Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klargøring til udstilling  (Læst 7606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Klargøring til udstilling
« Dato: 05 November , 2010, 21:24 »
Så er det nu folkens Samson den almægtige skal i byen. Desvære uden hans damer da de ikke er blevet prikket i nakken :(

Men nu har jeg seriøst brug for alle de fif og gode råd jeg kan komme i nærheden af.
Han er rimelig tam så det er ikke et problem, men skal jeg tage ham ind nu, jeg har et stort hundetransportbur han kan gå i.  Jeg har en baggang der er nogenlunde samme temperatur som ude så han får ikke et varmechok. hvornår skal jeg vaske, med hvad skal jeg vakse.
Skal han have lidt specialfoder op til? Jeg har vispumin men skal jeg give andet? hørfrø måske?

Kom med alle jeres gode råd :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #1 Dato: 05 November , 2010, 23:38 »
Jeg bruger hundeshampoo, (til mine høns Hundeshampoo til hvide hunde) eller almindelig shampoo hvis jeg løber tør.

De er ca. 1 døgn om at tørre helt, og så skal de lige have en dags tid til at sætte fjerne på plads.

Jeg har nogen gange vasket en uge før pga. arbejde, men det kan ikke anbefales, de sviner sig sgu igen /d

Men 2-3 dage før kan anbefales herfra, i år bliver mine vasket onsdag ( har fri), og skal afleveres fredag.
« Senest Redigeret: 05 November , 2010, 23:50 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #2 Dato: 05 November , 2010, 23:41 »
Hej Wanda jeg kan give dig de fif jeg selv har fået, du skal vaske 8-10 dage før en udstilling, ellers går det som da jeg vaskede min hane dagen før gavnø hans hale lignede en gammel dags fjerstøvekost der var godt slidt, og sådan så hele den stakkels hane faktisk ud efter sit bad, de skal bruge lidt tid på at sætte deres fjerdragt igen, heldigvis var Logan rigmelig hurtig til at ordne frisuren men halen manglede, jeg vasker høns og haner i alm. sæbespåner skyller godt og tørre så dyret foran brændeovnen og med føntørre (stort og tidskrævende arbejde) indtil jeg syntes at de er tørre nok til at komme ud i en stald, der går de så uden at komme ud i mudder og regn indtil udstillingen, min mørke hane får bare vasket fødder. Mine får deres normale foder men måske lidt ekstra grønt og guf da de jo går inde i en periode.

Håber du fik lidt svar ellers må vi have nogle mere erfarne på banen så kan jeg også lære lidt mere.

God fornøjelse ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #3 Dato: 06 November , 2010, 00:01 »
Hej Wanda

Der er mange måder at klargøre til udstilling og alle har deres måde at gøre det på.

Jeg plejer at vaske mandag eller tirsdag hvis jeg skal aflever dyr fredag, hvis jeg vasker om aftenen, står i i en kasse til næste morgen, gerne hvor der er lidt varme på, et sted med gulv varme er perfekt til at tørre høns, mine kommer så i hønsehuset næste dag, hvis det er koldt får de en varmelampe som de kan hygge sig ved, de bruger den bare ikke, men det kan holde temtraturen lidt oppe, de får det samme mad og vand.
Dagen før smør jeg kamme og fødder med lidt salve, så de ikke ser tørre ud, det kan være patte salve, det heler hvis der er små skrammer i kammen og giver lidt mere blod omløb, så især dem med rød kan får en pænere farver.

Tommy

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #4 Dato: 06 November , 2010, 08:39 »
Er det en fordel hvis fjerene skinner? jeg har lidt showshone tilbage fra min tid med hest, det er en spray man putter på til aller sidst det giver lige et flot blankt finish uden at fedte.
Jeg er højest sandsynlig hjemmegående de næste to uger så jeg har jo masser af tid til at hygge og pudse om ham (og det lyder da afslappende ikke? har fået ordre på at jeg ikke må komme på arbejde før jeg kan sidde i en stol en hel dag og være afslappet og i kontakt med mig selv! MAND det er en tuff opgave) så jeg tror jeg flytter ham ind næste tirsdag (udstillingen er d.17) og så bliver han vasket og får renset negle og ører :)
kom endelig med flere råd s¨kan jeg jo sammensætte det så det passer ind her hos os :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #5 Dato: 06 November , 2010, 08:53 »
Er det et must at dyrene skal vaskes, selvom de ikke er snavsede? Jeg er ikke ret glad for at gøre det i vinterhalvåret, synes det må fjerne dyrenes medfødte beskyttelsesfilm. Jeg er da også lidt ræd for at de kan blive forkølede, lidt stressede vil de jo være af transport, fremmede omgivelser o.s.v.

Jeg synes mine høns er pæne og rene og overvejer blot at rense dem grundigt på ben og kamdele.

Da jeg udstillede mine tre var de vasket, men jeg syntes altså ikke de ligefrem blev pænere af det, faktisk var de pænere ugen efter udstillingen, med strammere fjer. Hvis de skal vaskes en uges tid inden den store dag kan de jo ret beset være ligeså "beskidte" igen.

VH Gunni.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #6 Dato: 06 November , 2010, 11:42 »
Sidste år, da jeg udstillede de gråstribede, tog jeg dem ind og vaskede fusserne på dem dagen inden, og der skulle bruges neglebørste  ;D
Så smurte jeg dem med ganske lidt olivenolie på kammen og for hanerne på hagelapperne.
Har man hvide silkehøns eller andre hvide høns, kan det måske være nødvendigt at vaske fjerene.
Jeg synes, dine høns så rigtig fine ud, Gunni, så jeg ville bare give fusserne en omgang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #7 Dato: 06 November , 2010, 12:09 »
Hvad er det for en hane du skal udstille.

Er det til en udstilling eller en demonstrations aften?

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #8 Dato: 06 November , 2010, 12:55 »
Det er en guld/blå båndet brahmahane i stor og det er kåringsskue i Vejle klubben.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #9 Dato: 07 November , 2010, 22:20 »
Ved farvede/mørke dyr der ville jeg kun vaske ben og smøre kammen med lidt evt. vaseline. Med mindre fjerdragten  er meget beskidt.

Hvide dyr skal nok vaskes.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Klargøring til udstilling
« Svar #10 Dato: 08 November , 2010, 06:55 »
ok tak for svarene :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.