Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan geder gå på sand?  (Læst 2479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Kan geder gå på sand?
« Dato: 30 Juli , 2010, 09:12 »
Eller bliver det noget juks? Og kan de stadig holde varmen til vinter, hvis de kun har et hjørne med halm?

Der er SÅ mange fluer derinde  :-\

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Kan geder gå på sand?
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2010, 09:17 »
Vi har vores geder gående på halm i stalden om vinteren, hvor der bare bliver lagt frisk halm ovenpå efterhånden som de trænger.....det giver ikke fluer om vinteren, kun nu....men da skulle det jo gerne været muget ud (Hvilke vi endnu ikke har nået....så JA mange fluer!!) I halmen forsvinder urinen og lorten trænger ned i madrassen, som jo efterhånden bliver tykkere!! På sand får du nok lidt af et udmugningsarbejde!! Og jeg er ikke sikker på at deres ben ikke har bedst af halm...men det ved jeg faktisk ikke noget om!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Kan geder gå på sand?
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2010, 09:20 »
Geder kan vel sagtens gå på sand her i sommeren, men til vinter ville jeg nok lægges strøelse ud over det hele da de ellers risikerer at fryse.

Men spørg Lestat - hun har geder og holder sig altid til strøelse hele året rundt da det jo også suger deres urin til sig så det øverste lag altid er tørt.

- ellers skal du jo skrabe det sand væk som de går i hver dag så det altid er rent.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan geder gå på sand?
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2010, 13:28 »
Jeg vil nu holde mig til halm, tror det bliver noget snav med grus !! desuden skal geder også ha stråfoder for at holde vommen igang og dermed holde varmen.

Men strø Stalosan F ovenpå engang imellem , det hjælper på fluer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Kan geder gå på sand?
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2010, 16:18 »
Du kan da forsøgsvis prøve at bruge træpiller!!! De skal fugtes en smule så de går i stykker da gederne jo ikke vejer ret meget.Stalosan underneden hjælper og træpillerne holder bunden tør og lækker og fluefrit, da miderne ikke trives hvor der er tørt.

En absolut betingelse er dog at der hele tiden er stråfoder, helst hø til rådighed som Lestat jo også siger, det er vigtigere end alverdens fine specialfoder.

VH Gunni.