Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nordjyske ræve i gummidragt???  (Læst 3947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Nordjyske ræve i gummidragt???
« Dato: 27 Maj , 2008, 21:36 »
Sig mig lige, er de lokale ræve her i nordjylland begyndt at gå rundt i gummidragt? eller hvad er ellers forklaringen på, at 'et eller andet' forcerer et elhegn, snupper en høne og stikker af igen???
Kan det være jordforbindelsen, der er gået tør i sandjorden? eller er det græsset ved den underste tråd? eller var rævemor bare så sulten, at 9000 volt ikke var nok til at holde hend ude? Heldigvis var kyllingerne der stadig, og den ene (skruk)høne havde efterladt et flot æg som en sidste hilsen. Men altså: HVAD ER MENINGEN!!!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nordjyske ræve i gummidragt???
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2008, 21:55 »
Det kan sagtens være jordforbindelsen der er røget pga. den tørre jord. Man kan håbe på regnvejr, eller vande under tråden. det kan være en god ide at slå hegnet fra imens.

Prøv at ta et -langt- græsstrå. Hold det mellem fingrene, hold vejret, læg græsstrået på tråden forsigtigt. Hvis du ikke kan mærke noget så gå lidt tættere på. Når du er 5-10 cm fra burde det krible i fingrene, skal du helt tæt på inden du kan mærke noget, eller sker der intet, kan ræven nok heller ikke mærke noget.
Det er træls med den ræv. Jeg har mistet min bedste læggehøne, men jeg trøster mig med at ræveungerne så fik mad den dag. Ræveunger er noget af det mest charmerende, hvis man abstraherer fra at de har hjemmehøns på menuen.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Nordjyske ræve i gummidragt???
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2008, 22:30 »
Jo, jeg kan også godt leve med en enkelt høne i ny og næ, men frygter, at det næste gang er er massemord på 10-12 høns, for det synes jeg lissom er usportsligt...  >:( Når en ræv har 5-6 timer i fred om natten til  at grave/gnave/bryde sig ind til til saftige høns, bliver det alt andet lige en ulige kamp, hvor hverken elhegn, lukkede huse eller andre opfindelser rækker..  Ræven er altid et skridt foran i sin planlægning/opfindsomhed, og vi andre halter bare bagefter!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nordjyske ræve i gummidragt???
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2008, 22:52 »
Lone, du må jo føre en eller to ekstra tråde med rundt, og disse tråde er bare forbundet til der hvor din elfidus hænger, til jordsiden. Du kan evt føre en helt nede ved jorden, og så en mere lidt længere oppe, imellem de strømførende.
Hvis den rører begge to, så får den det fulde spark af hegnet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nordjyske ræve i gummidragt???
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2008, 23:06 »
Mit jordspyd til hestehegnet er et vandrør der er sat 1,5m ned i jorden, og når der er tørke så vander jeg spydet hver gang jeg tømmer en spand eller drikkebalje.

Men ellers må der da have været strømafbrydelse.
Jeg synes at når først de har fået et rap, ja så kommer de slet ikke igen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nordjyske ræve i gummidragt???
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2008, 08:25 »
@Ina

Selvom du vander ved jordspyddet, så er der ikke megen forbindelse gennem jordskorpen, når den er total udtørret, så jorden under den strømførende ledning skal så også vandes, for at få den fulde udbytte af hegnet.

I gamle dage, når vi skulle ud og fiske, så tog man en Greb og satte i jorden, og så den ene strømførende ledning fra stikkontakten og forbandt til Grebet, og så kom ormene op af jorden, men skulle det være effektivt, så vande man et område først, og ormene myldrede op i et område der var mindst dobbelt så stor. (Dette er dog forbudt nu, og kan heller ikke lade sig gøre pga. HFI relæet, og ikke mindst livsfarligt)

Hvad jeg mener her er, at tørt jord er ikke en særlig god leder, og det kan man altså forbedre ved at gøre den fugtig.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nordjyske ræve i gummidragt???
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2008, 09:10 »
jo det hjælper rigtig meget at vande jordspydet, for der er jo sjælldent knastørt 1,5 m nede hvor jordspydet går til, og slet ikke når der vandes mindst 3 gange om ugen, så der er særdeles god forbindelse.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn