Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken slags utøj?  (Læst 15890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #15 Dato: 02 December , 2008, 12:39 »
Under optimale omstændigheder, ja. Men inkluderer "optimale omstændigheder" ikke en mængde gode hjørner at bruge som ynglesteder, nogle gode, stillesiddende høns samme sted hver aften, og - ikke mindst - et støvet, usoigneret miljø, som ikke med mellemrum tørres af med en klud?
Man skal tænke på, at de ikke som lopper sidder på dyrene hele livet, men opholder sig og yngler andetseds.

Min teori er naturligvis tænkt, ikke grundigt afprøvet gennem mange år. Der kan sagtens være adskillige faktorer, der gør den usikker, men jeg har ikke tænkt mig at opgive den uden først at have  angrebet den grundigt fra alle vinkler.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #16 Dato: 02 December , 2008, 14:01 »
Din energi er god Magnus og jo flere vinkler vi kan få på disse kryb jo bedre  ;)

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #17 Dato: 02 December , 2008, 15:27 »
Magnus, problemet med blodmider er bare, at de under optimale omstændigheder (fugt og temperatur) fordobler antal med lynets hast,  så enten har man dem, eller også har man dem ikke, man kan ikke bare have nogle stykker. Man skal som du selv skriver sørge for at gøre sit hønsehus så mide-uvenligt som muligt. Endelig er der ligesom med lopper høj- og lavsæson for kræene, så selvom de vilde fugle har dem, er det ikke ensbetydende med at man selv får dem i hønseflokken hele tiden, ligesom hunde og katte ikke får lopper hele tiden. Det bedste råd jeg kan give, er at holde løbende øje og skride til handling, hvis man finder dem. Når man skal behandle, skyldes det, at de simpelthen "suger saft og kraft" af hønsene, så hønsene går og skranter og lægger sig alverdens dårligdomme til. De kan bl.a. holde op med at lægge æg. At miderne også bider mennesker er bare dobbeltklamt.

ja man kan føle sig fuldstændig levende overalt på hele kroppen efter at have samlet æg ind  :o :o
« Senest Redigeret: 02 December , 2008, 15:29 Fra mutti »
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #18 Dato: 02 December , 2008, 15:34 »
Vi har ikke haft det problem så vidt jeg ved :P... Kun med noget små kravl nogle gange og der har vi drysset sådan et pulver ud ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #19 Dato: 02 December , 2008, 18:39 »
Med optimale betingelser tænker jeg især på fugt og varme, f. eks. som i sensommeren. Mit hønsehus er næsten nyt, bliver gjort rent dagligt, og er bestemt ikke hverken støvet eller usoigneret, alligevel fik jeg miderne i september! Men de er sandelig også væk efter to gange behandling med en uges mellemrum. En ekstra forholdsregel, er at jeg strøer Stalosan i bunden af redekasserne, når jeg skifter redemateriale en gang om ugen og også i bunden af huset.
Mht. rengøring følger jeg de råd som Helen Ø. har beskrevet for henholdsvis, daglig og ugentlig rengøring.
Jeg troede faktisk jeg var på den sikre side, og var noget overrasket, da jeg fandt de små djævle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #20 Dato: 02 December , 2008, 19:33 »
Et godt råd jeg har brugt i en del år......


Brug Stalosan minimum 1 gang om ugen.
Bare strø det ud over halm, redekasser og sidepinde. En god håndfuld er som regel nok til et rum på ca. 6 kvm. Så selvom det er dyrt, kan en hel sæk som regel slå til et helt år.

Det er ikke helbredende men forebygende, HUSK DET!!!

Men vækst betingelserne begrænses meget når man bruger det jævnligt.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #21 Dato: 03 December , 2008, 07:36 »
Jeg kan kun give dig ret, men dyrt synes jeg nu ikke det er, i forhold til det kæmpe arbejde der ellers ville være for at udslette blodmider. Jeg købte en sæk i foråret, og har over det halve endnu, og jeg bruger det ca 1 gang om ugen, når jeg muger ud, Ja jeg har endda foræret lidt væk.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #22 Dato: 03 December , 2008, 08:26 »
Jeg kan kun give dig ret, Berit. Måske virker det som mange penge liger her og nu, hvor man køber sækken, men det er virkelig drøjt. Den sæk jeg købte i september, er der knap nok svundet af.
Og det er unægteligt lidt nemmere med et drys Stalosan, i stedet for at tømme hele hytten, skrue redekasser m.m. af, skrubbe og kalke osv. osv.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #23 Dato: 03 December , 2008, 08:46 »
Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle informationer om Stalosan.. Er der nogen der ved, hvad det består og og hvordan det virker? Er det tilladt at bruge i økologiske bedrifter?
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline mutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 226
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #24 Dato: 03 December , 2008, 15:19 »
hvor køber man Stalosan henne og hvad koster en sæk ???
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #25 Dato: 03 December , 2008, 17:14 »
Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle informationer om Stalosan.. Er der nogen der ved, hvad det består og og hvordan det virker? Er det tilladt at bruge i økologiske bedrifter?

Jeg mener faktisk at der findes en økologisk "afstikker" af det.



Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #26 Dato: 03 December , 2008, 17:31 »
Man kan købe stalosan på DLG - Land og Fritid, så mon ikke man kan købe det hos andre foderstof butikker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #27 Dato: 03 December , 2008, 18:18 »
Stalosan køber jeg hos korn og foderstof, der er 25 kg i en sæk, jeg kan ikke rigtig huske om den kostede 285,- eller der omkring, men så drøj som den er, er det billigt.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #28 Dato: 03 December , 2008, 18:31 »
Det er da ikke så galt for 25 kg ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: hvilken slags utøj?
« Svar #29 Dato: 04 December , 2008, 13:04 »
Stalosan:

www.stalosan.dk

Staldren er næsten samme produkt, ikke dårligere, men billigere. Prisen er under alle omstændigheder meget lav.

Indholdet i begge er mineraler og metaller.
Stalosan F indeholder b.la. kobbersulfat, superfosfat og diverse jernforbindelser. Der er altså ikke noget "giftigt" indhold. Dog er kobber giftigt for bakterier.

Stalosan fåes fra ca 200 kr/25 kg + moms.

Der er lavet mange undersøgelser af effekten af Stalosan, og de fleste viser en god virkning på lugt (ammoniak), bakterier, svampe m.m.

Stalosan er godkent af LØJ - altså må bruges til økologiske bedrifter