Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12  (Læst 19006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Dato: 30 August , 2010, 12:28 »
(Nogen kan måske huske denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7910.0 som var lidt af en gyser, og med en trist slutning...)

Nå, men så har "vores" kat lige pludselig født en levende killing!!! Lige mens jeg sidder her og er snotforkølet, hæs og hoster, og SLET ikke havde regnet med at de ville være i live!!!!!!!! :o

Jeg ved ikke helt om der er noget jeg skal gøre?? Missemor har bidt navlestrengen over, og slikker den osv., men jeg synes killingen virker kold? Og den søger, men selv om jeg sætter dens ansigt lige op til patten, sutter den ikke?
« Senest Redigeret: 30 August , 2010, 15:20 Fra Christina »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #1 Dato: 30 August , 2010, 12:45 »
Ligger de varmt og godt?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #2 Dato: 30 August , 2010, 12:46 »
Ja...eller altså...de ligger på et tæppe, der er lagt sammen 2 gange, så der er 4 lag...og så er de inde i et rum uden vinduet i et hjørne på gulvet?

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #3 Dato: 30 August , 2010, 12:53 »
Bare rolig.
Indtil de er HELT tørre, så er de kolde at mærke på.

Jeg har oplevet mange katte fødsler og bare hun slikker og ordner dem, så skal det nok går.

Og bare lad dem tage sig den tid det tager at finde patten. De skal nok finde den.
Jeg har også prøvet det der med at jeg ikke syntes den fik mælk og derfor har prøvet at "hjælpe dem til patten"

Men har altid måtte opgive, da jeg ikke kunne hjælpe dem. Og så er der gået nogle timer og der ligger de så tørre, mette og tilfredse.
Jeg har aldrig haft nogle der ikke kunne finde patten.

Dog kan du blive nød til at hjælpe kattemor med at tørre killingerne, hvis de kommer lige i rap og hun ikke selv kan nå det. Men det er YDERST sjældent.
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #4 Dato: 30 August , 2010, 12:57 »
Og så lige iøvrigt.....
Stort tillykke med familie forøgelsen.

Der er ikke noget mere skønt en fødsler.

Jeg har altid holdt i pote under fødslerne. Med mindre de har ville klare det selv.

Én gang har jeg desværre måtte forlade en kat i fødsel. ( Det var ikke med min gode vilje)
Og måtte derfor bede min mand om at assistere ( Holde i pote )
Det havde han åbenbart ikke lige forstået, for han skulle både barberes og redes osv.
Hvilket resulterede i en katte fødsel på bade værelsets gulvet, da hun ikke ville være alene.
Ihh, hvor blev jeg gal.
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #5 Dato: 30 August , 2010, 13:14 »
Jeg vil lade mormis klare tingene.... og støtte hende med en lille fødselssnaps af lidt kaffefløde blandet med lidt torskerogn - en æggeblomme og evt et nip druesukker...
sørge for at hun har vand og foder ( et godt foder - ikke det billigste fra købmanden - morkatten har hårdt brug for en god kost)  og en tissebakke i umiddelbar nærhed af fødestedet.
Dog skal tissebakken stå længst væk.

Du skal lige holde lidt styr på om alle moderkager kommer... skriv ned, for hver killing... en tilbageholdt moderkage kan koste morkattens liv.

Når killingen/lingerne er et par dage gamle - og der er ro på situationen - så vil jeg kontakte dyrlægen - så mormis kan få ormekur og en vaccination ( dyrlægen kan rådgive om det rette tidspunkt) - Du skal være forberedt på at killingerne kan have mange orm i sig... men her vil dyrlægen igen kunne rådgive dig.

Jeg tror at det kan være en forårskilling der har været meget tidligt ude med drengene.... så hun er måske så ung, så hun får brug for din støtte...

Hvis du prøver at sætte killinger på patten - så skal du trække dutten UD til killingen... ikke trykke på killingens hovede... killinger har en medfødt refleks - der gør at hvis du trykker i nakken, så vil de blive helt slappe og kan derfor ikke sutte - grunden til denne refleks - er at mormis skal kunne flytte dem - du kan prøve at ta' en killling i nakken - og du vil se at den bliver slap - og trækker bagben og hale op under sig... parat til at fylde så lidt som muligt hvis mor skal flytte den...

Held og lykke med familieforøgelsen
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #6 Dato: 30 August , 2010, 13:18 »
Tak for info, Tina! *l Jeg lod den være lidt i fred, og omkring en halv time efter, var der kommet to mere! Og mens jeg sad der, kom der lige en mere, så der er altså 4 nu! :o Nu behøver der for min skyld ikke at komme flere *e

Det endte med at vi satte en lille olieradiator derud, men den kan jeg så med god samvittighed fjerne igen, når det hele er overstået :) Mon ikke jeg skulle flytte dem alle over i en papkasse eller lignende, når de er klar? Har jo også stadig Wandas gode idé fra sidst, med at sætte dem i en weekendseng! /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #7 Dato: 30 August , 2010, 13:21 »
Tak for info også til dig, Berit :) Jeg trak nr 4 killing forsigtigt ud, da der ikke rigtig skete noget, og der kom moderkagen ud lige efter, hvor missemor så spiste den. Jeg ved ikke om de to moderkager fra de to jeg ikke så komme ud, kom med ud...? Men mon ikke?

Hvorfor tror du at der kan være orm i killingerne??? :o

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #8 Dato: 30 August , 2010, 13:26 »
Selv tak da.

Det er en god ide at flytte dem til en anden kasse.
Da killinge mor har et instinkt der gør at hun flytter killingerne efter en fødsel, så de ligger rent.

Min erfaring siger mig at hun helst vil have så lidt plads som muligt. istarten altså.
Hvis jeg har rykket dem over i noget stor, flytter hun dem selv hen i en lille skuffe eller en hylde i et skab eller andet.

Men hvis hun får en kasse hvor hun lige kan være sammen med killingerne. ( Den skal være så stor at hun selvfølgelig kan ligge udstrakt. ) gerne en lille flyttekasse.
Så bliver hun der.

Når killingerne så bliver større og mere livlige, så kan de sagtens komme over i noget større.

Sidder faktisk lige nu og nyder mine egne små 5stk killinger der blev født for en lille uge siden. Uff hvor er de skønne
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #9 Dato: 30 August , 2010, 13:27 »
Killinger har vist altid orm. Ved ikke hvorfor. Også selvom missemor er passet med ormekur
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #10 Dato: 30 August , 2010, 14:12 »
Tusind tak for svar *h

Nr 5 er kommet, og jeg synes det er fint, hvis der ikke kommer flere nu ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #11 Dato: 30 August , 2010, 15:03 »
Hun ta'r nok revanche for sidste gang  ;)
Jeg er spændt på hvor mange, der kommer  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hjælp, killingen er i live!
« Svar #12 Dato: 30 August , 2010, 15:19 »
Jeg tror ikke der kommer flere nu :D

Her er lige lidt (mobil)billeder af mor og børn, som pt. stadig ligger ude i forrådskammeret :) På det første er Sofia lige kommet hjem og taler ømt til Misser, mens hun forsigtigt holder en killing *h

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #13 Dato: 30 August , 2010, 15:43 »
Tillykke, de ser fine ud <I

Så du iøvrigt opskriften på katte her på forum?  *e *f
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp, killingen er i live! Billeder #12
« Svar #14 Dato: 30 August , 2010, 15:51 »
De ser vel nok fine ud, Christina  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk