Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggene i rugemaskinen klækker ikke?  (Læst 4495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Æggene i rugemaskinen klækker ikke?
« Dato: 03 August , 2010, 09:02 »
Er jeg bare utålmodig? Indtil videre er der ikke så meget som et lille hak i nogen af æggene i rugemaskinen og det er dag 21 i dag, klokken 16 har de været i maskinen præcis 21 dage. Jeg har ikke lyst dem for jeg fik først chancen i søndags men de æg der har været under skrukken er 100% befrugtet. De er heller ikke begyndt at klække.

Jeg vil helst ikke til at åbne maskinen og derved lukke fugtigheden ud- kan jeg det hvis jeg sprayer med en vandforstøver bagefter?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Æggene i rugemaskinen klækker ikke?
« Svar #1 Dato: 03 August , 2010, 09:05 »
Johanne du kan da godt åbne maskinen, lyse æggene og se om der er kyllinger i.Fugtighede falder, men du kan forsigtigt spraye lidt vand på siderne i maskinen. Det lyder lidt kedeligt, at der slet ikke er hul eller pippen fra æggene. Håber på at de i løbet af dagen leger popcorn og at det i aften myldrer med små dunbolde.

VH Gunni.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Æggene i rugemaskinen klækker ikke?
« Svar #2 Dato: 03 August , 2010, 09:42 »
Og du er sikker på at det er dag 21 og ikke 20? Jeg tog nemlig fejl ved min første rugning under skruk, hvor jeg talte den dag jeg lade dem under, som dag 1, men det skal tælles som dag 0... :)

Offline MetteE

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Mine kyller
Sv: Æggene i rugemaskinen klækker ikke?
« Svar #3 Dato: 03 August , 2010, 10:54 »
Ja, det er som Christina skriver man skal huske hvornår man sætter maskinen igang, hvis der er efter kl. 14 skal man ikke regne dagen med som dag 1.
Din skrukhøne han du ikke regne helt med, hun kan være begyndt at ruge en til to dage senere. Jeg har ligeledes prøvet at sætte maskinen igang den dag jeg troede min skruk lå, men de kom 2 dage efter maskinen var færdig og så var mine kyllinger for gamle til at sætte under hende.
1,2 kæmpe jersey, 1,3 Brahma 0,4 Tågerup speciel, 1,1 Berberi 0,1 moskus.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Æggene i rugemaskinen klækker ikke?
« Svar #4 Dato: 03 August , 2010, 12:45 »
Fantastisk, i har ret! Og hvad endnu bedre er, der er hul på to æg ;D. Så det er altså først i morgen de efter planen skal komme :) min far og mig var nede og kigge efter knækkede æg og sprøjtede lidt vand på /o æggene er stadig ikke lyst så har ingen anelse om hvor mange der kommer <L
Nu tilbage som Johanne Schiødt