 15 December , 2010, 18:06 »
Jeg har sådan en stegeso i glas... kan den være ligeså god som den der lerkrukke?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #9 Dato: 15 December , 2010, 19:12 »
Det, der gør en stegeso så gode, er at den afgiver fugt, man lægger jo stegesoen i vand i mindste 10 minutter inden man bruger den, så her opsuger den en masse væde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #10 Dato: 15 December , 2010, 19:20 »
Hvis jeg skulle vælge mellem en lille eller en stor Römertopf, ville jeg nok tage den store, så der god plads til evt. rodfrugter som kan steges med, at den er lidt for stor til en enkelt kylling betyder mindre.

Hej
Køb istedet en 6,5l slow cooker så meget nemmere og bedre end Rømertopf
Amazone.co.uk
Søren

En Slow Cooker eller Crockpot som de også kaldes, er også en god ting at eje, den fungere ikke helt som en Römertopf som bruges i ovnen ved en noget højere temperatur end Crockpotten kører med, Crockpotten kan vel nærmest sammenlignes med lidt alà Sous-vide tilberedning uden at være det, ved Sous-vide tilberedning er kødet vakuumpakket og ligger i vand der har en temperatur på kødets slut temperatur, Crockpotten har en temperatur mellem 60 og 100°C. begge dele er til langtids tilberedning.

Jeg har sådan en stegeso i glas... kan den være ligeså god som den der lerkrukke?

Ikke helt, men en glas stegeso kan sagtens bruges, glasset bliver bare noget varmere en leret så det er nemmere at brænde noget på, det samme med en almindelig gryde.

Fordelen med en Römertopf er, at den reagere langsomt på varme og indeholder et fugtigt miljø hvilket gør kødet mere saftigt.


Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #11 Dato: 15 December , 2010, 19:25 »
I Römertopfen kan man putte alle grøntsager, karfofler o.l i fadet efter at have haft stegesoen i vand. Der skal ikke tilsættes ret meget ekstra væske!! Og så lægger man kylling, steg eller lign. øverst.....så bliver der sprød skind, lægger overflade på steg, lammekølle eller lignende!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #12 Dato: 15 December , 2010, 20:20 »
Min søn er kok, og anbefaler også at bage brød i Rômertopfen, det skulle være lidt som at bage brød på stenplade. - Jeg købte min Rômertopf for ca. en uge siden - Har lavet oksesteg og kylling, begge med mange grøntsager....og det blev mørt og godt!! 

Vil lave dej i aften og bage fredag. Brød bliver altid bedst med langtidshævning og meget lidt gær(ca.10 g.)   
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #13 Dato: 15 December , 2010, 20:29 »
Vil gerne høre om din brød-erfaring i topf'en - gerne med opskrift  ;D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Römertopf - hvor stor skal den være?
« Svar #14 Dato: 16 December , 2010, 07:32 »
Jeg har prøvet at bage brødet fra www.kvalimad.dk i min stegeso, det blev rigtig godt.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk