Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma stammer?  (Læst 13511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #15 Dato: 23 November , 2010, 10:34 »
Jeg er også en af dem, der går ind for, at dyrene skal ud af burene. Selvfølgelig skal det ikke være ragnarok, men der er slet ingen tvivl om, at hvis de besøgende får lov til at holde, røre osv. vil der være mange flere, der få øjnene op for det fantastiske i at holde høns.
Naturligvis skal alle ikke have lov til at hive dyrene ud, men ejerne kan da selvfølgelig.
Jeg synes især, at vi har gode muligheder for at gøre det på de lokale udstillinger. Her kan det fint være ejerne og f.eks. bestyrelsen, der kan tage dyrene ud og vise dem frem.
I Højmark var der to af mine elever fra sidste år, der kom, og de var ganske enkelt ikke til at skyde igennem, da de først stod med hver sin gule orpington i favnen, og lidt efter sad på gulvet med dem.
Det kan da godt være, man skal være lidt mere restriktiv til LU, men stadig mener jeg ikke, der kan ske noget ved at en ejer tager et dyr ud.....og der sker da (heldigvis) også.  /o

Jeg er så enig med dig Marianne, men når både formand og kasséren kommer og håndhøver reglerne så bliver man da lidt "nå ja rooolig nu" agtig, især når man på samme udstilling ser dyr med klippede ringe som ikke havde konsekvens.... ja man undres. 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #16 Dato: 23 November , 2010, 10:36 »
@ Wanda

Det tager du op til jeres generalforsamling..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #17 Dato: 23 November , 2010, 11:46 »
Der var flere ting på den udstilling jeg går og muler lidt med hvad jeg skal stille op med, måske er jeg bare ny og nærtagende, men visse ting har jeg svært ved bare at lade stå hen.

Men så fik vi lige spoleret Johannes fine tråd her :D

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Sv: Brahma stammer?
« Svar #18 Dato: 23 November , 2010, 12:16 »
Man skal da ikke gå og mule over tingene, men spørge ind til dem. Måske er der en fornuftig forklaring, måske ikke, så må man jo igen stille spørgsmål, eller prøve at ændre tingene.

OK der er en risiko for at blive upopulær, den må man så løbe, det bliver nok godt igen.

Det med at tage høns ud af burene, lyder da meget hyggeligt, vi gjorde det selv med silkehønsene på Kimbrerskuet, om ikke andet så bliver der da lagt mærke til een. På den anden side kan jeg godt forestille mig et cirkus, hvis alle gør det.
 
Det var i hvert fald pænt opløb, da der skulle krammes og aes silkehøns og det var faktisk i vejen, da det fyldte hele gangen, så det gør vi ikke en anden gang..

VH Gunni.


Susanne

  • Gæst
Sv: Brahma stammer?
« Svar #19 Dato: 23 November , 2010, 12:37 »
Ja, jeg kan altså godt forstå, at der ikke bare er grønt lys til at tage dyrene med hen for at sidde på skødet, der hvor man drikker sin kaffe.

Ellers et fint og hyggeligt syn  /o

Men vel at mærke kun, hvis det er nogle få, der gør det.
Man kan i midlertid ikke lave regler, der kun gælder nogle få - de må nødvendigvis gælde alle.

Og sikke da et ragnarok, det kunne udarte sig i.
Med bedsteforældre, børnebørn, høns, haner, klatter, termokander og småkager mellem hinanden.

Her er jeg helt på pegefingerløfternes side.

Men ellers vil jeg sige som Gunni: Tag tingne op i stedet - for at få en forklaring - eller evt for at forsøge at ændre dem  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #20 Dato: 23 November , 2010, 12:43 »
Det var i hvert fald pænt opløb, da der skulle krammes og aes silkehøns og det var faktisk i vejen, da det fyldte hele gangen, så det gør vi ikke en anden gang..
Men du kan lige tro, det har gjort indtryk på dem, der fik lov til at ae og kramme, og måske har det fået endnu en hønseholder på banen /o

Wanda, i vores klub er der delte meninger omkring det at tage dyrene ud, nogle af de ældre i bestyrelsen er fuldstændig i mod det, mens de yngre (så'n på min alder), glat væk hiver en h*ne ud for at vise til interesserede gæster. Jeg er helt sikker på, at det er den vej det går i fremtiden.
Jeg mindes stadig et skønt billede, hvor Lene sidder med en kæmpe hane på skulderen *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #21 Dato: 23 November , 2010, 12:53 »

Jeg mindes stadig et skønt billede, hvor Lene sidder med en kæmpe hane på skulderen *y

Nemlig lige præsis det billede er også groet fast i mit hoved som noget nær det hygsomste man kan komme det at have høns :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Susanne

  • Gæst
Sv: Brahma stammer?
« Svar #22 Dato: 23 November , 2010, 12:55 »
Lige for at undgå misforståelser: Dejligt at man kan røre og løfte og ae. Mere af det  /o

Men selvfølgelig hvor der er plads og forhold til det. F.eks på dyrskuer, Gavnø-dage pr-udstillinger forskellige steder, og ellers, hvor forholdene er til det.

Mit scenarie havde LU som kulisse, og der kan jeg kun forsestille mig, at der nødvendigvis må være ret stramme restriktioner  8)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Brahma stammer?
« Svar #23 Dato: 23 November , 2010, 13:40 »
Det er vel heller ikke hensigtsmæssigt at hvis man er kommet for at se dyrene, så er de der ikke. I hvert tilfælde ikke hvor de burde være. Så kan man spurte fra bedømmelseskort til diverse kaffeborde og tilbage... Det synes jeg nu er noget rod.
Men hvis man lige hiver en høne ud af et bur for at fremhæve et eller andet for en interesseret og så ind igen er det efter min mening ok. Og ja, der er forskel på hvor man befinder sig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #24 Dato: 23 November , 2010, 14:22 »
Det, jeg har i tankerne, er at man står ved buret, tager dyret ud og studerer det osv. og så sætter det ind igen, i hvert fald når det gælder LU o.l. Så er der pr-udstillinger, Gavnø og den slags, der vil det, efter min mening være superhyggeligt med en hane på skulderen /o
Men som jeg skrev før, skal det SELVFØLGELIG IKKE være ragnarok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #25 Dato: 23 November , 2010, 14:38 »
Det GIVER meget opmærksom at tage dyrene ud af burene, meeen jeg ved nu ikke hvor pjattet jeg er med det på en udstilling - jo hvis der er høns der som kun er med for P.R´s skyld.

Hønsene er jo i forvejen blevet håndteret af dommerne og har været taget ud af burene.

Ellers synes jeg det hører til på P.R dage, hønsedage osv.

Hvad der sker af "mystiske" ting skal drøftes i pågældende klub, brug generalforsamlingen til det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub