Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Papegøjer, hvem ved noget om dem?  (Læst 45539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #60 Dato: 04 November , 2010, 11:33 »
Nu sidder jeg jo her og får helt ondt af mine to små kanarier.... gad vide om de reelt har alt for lidt plads?
Planen var egentlig at proppe en mere ind da ingen af dem jeg har synger! den ene tvitter den anden er total tavs.
buret er h:63 L: 59 B 39 cm.  er det for lille?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #61 Dato: 04 November , 2010, 11:54 »
Den anbefalede størrelse iflg. udvalget for bure og volierer i ldf. er til kanarier, finker mm. lxbxh  100x40x50 til 2 fugle og + 10% på længden + 5% på højden for hver ekstra fugl.
Det er ikke en lovkrav, men en anbefalet minimun størrelse.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #62 Dato: 04 November , 2010, 15:32 »
Hmmm så skal jeg jo have et højere bur....
det er vel egentlig slet ikke dyrevelfærd at have fugle i bur, men mistrives de? Jeg mener selvfølgelig skal de have plads, men kan man kompensere en smule fra dette ved at lukke dem ud i et rum af og til og give dem lidt at beskæftige sig med i buret, jeg bruger rigit meget foderklokker/pinde og den slags som foder da jeg jo godt syntes de må kæmpe lidt for maden. de får jævnligt en pilegren at side på og pille i og når årstiden er så er de selvfølgelig med blade på, de elsker det. de får frugt jævnligt. 
om sommeren er de dagligt udenfor (i bur selvf.)

Altså jeg ville d selvfølgelig gerne have et stort fint voliere men det har jeg ikke, og nu er fuglene jo bosat her så man må jo gøre det acceptabelt for dem. De virker umiddelbart ikke stressede og har fin fjerdragt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #63 Dato: 04 November , 2010, 15:40 »
Når man tænker på de små bure der sidder fugle i nu, er det da en betragtelig forbedring, vi skal altså kravle inden vi går og gå inden vi løber, det her kun et skridt på vejen, og i de fleste tilfælde en fordobling af pladsen, men rigtig vi skal videre.
Nu skal vi jo så også lige tage i betragtning at mange kun overvintrer småfuglene i bure, for så til foråret at lukke den i voliere og så lade dem yngle der.
Jeg gør det ved nogle få af mine, blandt andet goulds amadiner, og det kan ikke give mig dårlig samvittighed
Og så vil jeg lige berolige lidt, fugle kan godt gå og have det ganske fortrinlig uden at have bure og voliereanlæg som de viste, de er nok de færreste der har flere hundrede tusinde at bygge for, men nydelig ser det da ud.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #64 Dato: 04 November , 2010, 18:43 »
Citér
De mål som hedder 100 cm+40 cm+50 cm til 2 små fugle + 10 % i længden + 5 % i  højden, for hver ekstra fugl, som evt. findes i buret, har været et standart mål, på kasse bure de sidste mange år, så det er der ikke meget nytænkning i, eller forøget dyre velfærd, hvis det er det vi virkeligt debatere her ?

Med Hilsen fra Lugovets.


Muligt, så skal vi jo bare have folk til at bruge dem også, samt have dem i butikkerne.

Jeg fiksede lige dit citat /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 04 November , 2010, 18:59 Fra Marianne Vedel »
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #65 Dato: 04 November , 2010, 18:56 »
Dsv. er det ikke alle fugle der har et bur der er en meter lang.
Prøv blot at se hvad der tilbydes af bure ved dyrehandlerne.


Man kan godt have en mening om at kravene er langt fra tilstrækkelige og mene at vi skulle kræve at alle fugle gik i voliere på 5 - 10 kvadratmeter.
Men det vil afskære folk med mindre plads fra at holde fugle.
Er det det vi vil ?.
Et bur på f.eks. 60 x 60 x 60 til et par fugle giver ikke ret store muligheder for at flyve, så for mig er det fremskridt.
Man bør hele tiden tænke på at det er mindstemål der er opgivet.
« Senest Redigeret: 04 November , 2010, 18:59 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #66 Dato: 05 November , 2010, 16:36 »
Nu kan jeg ikke udtale mig på LDFs vegne men som Veterinær og Miljøkonsulent i LDF.

Min kommentar som jeg næsten også er sikker på er bestyrelses er at disse bure er mere til pynt end egnet til fugle.
Hvordan skal fugle kunne flyve i disse bure.
Jeg formoder at de sidste er til papegøjer.
Et par undulater eller dværgpapegøjer ville bedre kunne have gavn af disse bure. Men de er både til undulater og dværgpapegøjer for korte til at de kan flyve efter min vurdering. Nu kender jeg ikke de nøjagtige mål på burene, men en længde på min. 100 cm. er det mindste man bør bruge til undulater.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #67 Dato: 05 November , 2010, 19:14 »
Jeg prøvede lige at kigge hvad man kunne købe brugt på guloggratis og det var altså sørgeligt :( jeg kigge lige hurtigt men så ingen bure længere end 90cm
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #68 Dato: 05 November , 2010, 19:25 »
Ind til videre så slår jeg lidt koldt vandt i blodet. Jeg vil meget gerne have en papegøje, men skal sætte mig grundigere ind i tingene først.

Nu har jeg fået hele 3 venner til min tilbageværende undulat, så jeg starter med dem :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #69 Dato: 06 November , 2010, 11:22 »
Jeg ser nu ingen problemmer i at man bruger kassebure til opdræt, når fuglene går i flok i voliere af passende størrelse når de ikke yngler.
Når fugle yngler er de i redekassen det meste af tiden alligevel.

Det er så et spørgsmål om de burstørrelser vi har valgt er gode nok.

Men da det er nogle særlig udvalgte medlemmer, med ekspertise indefor de forskellige områder der er valgt til burudvalget, må man antage at de ved hvad de taler om.

Emnet burstørrelser var oppe på kongressen og foreningerne ønskede at LDF nedsatte et bur udvalg med eksperter på de forskellige områder for at få hvar fuglegruppe belyst.

Min personlige vurdering er at vi er nået langt og tilgodeset så mange som muligt og ikke mindst fuglene, så det efterfølgende ikke bliver tilladt at opdrætte Zebrafinker i bure der er 45 x 45 x 45 cm. som man ofte ser. Eller holde et par undulater i et bur hvor de ikke kan flyve.

For et par dage siden læste jeg en artikel om opdræt af Hornravne i Københavns zoo.
Det der slog mig var at deres redekasse var på størrelse med de burstørrelser mange ofte tilbyder deres store papegøjer.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #70 Dato: 07 November , 2010, 14:56 »
Omkring de zoologiske haver er der så store interne interesser så jeg ikke tror at ret mange har mulighed for at påvirke deres holdninger.
Jeg ved personligt at de gange hvor der har været fælles interesser med vores hobby er det på det kraftigste afvist fra toppen i de zoologiske haver og dem de mener er ekspertisen her.

Det vi har vedtaget i burudvalget er dsv, ikke til at ændre på nuværede tidspunkt, da det er så langt i systemet at det ikke er til at ændre. at der så er nogle der efterfølgende mener at det kunne være gjordt bedre er så blot ærgelig.
Det har været igennem en demokratis proces, hvor både foreningerne og eksperter er hørt.