Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning efter naturmetoden  (Læst 2867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Udrugning efter naturmetoden
« Dato: 18 Februar , 2021, 22:36 »
Årets første skrukhøne hedder Rødhætte. Hun ligger på 7 æg, som forventes at klække omkring den 1 marts. Vi har indtil videre kun brugt den biologiske rugemaskine og hønemor til at passe kyllingerne og holde dem varme. Men det er så sket på et senere tidspunkt af året. Min bekymring er nu, om hønen kan holde kyllingerne varme uden opvarmning fra varmelampe eller lignende.  Og kan kyllingerne nå at spise og drikke tilstrækkeligt inden de skal  ind under hønen igen for at få varmen. Rødhætte er en lille krydsningshøne på størrelse  med f.eks en Isa. Kan jeg bruge en varmelampe samtidig med, at hønen passer kyllingerne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2021, 05:36 »
Var Rødhættes kyllinger kommet her i februar under den slemme frost, vi har haft døgnet rundt i flere uger, ville jeg have været i tvivl, men temperaturerne fremadrettet ser ud til at blive noget lunere og så kan Rødhætte godt holde sine højst 7 kyllinger varme og kyllingerne behøver ikke varmelampe, når de er ude og spise, drikke og lege. Sørg for at reden er godt foret med hø eller halm.

Den største risiko ved at få vinterkyllinger ved en skruk er, at der ikke er nok lyse timer til at de kan få nok at spise til at vokse sig stærke og store, hvis man ikke giver ekstra lys. Det problem er ikke gældende fra marts, hvor dagenes længde allerede er ved at være pænt tiltagende.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2021, 11:38 »
Mange tak for svar. Jeg satser på, at hun klarer opgaven på naturlig vis. Ellers må jeg se, hvad der kan gøres, hvis vinteren vender tilbage.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2021, 13:57 »
Den 22. december fandt jeg en hønemor med tre nyklækkede kyllinger, der var "klækket i dølgsmål". Hun havde skjult reden under en træplade, og jeg er imponeret over fostrene i æggene havde overlevet de dage med frost, hvor hønen må have været af æggene. Det var kyllingernes pippen, der afslørede, hvad hønen havde gang i.
Men jeg ville ikke lade hønen være uden for med så små kyllinger i det mørke, så de kom indendørs, hvad jeg ellers ikke vil anbefale. Men så snart alt sne er væk, skal de ud!

Tre kyllinger, en hane og to høner, med hver sin farve( og sikkert også hver sin far...)På billedet, er det deres lille trætte mor, der ligger i baggrunden.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2021, 18:02 »
Tak for denne søde historie. Man skal nok vænne sig til at være lidt mindre pylret med sine fjerede venner. Når jeg tager skrukhøner af en gang i døgnet, lægger jeg en gammel hue og en tot hø over æggene , mens hun er af reden, for at de ikke skal blive kolde. Sikkert en helt unødvendig foranstaltning. Imidlertid klækker vores æg næsten altid på 20. dagen. Kan det mon skyldes, at de ikke når at blive afkølet undervejs?

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2021, 18:21 »
Tak for denne søde historie. Man skal nok vænne sig til at være lidt mindre pylret med sine fjerede venner. Når jeg tager skrukhøner af en gang i døgnet, lægger jeg en gammel hue og en tot hø over æggene , mens hun er af reden, for at de ikke skal blive kolde. Sikkert en helt unødvendig foranstaltning. Imidlertid klækker vores æg næsten altid på 20. dagen. Kan det mon skyldes, at de ikke når at blive afkølet undervejs?
En sød ide med huen :)  men jeg tror nu ikke det afkorter rugningen med et helt døgn. En rugemaskine køler også kun æggene af, hvis man aktivt indstiller den til det. De kommer alligevel først på 21. dagen.

Hvilken race? Jeg ved at Serama kun ruger i 20 dage, og så fik jeg at vide, af en med toppede hollændere, at deres æg også klækker på 20. dagen. Det havde jeg aldrig hørt før. Måske der findes andre racer med samme egenskab?

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2021, 23:01 »
Vi har indtil videre kun taget rugeæg fra vores Australorps høner, selvom vi også har lidt forskellige blandingshøns, som har deres egen flok.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2021, 14:20 »
Ja Australorps skulle jo have en helt almindelig rugeperiode på 21 dage. Mystisk...

Offline RasmusKelm

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2021, 11:57 »
Jeg gav to små dværgsilker 6 daggamle kyllinger af stor race til deling, den 17. januar, og de har klaret sig så fint gennem den her hårde frostperiode. De kan klare mere end man tror de høns!

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Udrugning efter naturmetoden
« Svar #9 Dato: 25 Februar , 2021, 15:03 »
Jeg gav to små dværgsilker 6 daggamle kyllinger af stor race til deling,
- Jo men det er jo også mødre iført minkpels  ;D Så kan det vist ikke gå galt.