Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?  (Læst 17266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Dato: 21 August , 2010, 10:41 »
Som den lykkelige ejer af 7 katte, er forbruget af kattetørfoder her i hustanden rimeligt stort. Og jeg har efterhånden høstet både gode og dårlige erfaringer. Jeg har prøvet de gængse Whiskas-Pussi-Kitekat, men er modstander af et produkt med farve i for at give fodermesteren indtryk af en 'menu' med både kød, grøntsager og fisk, når det meste egentlig er korn. En (lang) overgang brugte jeg 'Dyrlægens' fra Bilka, men har droppet det efter 3 tilfælde af krystaller i urinen hos kastrerede hankatte. Bilkas billigste mærke, 'Misses', levede gårdkattene fint på, men de blev sjældent gamle. Lidl's mærke havde jeg kun en uge, da kattebakkerne STANK!
Nu får de Hill's, adult m. kylling, dog er der Royal Canine Urinary til ham med blæreproblemer og ham, der bare elsker det, samt hyper allergy til den allergiske.
Men jeg følte mig da lidt fristet af den 15 kg's Cat-mix i foderstoffen til små 300 kr, hvis det ikke lige var fordi, de lignede Lidl's.
Og det hjælper fedt at spare på foder, hvis besparelsen sættes til på kattegrus..
Hvad er jeres erfaringer?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #1 Dato: 21 August , 2010, 11:03 »
Olivers katte foder er simpelt hen bare i orden.

Men det koster selvfølgelig også derefter.
Nogle lokale steder sælger de det dog lidt billigere end hos Olivers selv.
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #2 Dato: 21 August , 2010, 12:00 »
Her lever de fire indendørsmisser lige nu af Whiskas okse/ grønt-tørfoder samt hvad der falder af af madrester og slagte-ting. Af og til en billig leverpostej. Udendørskatte fodres med Aldis tørfoder i æske (det i pose stinker af rådne dyr) samt Lidls i æske suppleret op med sødmælk og evt. leverpostej (der er killinger lige nu). Og så tager de  mus ;D.
MEN jeg vil helst skifte foder ret ofte. Kattene surmuler lidt over et nyt mærke men ender jo med at æde det. Det er vel at mærke de lidt dyre produkter der skiftes imellem indendøre. Jeg glemmer nemlig aldrig Taurin-skandalen hvor Hill's var årsag til mange tusinde kattes død grundet svækkelse af hjertemuskelen. Der manglede nemlig den vigtige aminosyre Taurin i deres foder..... På katteudstillinger stod der ellers nogle veltalende repræsentanter og fortalte os katteejere at det var vigtigt at man KUN fodrede med Hills produkter - ellers "forrykkede man balancen" og det ville så gå ud over kattens helbred hvis man så meget som gav den en dåse makrel....
Selvfølgelig gjorde de det ikke bevidst og de næste generationer kattemad havde da også "NU MED DET VIGTIGE TAURIN" på emballagen. Spørgsmålet er så, hvad der mangler nu? Derfor skifter jeg mellem mærkerne - i håb om at de ikke alle bruger samme opskrift ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #3 Dato: 21 August , 2010, 12:25 »
Jeg har 6 katte og de spiser altså ikke hvad som helst..Nogle gange får de det billige fra rema/fakta..men det kan de ikke så godt lide.
Har hørt at lidl foderet skulle være noget af det beste indenfor billigt kattefoder..men mine katte foretrækker nu Royal Canin foder..det er såmænd ikke dyrere at fodre med det end at købe pussi/whiskas..jeg køber altid når plantorama har tilbud på royal canin..
Døjer med at de kaster op på gulvtæppet, når jeg servere det billige foder..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #4 Dato: 21 August , 2010, 13:39 »
Jeg skifter lidt mellem Hill's Science Plan og Specific. Sidstnævnte er dansk produceret, men jeg ved ikke, om det skulle være bedre? Pt. får de en blanding af killingefoder og de store klumper mod tandsten, killingefoderet af hensyn til Nike, faktisk er det nok for energirigt til Safir. Inden vi fik Nike, fik de en blanding af den til Neutered Cats og så tand-foderet, jeg kan ikke lige huske bogstavkombinationen på det, disse er alle fra Hill's.
Jeg prøvede på et tidspunkt Royal Canin for Sensible Cats (dengang var det i en lilla pose), og der må have været en frygtelig bunke fyld i, for de fyldte simpelthen kattebakken hurtigere end jeg kunne tømme den.
Ind i mellem har vi brugt Iam's.
Som godbid får de tun i vand, og sommetider lidt af det kød/fisk vi har fået at spise.
Jeg tror og håber på, at pengene til godt foder er givet godt ud og forhåbentlig forhindrer andre dårligdomme.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #5 Dato: 21 August , 2010, 14:05 »
Vi holder øje med 2 ting på kattemaden.

Bl.a magnesiumindholdet, der IKKE må være for højt til de neutraliseret katte.

Og så har jeg fået lært af Kirsten alias Ankerine at Taurin er meget vigtigt.  ;D Så det kigger vi også efter.

Lige pt, da pengene ikke vokser på valnøddetræet i haven, køber vi KiteKat hvor de er på spottilbud.. Ind i mellem har vi købt Fakta´s mærke i tørfoder, men resulterer i at de nærmest går i sultestrejke.  >:(

Ellers plejer vi at købe både hundemad og kattemad over nettet på www.zooplus.com enten på den engelske eller tyske side, alt efter hvad pund og Euro´en står til.

Her køber vi 15 kg pose af Purina Proplan adult. Det er vores meget glade for.

Ellers spiser de også lidt af det der tilkommer hønsene.. f.eks ærter, majs og selvfølgelig kødresterne med stort velbehag. Og så fangede en af dem en rotte den anden dag. Spiste den dog ikke.. Men mor er STOLT!! at de holder hønsegården fri.  :-*

Om aftenen deler 3 katte ca 100 g. vådkost af Faktas dåsemad.. Da det er den eneste dåsemad jeg har kunnet finde hvor der er deklereret hvad der er i ang. vitaminer og mineraler. Det står selvfølgelig også på Hills og Royal canin dåserne fra dyrlægen.. Meeen nu er der jo forskel på 13-15 kr dåsen og 6 kr for den dyreste dåse i Fakta.  :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #6 Dato: 21 August , 2010, 14:08 »
Jeg køber Møllerens kattepiller - det synes jeg virker fint for mine katte, jeg har også prøvet lidt af hvert, bla. staldkat fra Land og Fritid (kattene åd og var tynde) så skiftede jeg til Møllerens og de ser pæne ud, selvom de faktisk få mindre af det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #7 Dato: 21 August , 2010, 15:43 »
Vores staldkatte får "Sund kat fisk" fra Land&Fritid...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #8 Dato: 21 August , 2010, 18:42 »
Den store fidus ved Specific, Marianne, er, at det er lavet på fisk - og kattenes pels har godt af de olier, der er i fisk. Jeg har ihvertfald oplevet flere langhårskatte (herunder min egen maine coon) der har en flottere pels og nemmere kan holde den, når de får Specific end på f.eks. Royal Canins manie coon foder.
Her i huset veksler vi også med foderet, men er omhyggelige med alt vælge et i den "lidt dyrere ende" .
Simpelthen fordi en del af prisforskellen skyldes forskellene i de råvarer, der er brugt. Helst ikke noget med farvestoffer og for mange smagsforstærkere og div. i.
Jeg synes også, at kattene spiser mindre af det dyre foder end af det billige - hvorved prisforskellene jo sådan set opvejes. .. Og så er der det med mængden af kattegrus.. og lugten..
Vi giver meget sjældent våd-foder. Dåsemad er simpelthen det dyreste vand i verden. Men kattene elsker det.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #9 Dato: 21 August , 2010, 19:39 »

Jeg synes også, at kattene spiser mindre af det dyre foder end af det billige -


Omvendt her, Katten vil overhovedet ikke have det billige.
Hilsen
Peter

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #10 Dato: 21 August , 2010, 20:05 »
vi har katte i stalden, nogle gange op til 5 og 1 der er i huset. De får brugsens kattemad(tørt) til ca 10 kr kg meeen de vil meget hellere spise køkkenets rester- alt hvad der kommer herfra. Hvis hønsene får kartofler og pasta så kravler kattene over hegnet og stjæler det fra hønsegården. Omvendt -hønsene går ind i stalden og spiser kattemad -verden er omvendt hjemme hos os...alle deler deres foder selv hundene synes godt om voksefoder... (bare roligt det slipper de ikke godt fa. det er til ællingerne.
men tilbage til katte -de spiser alt fra det billige til det dyre -ikke ret kræsene. Jonas-husets kat har blot fine fornnemmelser og vil ikke spise samme sted som de andre.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #11 Dato: 21 August , 2010, 20:11 »
Det der Specific foder..kan man kun få det hos dyrlægen og hvad er prisen?

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #12 Dato: 21 August , 2010, 20:56 »
Ja, det købes hos dyrlægen:
http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=1798
Jeg kan ikke huske priser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #13 Dato: 21 August , 2010, 21:43 »
Mine får Royal Canin Sterilised 37, som de er meget glade for. Jeg har prøvet med noget billigt fra MaxiZoo og fra Maxsø men de vil ikke have det. De har også fået Hills Neutered Cat, som også faldt i rigtig god smag, men det er for dyrt til min pengepung.

Dåsemad: Jeg var i kort tid medlem af et katteforum, hvor der blev diskuteret kattemad altid. Alle var enige om, at skulle det være sundt og billigt var LUX fra Aldi til 4,95 bedste valg, da sammensætningen var OK, og fordi foderet som noget af det eneste discountfoder, ikke indeholder sukker.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kattetørfoder, har I nogen gode/dårlige erfaringer?
« Svar #14 Dato: 21 August , 2010, 22:05 »
@Tanja: Tak for tippet med Aldis foder /o

Jeg køber et par poser 5 kg Kitekat, når Netto har det på tilbud, men sparer hvor jeg kan, og da missebørgen selv fanger mus, og garanteret får en masse af det hun skal have der igennem, bruger jeg ikke så meget på dyrt foder :)