Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige  (Læst 12478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Dato: 06 August , 2010, 21:51 »
Helstegt hængebugsvin! Nogen der kender en god fremgangsmåde for det må da kunne lade sig gøre, min umiddelbare største udfordring tænker jeg må være skindet og børsterne for normalt flåes et hængebugsvin vel, men duer det hvis man vil steger det helt langsomt over gløder?

Mvh. Rasmus

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #1 Dato: 06 August , 2010, 22:43 »
Vi har engang stegt et helt hængebugsvin over bål!!  /o
Den blev slagtet hos slagteren, som også sørgede for at fjerne børstene.
Den hang en hel dag på spyd over gløder, hvor den jævnligt blev vendt!!
Den blev trolig god, dog var de så meget fedt under huden, så sværdene var ved at flade af til sidst!! Men de var sprøde og grisen smagte fantastisk!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #2 Dato: 06 August , 2010, 22:49 »
spændende. Så hængebugsvinet blev altså kun skrabet som en "normal" gris, jeg havde hørt at det var helt umuligt at fjerne børsterne sådan, men det tyder jo på at det alligevel godt kan lade sig gøre.

Rasmus

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #3 Dato: 06 August , 2010, 23:10 »
Ej så må jeg også lige spørge.
Hvor gammelt var svinet der blev stegt over bål? Jeg har nemlig en del hængebugsvin unger jeg ikke får solgt og vi har da overvejet om de kunne spises... Har dog hørt at de skal flås og helsteges på grill eller bål. Hvor længe mon et svin på 8-10 kg levende vægt skal have?
Mvh Stina.
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #4 Dato: 07 August , 2010, 00:00 »
Kan man ikke brænde hårene af? med sådan en ukrudtsbrænder evt?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #5 Dato: 07 August , 2010, 09:35 »
Puh ha......det er mange år siden, så nu skal de små grå abejde!!! ::)
Jeg tror at de var omkring 1 år da vi slagtede de 2 svin vi havde gående, måske kun 10 måneder.
Jeg ved faktisk ikke helt hvad slagteren gjorde ved dem, men de var med hud og uden hår!! /o
De blev sat over et bål af grillkul om formiddagen og var klar til spisning om aftenen ved 118-tiden, men som sagt faldt sværene af, da der var enormt meget fedt lige under huden!! Den smagte fantastisk!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #6 Dato: 08 August , 2010, 12:59 »
jeg synes det lyder rigtig lækkert. Så det har jeg planer om at prøve list senere på måneden. Så må børsterne fjernes så godt som muligt, evt må skindet kasseres efter grilning under alle omstændigheder må skind med eller uden børste holde på saftigheden af kødet.

Rasmus

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #7 Dato: 08 August , 2010, 15:00 »
Hej Rasmus.
Hvor stort et svin slagter du? Og er det en orne eller so?
Vi skal af med vores orne på 14 mdr og overvejer at slagte ham og prøve at spise ham. Ikke alt ornekød lugter har jeg hørt...
Og så har jeg en del unger som jeg ikke får solgt, mest orner, og dem ville vi nok også gerne slagte. Regner med at de max bliver 8-10 uger...
Mvh Stina med 3 hængesøer 1 hængeorne og ..... Bum bum bum 19 hængeunger....
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #8 Dato: 08 August , 2010, 15:12 »
Størrelsen afhænger lidt af hvor mange vi bliver, men det bliver enten en so på ca. 10 måneder eller en på halvandet år. Jeg er usikker på ornekødet, men jeg tror jeg ville lave det til pølse hvis ornen er kønsmoden, også selvom jeg har hørt at hvis orner spiser rølliker bliver kødet fint selvom den ikke er kastreret, aner ikke om det passer men vi har masser af rølliker, så skal måske testes.. Men første forsøg på helstegning bliver med en so.

Når du skriver 8-10 uger, mener du så 8-10 uger? altså på størrelse med store kaniner? Så tror jeg overhovedet ikke der er smagsforskel på so og orne.

Rasmus

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #9 Dato: 08 August , 2010, 21:08 »
Spændende. Skriv endelig hvordan den blev. Også gerne hvordan i gjorde... Slagtning, forberedelse, stegning osv.
Hvor længe regner du med at den skal hænge? Og hvor får du den slagtet? Hjemme eller på slagteri?
Ja jeg mener 8-10 uger, når de vejer ca 5-8 kg. Jeg har ellers en aftale med krokodille zoo om at de får dem jeg ikke sælger til foder, men hvis vi nu selv kunne spise dem ville det jo være perfekt.
 ;D
Mvh Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #10 Dato: 08 August , 2010, 21:34 »
Jeg får dem slagtet på slagteri eller af en slagtebus. Er egentlig lidt usikker på reglerne, må man ikke slagte svin, kreaturer, får og geder hjemme hvis aflivningen foregår ved en godkendt person, slagter, jæger og lignende?
 Har i øvrigt prøvet at krydset sortbroget landrace ind i hængebugsvinene for at få lidt mindre fedt og bedre kødprocent ud af en stadig lille gris, det er jeg også lidt spændt på hvordan bliver, men skal nok skrive om erfaringerne.

Rasmus
« Senest Redigeret: 08 August , 2010, 22:15 Fra Fisker »

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #11 Dato: 08 August , 2010, 22:30 »
jeg kunne da godt tænke mig sådan en gris i fryseren.. så jeg følger med  :D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #12 Dato: 09 August , 2010, 08:11 »
Får og geder må man gerne slagte hjemme, du skal "bare" have en boltpistol, meen det er vist dyrere at få DAKA til at hente affaldet end hvad det koster at få slagtet på slagteri.

Men så har man selvfølgelig også transporten til slagteriet og som med alt andet her i DK,så er der en masse regler om det også.
« Senest Redigeret: 09 August , 2010, 09:15 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #13 Dato: 09 August , 2010, 18:38 »
Hængebuggrise er rigtig gode som grillgrise, men de kan være noget fede i betrækket  :-X  Er de rigtig fede ville jeg skinde dem, men en ikke alt for fed gris kan sagtens skoldes og skrabes som almindelige pattegrise, en af ulemperne med hængebuggrise kan være farven, hvis grisen er sort giver det som regel også sorte flæskesvær, men smagen fejler ikke noget  /o  Med hensyn til ornesmag kan man tage en lille luns af mørbraden og stege på en pande, ornelugten kommer straks hvis den er der, er ornelugten der ville jeg ikke grille den, men evt. bruge grisen til spegepølser, lugten kommer kun når kødet opvarmes.

Men en hængebuggris på grillen er ikke dårlig, hvis den er skindet må der gerne sidde noget fedt tilbage på grisen, godt indgnedet i salt kan det give lidt hen af krølfedt på en oksesteg  <:  rotere den på et spyd løber fedtet rundt på grisen mens den steges ved lav varme, og er med til at give en god smag og saftigt kød, kærnetemperaturen i skinkerne skal være ca. 82°C

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #14 Dato: 09 August , 2010, 22:06 »
perfekt. Tak for svarene til alle, så er det jo bare at kaste sig ud i det. Skal nok vende tilbage med resultater.

Rasmus