Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring af får i kulden.  (Læst 14505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Fodring af får i kulden.
« Dato: 19 December , 2010, 20:24 »
Jeg har jo 2 får og en vædder, og jeg vil gerne være sikker på de får hvad de skal have her i kulden. På den anden side skal de heller ikke have alt for meget.

De går ude - hvilket de er vant til og også gjorde sidste vinter - og de ser ud til at trives med det. De har selvfølgelig et hus de kan gå ind i, og det gør fårene også om natten, vædderen går kun derind når det regner  :D. De bevæger sig rundt og ser fornøjede ud - står ikke og hænger.

Jeg giver piller og byg i forholdet 1:3 og så noget rigtigt godt grønt duftende hø i 'hestekvalitet'.

Men hvor meget skal de have pr. dyr hver dag af hver slags foder sådan ca.? Det skal siges at fårene formentlig er ca. 1,5 måned henne i deres drægtighed. Jeg vil tro de vejer omkring 60 kg og vædderen 80 kg.

Rudy - eller andre - hjælp...  :)
Mvh Marianne

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #1 Dato: 19 December , 2010, 21:01 »
Vi  har 3 drægtige får og en vædder!
Vi fodre med fårefuldfoder og byg!!
Lige nu er mængden sat op i forhold til hvad de plejer at få!! De plejer at få 1 gang piller og 1 1/4 byg pr. dyr, hvilket de har været velnærede ved.
Nu får de 6 kopper piller og 8 kopper byg og det stortrives de ved....derudover får de et stor bundt hø og halm i bunden af grisehytten!
Vores får er mest ude, men det hænder da, at de er i grisehytten.
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #2 Dato: 19 December , 2010, 21:11 »
Som med alle andre dyr, kig på dem, se på deres adfærd - et dyr der helst vil gå ude, har nok ikke de store problemer.  

De må ikke være tykke, de må ikke være tynde. (om vinteren må de godt se lidt buttede ud, så de har noget at stå imod med)
Og så næsten vigtigst af alt, giv nuanceret foder. Forskelligt foder har forskellige egenskaber.

Hø bestående af forskellige typer græs er klart at foretrække, fremfor enkelt græs.

Afhængigt af hvordan du har fodret dine dyr, hvad der er vant til - så er der forskellige måder at fodre på. Kan de selv styre det, så regulere man sin "kraftfoder" efter hvor meget eller hvor lidt de spiser. Og har så et grundfoder som de altid har tilrådighed.

Kan de ikke styre det, må man regulere om de spiser op når man servere, adfærd og udseende.

Det er i hvert fald med udgangspunkt i ovenstående jeg fodre høns, dådyr og ænder.. Og snart geder :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #3 Dato: 19 December , 2010, 21:13 »
Vore får græsser for tiden en hel del, hvilket kan ses på at de ikke æder ret meget. Kun 2 kg. wapbyg helsæd hver aften. Da det hele var dækket af sne, tog de det dobbelte.
Dertil får de 2 gange om ugen 150 gr. hel byg + 50 gr. soya. Men dette foder får de kun for at have noget at iblande mineral og E-vit.
En stor klump skal læmme midt febr. og der klippes og tages på stald 3-4 uger før, i takt med læmme tidspunkt nærmer sig. Vi vil helst have dem gående og få motion så lang tid som overhovedet muligt.
Når de kommer ind fodres lidt mere og efter læmning betydeligt mere.
Da vor besætning er Shropshire, som siges at være en meget nøjsom race, er fårene i ret godt huld (3 for hovedparten) med den ret beskedne fodring.
Så - Marianne - jeg er helt overbevist om at dine får ikke sulter og dermed ej heller fryser. Det kan du vist være helt rolig for, med mindre det er nogle aldrende damer - som jeg selv har et par stykker af - de må tages fra og fodres daglig med kraftfoder.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #4 Dato: 19 December , 2010, 21:35 »
Tak skal I have - jeg fik jo ikke skrevet, at her ligger sne, men kun omkring 10 cm, så de kan godt skrabe sig til en smule græs.

Det er et par aldrende damer - 6-7 år (og nok deres sidste vinter, i hvert fald for den ene), men de får i denne tid 1/2 balle hø (af de små baller) og ca. 500g byg/pillefoder til deling hver dag. Høet gives á 2-3 portioner, så det fordeles lidt over døgnet. De har også en balje med fåremineraler stående.

'Problemet' er, at de altid 'ser sultne ud' og hvis de kunne, ville de æde hele dagen og blive smældfede. Og nej, jeg tror heller ikke de fryser, jeg vil bare heller ikke risikere at give dem for lidt.

Hvad med vand? Jeg giver dem troligt vand, men ser dem aldrig røre det - bortset fra hvis det er meget varmt om sommeren og de har lam ved siden. Nu spiser de sne. Men skal jeg give dem vand, når der ligger sne, hvad gør I andre?
Mvh Marianne

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #5 Dato: 19 December , 2010, 21:47 »
Jeg syntes du skal tilbude dem en spand vand morgen og aften. Når de får stråfoder kunne de måske få lyst til frisk vand.
I vore spande forsvinder der daglig ca. hvad der svarer til en ½ liter pr. dyr.
At de lader som om de er sultne, tror jeg kan skyldes at du tildeler dem det gode hø mere end morgen/aften. Når de så ser dig..  ja så tror de der er helt nyt og friskt hø af få.
Vi har selv prøvet noget lignende et år hvor vi havde noget supergodt hø iflg. analyse. Vi tildelte de lakterende hø 4 gange daglig for at få dem til at optage så meget som muligt. Så var foderplanen nemlig dækket ind uden nævneværdig brug af kraftfoder. Og lammene voksede enormt og mødre var i godt huld af det gode hø. Men de lod som om de var meeeget sultne hver gang vi kom, blot for at få noget friskt godt hø.  Sådan er dyr så udspekulerede.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #6 Dato: 19 December , 2010, 21:59 »
Ja, jeg er jo nok klar over at synet af mig er = mad! Nu har vi soveværelse med vindue ud mod fårefolden, og selv i tiden med det bedste græs, råber de MA-A-A-A-ADDD, når de ser mig i vinduet...  :D

Men ok, jeg fortsætter som nu, og må se, om jeg kan komme til at mærke dem for huld (det er de nemlig ikke meget for), men jeg har nu aldrig mærket dem for tynde tidligere, heller ikke når det har været koldt.

Og jeg fortsætter med vandet.

Tak for det !  :)

Mvh Marianne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #7 Dato: 20 December , 2010, 20:29 »
Marianne:

Som udgangspunkt så er det altid bedst at mærke foderstand/hul på fårene. På får gøres det ved at mærke dem på ryggen, lige bag det sidste ribben. Det er lidt svært at forklare med ord men ved det sidste ribben sidder der en lodret torntap og nagen vandrette "tappe". Området mellem disse "tappe" skal være udfyldt af muskel og fedtlag. Det må ikke fylde så meget at du næsten ikke kan mærke tappene men området må selfølgelig heller ikke være helt indsunket.

Min første indskydelse var at 500 gram korn/tilskudsfoder er for lidt så derfor har jeg lige fundet min bog Fodring af får frem.
I den står der at du skal tildele dem 0,8 Fe. i den første tredjedel af drægtigheden og 0,7 i den midterste tredjedel.
Nu ved jeg ikke, om du ved, hvor meget en Fe. er. Men i korn svare 1 Fe. til 1 kg. byg.
Igen er det svært at sige hvor godt dit hø er men umiddelbart ville jeg give dem 4-500 gram byg/tilskudsfoder, pr. dyr., plus den mængde hø du allerede giver dem. Mine egne Suffolk får, får ca. 500 g. pr. dyr pr. dag, lige for tiden.

Som udgangspunkt så skal får (og andre dyr) selfølgelig ikke være for fede men at give dem tilstrækkelig med foder bliver belønnet når lammene kommer til verden.
Jeg fik i foråret 12 lam på mine 5 får, hvoraf 2 af dem endda var gimmere (første gang de fik lam). Og alle lam klarede det uden ekstra hjælp. Dette skyldtes i høj grad en god fødselsvægt og at moderfårene var i godt hul og derfor kunne malke både 2 og 3 lam.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #8 Dato: 20 December , 2010, 20:43 »
Til fåreavlerne

Kender I denne side ?? der er godt nok mange slags racer får og ikke alle lige pæne  ;)

http://www.sheep101.info/kindsofsheep.html
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodring af får i kulden.
« Svar #9 Dato: 20 December , 2010, 21:02 »
Marianne:

Som udgangspunkt så er det altid bedst at mærke foderstand/hul på fårene. På får gøres det ved at mærke dem på ryggen, lige bag det sidste ribben. Det er lidt svært at forklare med ord men ved det sidste ribben sidder der en lodret torntap og nagen vandrette "tappe". Området mellem disse "tappe" skal være udfyldt af muskel og fedtlag. Det må ikke fylde så meget at du næsten ikke kan mærke tappene men området må selfølgelig heller ikke være helt indsunket.

Min første indskydelse var at 500 gram korn/tilskudsfoder er for lidt så derfor har jeg lige fundet min bog Fodring af får frem.
I den står der at du skal tildele dem 0,8 Fe. i den første tredjedel af drægtigheden og 0,7 i den midterste tredjedel.
Nu ved jeg ikke, om du ved, hvor meget en Fe. er. Men i korn svare 1 Fe. til 1 kg. byg.
Igen er det svært at sige hvor godt dit hø er men umiddelbart ville jeg give dem 4-500 gram byg/tilskudsfoder, pr. dyr., plus den mængde hø du allerede giver dem. Mine egne Suffolk får, får ca. 500 g. pr. dyr pr. dag, lige for tiden.

Som udgangspunkt så skal får (og andre dyr) selfølgelig ikke være for fede men at give dem tilstrækkelig med foder bliver belønnet når lammene kommer til verden.
Jeg fik i foråret 12 lam på mine 5 får, hvoraf 2 af dem endda var gimmere (første gang de fik lam). Og alle lam klarede det uden ekstra hjælp. Dette skyldtes i høj grad en god fødselsvægt og at moderfårene var i godt hul og derfor kunne malke både 2 og 3 lam.

Danny

Hej Danny - og tak. Jeg ved af tidligere erfaring, at mine får tager på af at SE på deres kraftfoder. Og deres lam plejer at være pænt store og livskraftige, et af dem vejede 6,5 kg. Bortset fra dette ene store lam, som så også lå forkert, har de dog altid klaret deres læmninger selv. Så jeg er også lidt forsigtig med at fodre for kraftigt på dem - selv om det er koldt. For at sige lidt om hvor nemt de tager på, kan jeg sige at dette store lam vejede over 35 kg slagtet vægt ved slagtningen 4,5 måned senere... Men der var også alt for meget fedt på det, han var også enebarn med en glubende appetit.

De har ikke på noget tidspunkt været under huld 3, heller ikke sidste vinter. Da tog jeg dem dog ind til sidst, fordi her kom så meget sne, at de ikke ville bevæge sig nævneværdigt rundt og det bare blev for bøvlet alt sammen. Jeg har dog ikke kunnet komme til at mærke på dem på det sidste, fordi de driller mig lidt nogle gange...

Men det kan godt være jeg for en sikkerheds skyld skal give dem lidt mere piller/byg.

Jeg er glad for alle jeres kommentarer, det er godt lige at vende det med nogen.  /o
Mvh Marianne