Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker om avl  (Læst 46224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #45 Dato: 05 Februar , 2014, 09:44 »
Hvis man vil være sikker på at intet slipper ud, så er der kun to muligheder og det er slagt eller skraldespand. Hvor det første er at foretrække.

Men hvis man har hund eller kat, så kan de sagtens få en kogt kylling engang imellem, hvis man ikke magter at spise dem selv. Og det er da rent kød i modsætning til købefoder (vådt som tørt).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: Tanker om avl
« Svar #46 Dato: 05 Februar , 2014, 09:49 »
Det er da rigtigt lene
Jeg starter da bare en mini produktion af hunde foder hehe, problemet er løst /o

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tanker om avl
« Svar #47 Dato: 05 Februar , 2014, 16:45 »
Jeg vil gerne lave et par nye barnevelderhøner til haveflokken - og den første rugning i år var en blanding af barnevelderæg og sussex og faverolles, som har gået med barnevelderhanen. Dvs. alt hvad der kom af de store lyse æg var krydsninger, mens de små mørke æg er racerene. I mit kyllingebur går der nu 1 barnevelderhønekylle og 4 blandingshanekyllinger - krydsningen barnevelder/sussex eller barnevelder/faverolles ser ud til at give pænt hurtigt voklsende, meget kraftige og livskraftige kyllinger, som det er en fornøjelse at give mad, for de har da virkelig en appetit der vil noget. 4 blandingshaner er intet værd avlsmæssigt, men der bliver nogle fine slagtefugle ud af det, store kroppe og godt kød. Jeg håber min næste rugning giver et par barnevelderhøner mere, så jeg kan holde kontinuiteten i havehønseriet.
Jeg avler eller ruger på ingen måde til raceavl, men har lidt af dit og lidt af dat - barnevelderne er SÅ elegante og smukke høns, knuselsker dem, de andre er sympatiske og bliver en kødresurse, som vil smage godt, de bliver simpelthen villahavens svar på Kobe-kødet - sådan tænker jeg om mine bastard-haner :-) Som i øvrigt, selvom de er blandinger, dog er ganske kønne, harmoniske dyr.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #48 Dato: 07 November , 2015, 19:06 »
Denne tråd er vel altid bare lidt relevant.
« Senest Redigeret: 07 November , 2015, 19:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Tanker om avl
« Svar #49 Dato: 12 November , 2015, 23:43 »
Ved en fejl har jeg fået 3 dværg Brahma - De er købt som stor race, men . . . . .
Der er 2,1 - og hønniken er så smuk, så det er en daglig glæde at se på hende. De 2 haner er også flotte. Alle tre er så harmoniske i kropsbygning og i befjeringen - men de skal sælges eller slagtes. Det sidste vil være lidt synd, da de er så flotte. Måske jeg skulle overveje at sætte dem i avl til næste år -  <J
Der er ingen henvendelser omkring køb af dem ? er de for dyre ? - ikke racerene dyr sælges jo rask væk for både kr 175 - 195  :o og disse er racerene.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Tanker om avl
« Svar #50 Dato: 13 November , 2015, 12:11 »
Det med hanekyllingerne følger jo med. For mange år siden havde jeg en stor flok Gul Orpington, et hav af dværghøns- af blandet landhandel og moskusænder. Svigerfar stod for aflivningen og slagtningen og jeg plukkede og finrensede - så langt så godt. Men at skulle sidde og vide at jeg nu måske tyggede i Hertha eller Bertha fik kødet til at vokse i munden på mig - og jeg tvang mig til at spise det - uden nydelse. Et eller andet sted har jeg en bondesjæl der siger at intet må gå til spilde.

Da jeg så får et par år siden fik høns igen gjorde jeg op med mig selv at jeg  var nødt til at kunne klare hele processen. Det var godt nok ikke let, men det bliver lettere og lettere for hver gang.

Jeg forsøger at holde hønseholdet så der hvert år kommer 3 nye høner til. Indtil videre har hane-høne forholdet set sådan ud: 4,3 - 5,3 - 4,1. Der er godt nok et haneoverskud!

Jeg spekulerer meget på hvilke høner jeg skal vælge æg fra til videre avl. Jeg vil gerne have smukke, sunde, livskraftige høns med et godt temperament ( altså vigtigt for havehøns), og stabil æglægning. Hanen ligger fast - stor, imponerende, ingen indlysende fejl, galer kun lidt og har et super temperament - og igen: det er altså vigtigt! Perfekt havehane! Det kan så være jeg må købe høner udefra for blodfornyelse på et tidspunkt.

Jeg ser mig som avler i det små - hvor jeg prøver at udvælge de smukkeste og bedst egnede dyr til vores brug. En øvelse. Om der nogensinde bliver udstillet tvivler jeg på - synes ikke rigtig det er interessant. Jeg er mere interesseret i brugsegenskaberne.
« Senest Redigeret: 13 November , 2015, 12:14 Fra Lene Skelmose »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #51 Dato: 14 November , 2015, 20:41 »
Heldigvis kan udstilling, avl og brugsegenskaber sagtens forenes. Så man er 100 % selvforsynet med kød og æg selvom det er racehøns man har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om avl
« Svar #52 Dato: 07 Februar , 2016, 15:42 »
Nu er det kyllingetid, så jeg tager lige denne her mega lange "sag" frem igen igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Tanker om avl
« Svar #53 Dato: 07 Februar , 2016, 21:35 »
Ja, det er den bedste tid på året, maskinen snurrer dejligt og i dag klækkede årets første, en sund og livskraftig marans, af et dejligt mørkt æg, og der er hul på en god del af de andre, også af mine orpington, skønt
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Tanker om avl
« Svar #54 Dato: 08 Februar , 2016, 10:27 »
Jeg kan godt se jeg er ba u. For mine høns er først lige begyndt at lægge æg og skruk - nej ik enu  ::)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Tanker om avl
« Svar #55 Dato: 08 Februar , 2016, 11:02 »
Ja jeg er godt nok også bagud. Der er næsten ingen af mine 1 årige og 2 årige der lægger æg endnu. Jeg håber på at begynde at samle rugeæg fra næste weekend.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.