Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: underfodring??  (Læst 5243 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
underfodring??
« Dato: 31 Oktober , 2010, 12:09 »
i fredags hentede jeg foder hos DLG, og jeg blev genkendt, så ekspedienten spurgte, om ikke jeg skulle have æglægningsfoder nu... men nej... det skal jeg jo ikke *s for her er stadig ingen æg hos mine høns. Vi talte lige kort om lys, og det bliver der altså sat op nu, men han spurgte også, om jeg overhovedet var sikker på, om de fik mad nok, for de spiser stort set op hver dag (ekskl. det, de starter med bare at smide ud af fodertruget). Jeg kan bare ikke få den tanke ud af hovedet nu!!

Når vi er hjemme, render hele flokken frit på hele grunden (og engang imellem vejen, fyyyyy!), her er masser af frugttræer, grønt osv., for vi er virkelig ikke dem, der sprøjter, slår græs eller samler nedfaldsfrugt (ikke i år i hvert fald). De er 14 ialt og får ca. 2 ltr. foder i truget hver dag. Det er hovedssageligt voksefoder og så et skvæt hvede, majs og skaller drysset over. Ja og så får de jo køkkenaffald og go'-morgen-gulerødder af ungerne inden vi kører om morgenen. Burde der ikke være alt muligt ANDET end manglende æg galt, hvis de fik for lidt foder???

De enes rigtig rigtig pænt til trods for, at der faktisk er 4 haner. En enkelt høne bisser lidt engang imellem, men ingen er hakkede eller urolige eller andet mistænkeligt.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: underfodring??
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2010, 12:21 »
Jeg tror ikke du skal være bekymret for underernæring.
Det siges at store høns skal have ca 100g foder om dagen og da dine går frit og samler dejlige ting alle vegne så kan jeg ikke tro de sulter.
På denne årstid er der ikke nogen her der lægger æg, og mine unge høns (både orpington og bl med maran) lægger ikke æg før det nye år begynder at blive lysere.
Det er vel hønsenes natur at lægge æg i kyllinge tiden, og samle krafter til næste år i løbet af vinteren.
Det er vel derfor at man i sin tid har arbejdet sig frem til industrihøns for at kunne leverer æg hele året rundt til forbrugerne, men det er da stik imod al sund hønsefornuft,, hvis man kan tale om sådan ;D

Du kan da også mærke på dem og finde ud af om de kun er skind og ben.
Hvis jeg er bekymret for om mine får nok mad, napper jeg en af dde unge høsn på pinden efter sengetid og mærker om der er mad i kroen, og det er et godt tegn på at alt er i orden hvis den er fyldig som en lille tennisbold når de går i seng.

Jeg har ikke fået mange æg i år, og faktisk tror jeg at mine høns har været for godt i stand, og det er jo også et problem i forhold til æglægning.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: underfodring??
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2010, 13:55 »
Hvor gamle er de? Hvis de skulle lægge æg nu, er det måske æglægningsfodret de mangler :D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: underfodring??
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2010, 14:07 »
de ældste er fra maj, men jeg synes at have ladet mig fortælle, at man ikke skal give æglægningsfoder før de ER begyndt at lægge æg...  ???
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: underfodring??
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2010, 14:38 »
Jeg har altid givet æglægningsfoder til mine høns, når de "burde" være i æglægning. Det er det foder de skal bruge, når de skal lægge æg.

Men jeg har nu altså også hørt om flere, som KUN bruger voksefoder til deres høns, iblandet en del andet :)

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: underfodring??
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:00 »
Jeg giver også æglægningsfoder til dem der skulle være startet (får alligevel ingen æg)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: underfodring??
« Svar #6 Dato: 31 Oktober , 2010, 17:55 »
Jeg giver altid æglægningsfoder når de er omkring 16-18 uger gamle. Altså også selvom de ikke er begyndt at lægge æg. I vinter/efterår er der også andre ting der kan spille ind. F.eks lys og fældning.
Jeg har en sparepære med et tænd og sluk ur på. Det tænder kl. 5.00 om morgenen slukker igen kl. 9.00.Så tænder jeg selv lyset når jeg kommer hjem, og slukker igen ved en 20-tiden. ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline moskus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: underfodring??
« Svar #7 Dato: 01 November , 2010, 19:04 »
Hej jeg har stor og god erfaring med at bruge dlg/land og fritids SPECIAL den blander jeg 50% + 30% hvede + 20% byg det virker rigtig godt. og hønsene har fået det fra de er ca 12 uger. og her ligger eller heder det lægger :) de fint med æg. Har jeg ikke lige korn hjemme bruger jeg dlg/land og fritids BRUFA æglægningsfoder. det er bare lidt dyrere end den anden blanding. og selvfølgelig får de kalkskaller efter ædelyst. Nogle siger at det med lys i hønsehuset er fis. Men jeg er nu sikker på det virker hos mig. det står tændt et par timer før det bliver lyst og et par timer efter det er blevet mørkt i vinterperioden. Så ud over en kort fældningsperiode så giver mine sussex stort set æg året rundt.
1.mange lys sussex stor
moskusænder
gæs
en dejlig kone 4 unger to hunde og en håndfuld kaniner