Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til syg hund  (Læst 12796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hjælp til syg hund
« Dato: 02 December , 2010, 20:04 »
Mine forældre har en blandingstæve på 7 år. Halv gravhund, halv cockerspaniel. For ca. 1½ måned siden fik hun fjernet livmoderen ved en "rutineoperation". Dyreklinikken havde lovet at fjerne 7 knuder i maven samtidig, hvoraf den ene er stor som et hønseæg, men dette "glemte" de. Siden operationen har hun skrantet. Hun er blevet røngtenfotograferet, men der er ikke noget galt. Dyreklinikken har ikke taget blodprøver.

Nu er den helt galt. Zille (det hedder hun) har siden operationen udviklet en knude der er lige så stor som den første. Hun er udspilet, drikker vand hele tiden, spiser kun lidt og kaster alt op igen. Hjertet pulser derudad og hun går rundt med halen mellem benene samtidig med at hun ryster.

Mine forældre har allerede lagt 8000 kr. hos deres dyrlæge, som jeg synes ikke har behandlet mine forældre særlig godt. De er derfor bange for at ringe til en ny dyrlæge, da pengene er små. Jeg vil godt hjælpe dem økonomisk, og ringer selv til en dyrlæge i morgen, men er der nogen her, der måske ved hvad der kan være galt? Kræft ??? Infektion efter livmoderoperationen ??? ...... ???

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #1 Dato: 02 December , 2010, 20:13 »
Du nævner selv de mest indlysende, men den kan jo også have nyreproblemer´og eller sukkersyge.
Jeg ville da hænge den dårlige dyrlæge op på den aftale og at den bør de afholde vederlagsfrit, men jeg er jo klar over at der ikke er så meget overskud og energi hos dig til klager lige nu.
Jeg synes det lugter af at vi kan lige tjene lidt ekstra der...
God bedring til den søde hund.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #2 Dato: 02 December , 2010, 20:20 »
Jeg ville også tage fat i dyrlægen og sige at han må ordne/tilse hunden uden beregning.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #3 Dato: 02 December , 2010, 20:38 »
Jeg ville også tage fat i dyrlægen igen, de havde lovet at fjerne knuderne, og det glemte de. Uf, det minder mig i uhyggelig grad om, da jeg fik Talos opereret i juni.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #4 Dato: 02 December , 2010, 20:57 »
Måske er det dig, der skal ringe og være lidt kølig i mælet, Tanja. Der er alt for mange dårlige dyrlæger, der bare skal tjene kassen. Begår de fejl eller overser de noget, så tager de oven i købet penge for aflivning og kremering..... Det er faktisk en god idé at bruge lidt krudt og penge på at finde en engageret dyrlæge (og de findes heldigvis) som man har tillid til. Hvis læger slap lige så nemt omkring deres fejl - så så det sløjt ud. Glemmer aldrig da en af mine sygepleje-medstuderende, der var veterinærsygeplejerske, fortalte at det af og til gik galt med dyr i narkose grundet manglende opsyn. Ejeren fik at vide at katten/hunden desværre led af dårligt hjerte og ikke havde klaret narkosen - men der var tilbud på kremering og en lille fiks urne >:(. Eller da man kom til at kremere tre bedøvede katte.... Alle ejere fik samme historie med det dårlige hjerte og måtte betale for den kastration/sterilisation, der ikke var udført.... Og det var en af landets kendte dyrlæger, der af samme grund havde lidt for travlt. Uf!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #5 Dato: 02 December , 2010, 21:58 »
Hej Tanja

Hvis jeg var dig ville jeg i første omgang ringe til den dyrlæge som stod for operationen. Virker de komplet ligeglade, så  skal du finde en anden kompetent dyrlæge og det er ret hurtigt. Hunden lyder til at være meget syg og når hun kaster op hele tiden, kommer hun til at blive dehydreret, og dette er i sig selv farligt.
Nu ved jeg ikke om dine forældre bor i samme område som dig.
Jeg havde selv en meget dårlig oplevelse med dyrlægerne i Gørlev og den eneste dyrlæge i Vestsjællands Amt som jeg med 100% garanti vil anbefale er Anne Torkelund i Kalundborg. Hun er yderst kompetent og det er hendes asistenter også. Jeg har altid stolet 100% på hende og hendes beslutninger.
Men jeg synes der skal handles hurtigt, eller vil det være for sent. Ikke for at skræmme dig, du er jo godt selv klar over at den er gal.
Held og lykke og god bedring med hunden  *t


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #6 Dato: 02 December , 2010, 22:56 »
Vi havde en ung tæve på tre år for seks-syv år siden. Hun begyndte at få stor knuder i maveregionen, og blev opereret to gange. Da knuderne kom igen tredje gang blev hun aflivet. Det viste sig at være en bestemt kræftform, husker ikke hvad, men det var uheldbredelig.

Håber ikke at det går dine forældres hund så slemt, men vil som andre også mene at det er dyrlægens problem, da det er ham/hende der har fejlopereret.. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #7 Dato: 03 December , 2010, 01:43 »
Jeg vil da også lige indskyde at sitren/rysten og høj puls som regel skyldes smerter. Sammen med de andre symptomer tyder det da på at hunden trænger til hjælp NU. Hvilke knuder drejer det sig om? Du skriver "lige så stor som den første" - ER der fjernet knuder eller "kun" livmoder - og hvorfor den? Var hun syg før operationen?
Vi har fået steriliseret to tæver og de var begge i fuldt vigør to dage efter - i en grad så vi måtte holde dem lidt i ro af hensyn til stingene :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #8 Dato: 03 December , 2010, 07:37 »
Jeg må sige, at det er nogle uhyggelige dyrlægeerfaringer I har. Det ligner slet ikke den verden, jeg arbejder i.
Jeg synes bestemt, der skal ringes til dyrlægen og de skal gøres opmærksom på, at de glemte noget. Og at hunden har det meget skidt. HVis ikke de tilbyder at tage hunden ind fluks - eller hvis I ikke har tillid til dem mere - så må I jo afsted til en ny dyrlæge. Og man kan ikke forvente, han gratis rydder op I andres eventuelle fejl.

Uanset hvad, så kan der jo være tale om noget, der slet ikke har relation til operationen, eller de glemte knuder. Det kan også være, det har - det er helt umuligt at sige. Risikoen for at det er galpoerende kræft er jonok desværre stor med det du beskriver.
 Det eneste, der er helt sikkert, er, at du, som Ankerine og de andre også siger, beskriver en dødssyg hund. Og den skal til dyrlægen - den ene eller den anden - hurtigst muligt!

Og hvis ikke I fortæller den oprindelige dyrlæge om det - uanset hvad I vælger at gøre - så har han heller ikke en chance for at forsvare sig eller forsøge at kompensere.

Lad os høre, hvordan det går.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #9 Dato: 03 December , 2010, 08:11 »
Mange tak til jer alle sammen for gode råd og vejledning.

Zille fik fjernet livmoderen da hun det seneste år har haft store smerter når hun er i løbetid, og da mine forældres tidligere tæver alle har fået livmoderbetændelse i ca. 10 års alderen, var det faktisk mig, der anbefalede dem at få hende til tjek, få fjernet livmoderen og få undersøgt den knude hun har.

Tjekket viste en sund hund, men en god idé at fjerne livmoderen. Der var vist 7 knuder i alt, hvor af den ene som sagt var/er meget stor. Dem ville de fjerne samtidig. Da Zille skulle hentes, fik mine forældre at vide, at de havde glemt knuderne, og at Zille var på vej ud af bedøvelsen da de opdagede det, og at de derfor ikke kunne nå at fjerne dem.

Zille blev hurtig frisk men efter ca. 1 uge fik hun rygsmerter og hylede. Tilbage til dyrlægen. Røngtenundersøgelse til 3000 kr. viste en lille forskydning af en af ryghvirvlerne, men de kunne ikke gøre noget ved det, og Zille skulle nok klare det. Samtidig fik de en regning på 5000 kr. for operationen.

Siden da er der dage hvor Zille er frisk, og så kommer der dage hvor hun bliver meget sløj. Samtdig har hun fået en stor knude ved siden af den anden som også var meget stor, så nu har hun to stenhårde knuder ved siden af hinanden, begge på størrelse med et stort hønseæg.

Jeg må prøve at ringe til den dyrlæge... Synes ellers at der er meget andet om ørene p.t., men Zille skal jo i behandling, og jeg ved det haster  :'(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #10 Dato: 03 December , 2010, 09:19 »
Jamen Tanja, HVOR sidder de knuder? Mælkekirtlerne eller i huden (fedtknuder)??? - og ja, det er da en lam forklaring at de glemte det - så må de jo lægge hunden i narkose igen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #11 Dato: 03 December , 2010, 09:49 »
Tjae, alle kan jo lave fejl, og det her er så en af dem, der ikke må ske. Når hunden først er ved at vågne kan det være en dårlig ide at genbedøve den med det samme. Det kan belaste organismen meget. Noget tyder jo også på, at der har været endog alt for travlt på klinikken den dag - og så kan det knibe med tiden til at udføre en "ny" operation forsvarligt.  Så må man jo evt. kalde hunden ind igen senere og lave den glemte operation - uden beregning.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #12 Dato: 03 December , 2010, 10:07 »
Jamen Tanja, HVOR sidder de knuder? Mælkekirtlerne eller i huden (fedtknuder)??? - og ja, det er da en lam forklaring at de glemte det - så må de jo lægge hunden i narkose igen.
Jeg vil tro de sidder i mælkekirtlerne. Zille er stærkt overvægtig og de seneste år har hele yveret hængt næsten på jorden. De sidder lige ved en af de sidste dievorter (nede ved rumpetten).
« Senest Redigeret: 03 December , 2010, 10:11 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #13 Dato: 03 December , 2010, 10:46 »
Så må man nok sige, at det  lugter af at kunne være brystkræft, der har spredt sig. Hun skal til dyrlægen hurtigst muligt. Og hvis det er kræft, så er det er en rigtig grim ting, at de ikke enten har fortalt, hvad der var på færde og at de måske vurderede operation var nytteløs, eller har fået hende ind senere til en ny operation.

.. Tror nok, jeg ville ringe og skælde ud det første sted og køre et andet sted hen.. for tillidens skyld.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp til syg hund
« Svar #14 Dato: 03 December , 2010, 12:22 »
Så må man nok sige, at det  lugter af at kunne være brystkræft, der har spredt sig. Hun skal til dyrlægen hurtigst muligt. Og hvis det er kræft, så er det er en rigtig grim ting, at de ikke enten har fortalt, hvad der var på færde og at de måske vurderede operation var nytteløs, eller har fået hende ind senere til en ny operation.

.. Tror nok, jeg ville ringe og skælde ud det første sted og køre et andet sted hen.. for tillidens skyld.
*SUK* Jeg er bange for at du har ret. Mine forældre er selv kørt til et andet dyrehospital i formiddag, og de synes det ligner kræft der har bredt sig til lungerne <W. De har beholdt Zille til yderligere undersøgelser, og vil ringe til den anden dyreklinik for at bede om at få udleveret deres røngtenbilleder og sygejournal. Åh, hvor trist for den lille hund - og for mine forældre. Dels er det jo et elsket kæledyr (også for mig  :'(, jeg fandt hende på Den Blå Avis i 2003), og dels har mine forældre snart brugt hele vinterens forrådsbudget på dyrlægeregninger :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"