Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vokser for hurtigt?!.....  (Læst 4611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Vokser for hurtigt?!.....
« Dato: 12 ſeptember , 2010, 19:34 »
Vi har en Brahma høne der er 14 uger gammel. Hun er ret stor og flot...
pludselig i dag er hun begyndt at halte på venstre ben. I formiddags fejlede hun intet - der så jeg hende løbe rundt. Men så pludselig lå hun ned og det venstre ben stikker ud.. når hun rejser sig op er det tydeligt at se hun har svart ved at støtte på benet.

Vi har haft hende oppe og jeg har tjekket hende under fødderne, tænk nu hvis hun havde trådt i noget, men der var intet unormalt at se - men hun går skidt og ligger ned så snart hun kan komme til det.

Nogle store hunde racer får Hofteledsdysplasi - så tænkte jeg om høns også kan få det?!
ja ja måske nogen sidder og griner af mit spørgsmål - men det er da meget logisk tænkt når nu Brahma høns er så store..

/Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Vokser for hurtigt?!.....
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 19:47 »
Høns kan godt "gro" for hurtigt - prøv med mangan - kan fås i pulver og flydende form - skulle styrke store høns's knoglevækst
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Vokser for hurtigt?!.....
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2010, 00:01 »
Lyder nærmere som den har fået hønselammelse.. Det var også sådan det startede ved 1 af mine brahma damer.

Først et ben hun ikke kunne gå på, og så gad hun ikke spise, til sidst endte hun med at gispe efter vejret og døde..

Jeg ikke nogen ekspert i høns, men jeg synes det tyder på ovennævnte..

Jeg håber det er noget andet mindre alvorligt, god bedring med hende.
Mvh

Michael

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Vokser for hurtigt?!.....
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2010, 08:05 »
Lyder nærmere som den har fået hønselammelse.. Det var også sådan det startede ved 1 af mine brahma damer.

Og for en af mine silker... det der med at hønselammelse går stærkt, den holder ikke altid.
Min fine dame begyndte at halte men jeg tænkte hun kunne ha hængt fast i noget og vi andre for jo ikke hugget hoved af fordi vi har forstuvet foden... men halvanden måned så kom symptomerne for alvor og så var det det....

Krydser fingre for det ikke ender sådan for din høne /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Vokser for hurtigt?!.....
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2010, 08:22 »
Åh hønselammelse, jeg krydser alt der kan krydses for at det ikke er det hun fejler.
- det ville være trist  /d

Hun halter stadig på venstre ben - men spiser og drikker. Når jeg for eksempel kommer ud med mad, løber hun også hen til mig, som de andre høns gør. Bare på en hoppende måde. Hun virker ikke som om det gør ondt, men hun er bestemt besværet og ligger meget ned i forhold til normalt.
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vokser for hurtigt?!.....
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2010, 08:51 »
De store racer kan godt vokse for stærkt for derefter at bryde sammen, så tilskud af mangan er en god ide.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub