Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sej hane igen igen.  (Læst 8114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sej hane igen igen.
« Dato: 02 November , 2010, 17:53 »
 Har lige læst stolpe op, og ned, om dejlig tilberedt fjerkræ.
Jeg slagtede en Wyandot hane, da den var 6 mdr.
Den kom i fryseren til senere brug, tog den op igen i fredags,
mandag blev den parteret til 4 stk. lagt i stegepose med masser af persille, og kom i ovnen 190 grader i 1½ time.
Hvad gør jeg forkert  ??? Kræet var så sej ,at den var umulig at tygge.  /d
OK, tænkte jeg, så koger jeg den bare i morgen. Begge bryst partier blev kogt i 2 timer i dag.
Men nej, og øv, det hjalp ikke en dyt, måske tværtimod  /d
Nu bliver det nok ikke ved med at gå, at jeg serverer sådan noget hundeæde, for min kære mand  ::) og jeg som har gået og sagt flere gange, at det bliver noget andet når vi bliver selvforsynende.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #1 Dato: 02 November , 2010, 18:46 »
Når du slagter fjerkræ der har gået frit, har de fået megen motion, og får derved muskler bl.a. på lårene.
Har du inden du lagde den i fryseren ladet den modne et par dage, eller har du ladet den ligge et par dage efter du har tøet den op ?
Det er væsentligt for mørheden.
til sidst kan man snitte lidt på tværs af musklerne ligeosm butikkerne gør med lidt underlødigt sejt kød, det hjælper også lidt.

Og til allersidst skal både du og ægtefællen vende jer til at selvforsyning betyder under alle omstændigheder fastere kød.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #2 Dato: 02 November , 2010, 19:20 »
Jeg tror også du evt. har haft for høj temperatur i ovnen. Prøv i stedet at langtidsstege kyllingen ligesom du ville gøre med en and eller gås. Ellers er der gode opskrifter på grydestegte kyllinger og kyllinger lavet i stegeso her i opskriftsamlingen. (Jeg har selv smidt et par opskrifter ind ;)). Men der er altså noget mere tyggemodstand i en "rigtig" kylling i forhold til en købekylling. Det betyder ikke nødvendigvis at de er seje, men bare at de har muskler.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #3 Dato: 02 November , 2010, 19:59 »
Ok, tak for svar.
Jeg prøver snart igen, og så bliver den modnet noget mere, og tilberedningen justeres.  ;)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #4 Dato: 02 November , 2010, 20:05 »
Lad den ligge i køleskabet i 4-5 dage, efter du har slagtet, og frys den så ned (eller tilbered den på 4.-5. dagen). Så kan du tø den op og bruge den som du normalt gør :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #5 Dato: 02 November , 2010, 20:52 »
Jeg har flere gange tilberedt unghanerne i trykkoger. De bliver meget møre og saftige.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #6 Dato: 03 November , 2010, 08:40 »
Jeg plejer aldrig at modne hverken haner eller kyllinger før frysning. Jeg fryser dem ned så hurtigt jeg kan, og så tager jeg kræet op og tør det langsomt op i køleskab over 2-3 dage, jeg har ikke haft særlige problemer med sejt kød på den måde.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #7 Dato: 03 November , 2010, 08:56 »
Jeg har altså heller ikke modnet kødet. Slagter dagen før de skal spises, eller fryser ned direkte efter slagtning. Jeg har ikke haft problemer med sejt kød.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #8 Dato: 03 November , 2010, 09:08 »
Jeg plejer aldrig at modne hverken haner eller kyllinger før frysning. Jeg fryser dem ned så hurtigt jeg kan, og så tager jeg kræet op og tør det langsomt op i køleskab over 2-3 dage, jeg har ikke haft særlige problemer med sejt kød på den måde.

Det gør jeg og...og har ikke oplevet dem seje /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Sej hane igen igen.
« Svar #9 Dato: 08 November , 2010, 08:51 »
Vi fik coq au vin af 5 dværgwyandotter  haner. De har været 5 -6 måneder da de blev slagtet. Simrede efter brd Prices opskrift + 30 minutter tror jeg, og kødet faldt af benene. Meget lækkert. Hvis alt andet svigter så brug alkohol eller lign. til at mørne. Coq au vin, coq au riesling, coq au øl, coq au snaps... ;D
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns