Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: VÆDDER LAM - HORN??  (Læst 4890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
VÆDDER LAM - HORN??
« Dato: 15 August , 2010, 20:22 »
Hej alle sammen

Jeg ville bare høre om der var nogle der havde erfaring med får og den slags.

Jeg fik nemlig fire dejlige små lam her i år, og to af dem er vædder lam.

Men de er begyndt at få horn. Hvilket jeg ikke er særlig glad for da de bl.a. stanger hinanden.

Men jeg ville høre om det er noget der kan fjernes osv?

- Her i går så jeg den ene af dem havde blødt fra begge horn.. eller, ja der var ikke mere horn tilbage på ham. Men jeg tror de vokser ud igen.

På forhånd tak :')
Mvh Julie (-:

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: VÆDDER LAM - HORN??
« Svar #1 Dato: 15 August , 2010, 21:52 »
Vores lam lægger også an til horn, men når de er omkring ½ år falder de af og kommer ikke igen!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline pimhund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: VÆDDER LAM - HORN??
« Svar #2 Dato: 15 August , 2010, 22:00 »
Hejsa...

Vi har haft nogle enkelte får ind imellem der udvikler horn.

Jeg kunne da forestille mig, at du sagtens kan få dyrlægen til at hjælpe dig med afhorningen.
Ved kalve bliver dyret først bedøvet og derefter lokalbedøvelse ved selve horn-anlægget.
Derefter plejer jeg selv at klippe hornet af med en rosensaks, så langt nede som muligt. Tilslut er kun tilbage at brænde hornet med et godt varmt afhorningsjern.
Du kan sagtens få dyrlægen til at gøre det hele, hvis du ikke selv lige har de rette artikler til det.
Held & lykke.
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

GKV

  • Gæst
Sv: VÆDDER LAM - HORN??
« Svar #3 Dato: 17 August , 2010, 08:20 »
Ikke ret mange racer her i DK har horn som sådan. Ved godt at der er nogle der opdrætter islandske, jacobs, merino og måske dorset horn, men jeg tvivler på at de er i ret mange alm. får.

 Som skrevet er det er ganske almindeligt at nogle vædderlam har de små rudimenter af horn og de sidder faktisk meget løst og kan slås af ved drengelegene med at stange Bu.De vil ikke udvikle sig til horn.

Der er ingen grund til bekymring, men hold øje med fluerne de kan genere, men så kan du sprøjte dem med lidt tjæreplaster det kan hjælpe.

VH Gunni.

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: VÆDDER LAM - HORN??
« Svar #4 Dato: 17 August , 2010, 18:40 »
Jeg ville heller ikke gøre noget ved hornene, vi har haft Cameroun får. De har gedebukke horn, hvis man kan betegne det sådan. Det eneste problem vi havde var de vædderen sad fast i høhækken med det ene horn.
De vil stange uanset om de har horn eller ej. Og de krydsningsfår vi har, har også ansats til horn, men der kommer ikke andet end 1 cm op.

Det er meget vigtigere at i gør dem håndtamme.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: VÆDDER LAM - HORN??
« Svar #5 Dato: 17 August , 2010, 20:24 »
OG IKKE LEGER STANGELEG MED DEM....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: VÆDDER LAM - HORN??
« Svar #6 Dato: 18 August , 2010, 10:42 »
Ja og det er bedst ikke at kæle dem i panden, for det opildner til stangeleg
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg