Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Amazon papegøjer.  (Læst 8761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Amazon papegøjer.
« Dato: 25 Oktober , 2010, 21:54 »
Ja så fik jeg et par Amazonpapegøjer igen efter en pause på nogle år efter at jeg for en halv snes år siden mistede min tre gode avlspar efter en gang papegøje syge der kostede mig mange døde papegøjer til en salet værdi af ca. 35000 kr. på knab en måned.
At jeg havde ønske om papegøjer igen skyldes at jeg ønsker at afvikle godt halvdelen af mine stære da helbredet gør at jeg til tider kan have dage hvor jeg ikke har så meget energi på grund af behandling på sygehuset og da stære kræver friske madiker, myrepubber, regnorme, melorme og forskellige insekter som jeg fanger i min insektfanger når de har unger. Hvis man skal have noget ud af dem og ungerne skal overleve kræver de levende foder for hver to timer i de lyse timer.
Da jeg til tider har svært ved at klare dette vil det resultere i at ungerne går til for mig og derfor har jeg ikke ynglet med dem i år.
Papegøjer kræver et godt grundfoder af frø eller peelets og frugt og grønt daglig, så de er noget lettere at have med at gøre.

Jeg var til udstilling i Silkeborg og ser her et par Amazon papegøjer med 4 unger.
Jeg ringede til ejeren dagen efter og det viste sig at han havde godt 20 stk. gående.
Udover ungerne havde han også nogle voksne fugle han skulle af med.
Jeg kørte så ned til ham i dag.
Jeg må nok sige at hans fugle havde meget gode forhold.
En svinestald var total renoveret og der var stillet meget store aluminiums voliere op. De største var vel på ca. 12 kvadratmeter og de minde på 6-8 kvadratmeter og en god højde til loftet.
Over alt var der meget rent og i bunden var der ikke som mange steder et lag surt og muggent frø men sand hvor det var svært at finde blot en fugleklat.
der var dog lidt af et problem med støj da loftet bestod af stålplader der kraftig reflekterede støjen fra fuglene og så mange fugle der komunimere gjorde at støjen virkede meget skarpt.
Samtidig var der problemmer med meget tør luft, der kunne ses på fuglenes fjerdragt og især på de arter der kommer fra regnskoven og kræver en vis fugtighed.
Jacoer og kakaduerne var det tydeligt at de ikke havde problemmer med det tøre klima modsat Amazon papegøjerne hvor mange sad med en træt fjerdragt.
Han havde 3 par som han skulle have solgt og jeg faldt ret hurtig for et par meget flotte Amazon papegøjer. Jeg vil næsten sige at det var det flotteste par han havde siddende.
Paret var fastringet fra 00 og 06 samt de var kønstestestet.
De var lidt sky men i en ytrolig god kondition.
Nu får de et dagligt brusebad og så håber jeg at de bliver mere stramme i fjerdragten end de er på nuværede tidspunkt.

Prismedsigt er de faldet meget fra da jeg tidligere havde Amazon papegøjer da der er kommet flere af dem og opdræt ikke er ualmindeligt.
Tidligere kostede de ca. 7500 til lidt over 8000 kr. for et par. I dag ligger de på ca. 4800 - 5500 kr. for et par.
Det at de er faldet i pris er en fordel når de skal købes men dsv. indikere det at udbudet er blevet større og derfor er de lidt svære at sælge igen end tidligere. Men for mit vedkommende er det nu ikke fugle der lige skal sælges igen og jeg håber at kunne have dem i mange år, da det er fugle der har en god alder og let kan blive 30-40 år gamle.
Men det er i hvertilfælde fugle jeg er meget glad for.


Det er hannen til venstre og hunnen til højre.
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2010, 22:02 Fra Bjarne Andersen »

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2010, 21:59 »
Smukke fugle ..og altid godt at høre hvad du går og pusler med ...og at du har overskuddet til at pusle ikke mindst  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:00 »
Se det er da en rigtig fugl :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:05 »
Tillykke med dem, Bjarne  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:06 »
Ja så længe man ikke får fingerne i den sorte saks de har midt på hovedet er det skønne fugle, men hol da kæft hvor kan de bide siger folk der har prøvet det.
Har endnu ikke selv haft oplevelsen.
Jeg ved at de store Araer trykker ca 60 kg. i næbet og Amazoner nok det halve.

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:07 »
tilykke med gøjerne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:13 »
Ja så længe man ikke får fingerne i den sorte saks de har midt på hovedet er det skønne fugle, men hol da kæft hvor kan de bide siger folk der har prøvet det.
Har endnu ikke selv haft oplevelsen.
Jeg ved at de store Araer trykker ca 60 kg. i næbet og Amazoner nok det halve.

Min ekskæreste fik engang perforeret sin tommelfinger af en kakadue gennem neglen og det hele, der var sq hul hele vejen igennem... Jeg havde forinden lige stået og snakket rigtig længe med fuglen og den var bare så sød og kælen det skulle min eks da så også lige .... troede han.... efter dette fik vi så at vide at fuglen ikke kunne lide mænd men elskede kvinder så deeeet ;) (kunne de jo så egentlig godt skilte med når det nu var i en butik... de er jo farlige de dyr) :)

I Agroland i Vamdrup har de også en ara gående den fik også lige en luns af en af de ansatte forleden...men jeg tænker han kendte den og var mere eller mindre selvforskyldt ;) men han sagde sjove lyde som jeg ikke håber papegøjen lærte ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:20 »
I Walsrode fuglepark havde de midt i firsene en kakadue der var berømt for at nuppe linser på kameraer når folk forsøgte at tage billeder gennem tråden.
For et par år siden da jeg var på besøg i parken igen sad den samme fugl og gjorde akurat det samme med et kamera der kom indefor række vide.
Der var sat skilt op med advarsel, men mange oveser dette.  
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2010, 22:25 Fra Bjarne Andersen »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #8 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:21 »
Jeg har prøvet det samme, Wanda. Sad og hyggesnakkede med en grå jaco-papegøje og havde det vældigt hyggeligt. Den daværende kæreste (som passede fuglen for sin søster) fik til gengæld bidt en finger halvt af... Den kunne heller ikke fordrage mænd viste det sig. (Og nøj hvor det blødte!)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #9 Dato: 25 Oktober , 2010, 22:32 »
Jeg har flere gange den gang jeg havde papegøjer set dem side med tøre majs og bide af dem som vi andre bider af et sprødt æble.
Det siger lidt om deres kræfter i næbet.
På trods af deres magt i næbet er der i naturen lavet undersøgelser af hvor tit de bruger at bide artsfælder, og det viser sig at de næsten aldrig bider artsfælder men kun truer med at bide. Kun i situationer hvor den eneste løsning for at slippe fri bider de.
Men da vi ikke er så kloge at vi kan læse deres signaler kommer vi galt afsted.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Amazon papegøjer.
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2010, 19:05 »

NB: Underst billede af en tam skrivende Australsk Konge parakit han. ( Sikkert undervist, og trænet hos Marianne Vedel ? )

Hilsen fra Lugovets. <I <I /o


Sejt fuldautomatisk blyantspidser :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.