Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syge dyr, HJÆLP!!  (Læst 13828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Syge dyr, HJÆLP!!
« Dato: 27 Februar , 2008, 08:11 »
Hej Alle.

Jeg har 7 dyr, 1 hane og 6 høns, som alle har været raske indtil igår. I går morges sad vores hane og 2 høner og hang på pinden og kom ikke da jeg dryssede korn ud til dem. I går aftes var de stadig sløje og de er nu isoleret fra de raske dyr. De står og hænger og har meget tynd afføring.... Hvad er der galt med dem og hvad skal jeg gøre??
Det er godt nok sørgeligt at se sine ellers raske dyr syge  :'(

Håber i kan hjælpe og komme med nogen gode råd...
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2008, 08:15 »
Uha Maja, det er sørme ikke nemt at sige, det er godt du har isoleret dem. Tynd mave kan være årsagen men også et symptom. De skal have noget godt blødfoder med A38 i, det er godt for tarmfloraen, og så ville jeg give dem noget immunstyrkende som hvidløg. De kan have indvoldsorm, og skal måske have en ormekur. De må ikke udsættes for træk og kulde, og du skal rense ud ved dem dagligt så du får evt smittestof i afføringen væk.
Se den opskrift på blødfoder der under artikler der hedder Hønseguf.

Håber det bedste for dine dyr.

vh Helen

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2008, 11:23 »
Jeg forsøgte i morges at gi dem noget af det foder de plejer at kunne li, men de rørte det ikke og de ville heller ikke drikke, selvom jeg dyppede deres næb i vandet. Kan man tvinge noget i dem? Forestillede mig at jeg ville prøve at få noget vand i dem med en engangssprøjte i eftermiddag når jeg kommer hjem.
Hvor lang tid skal jeg gi dem til at komme sig...? Og hvis de dør, skal de så undersøges eller skal jeg bare grave dem ned i haven?

Øv hvor er det bare øv
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2008, 11:54 »
Du skal passe på med at tvinge mad og foder i dem. Har du set dem efter for utøj? har du flåd fra næsen eller næbet? hvordan se den tynde afføring ud? Hvor gamle er de? Har du mulighed for at tage nogen billeder af dem? Nej du kan ikke bare grave dem ned, når du ikke ved hvad de er døde af, andre dyr kan grave dem op og sprede evt smitstof videre.

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2008, 13:25 »
De har ikke utøj (siger jeg fordi de alle for nyligt er blevet tjekket), umiddelbart er der ikke udflåd fra næb og øjne, og de har heller ikke vejrtrækningbesvær, men jeg kigger dem lige ekstra efter i sømmene her i eftermiddag når jeg kommer hjem fra arbejde, har faktisk ikke set på dem i dagslys. Deres afføring er farvet som den plejer med en hvid del, og en mørk del, men den er helt tynd og så er der en del af afføringen der er helt klar og vandet, og de er meget snavset bag til. Hvis jeg ser noget usædvanligt når jeg kommer hjem skal jeg prøve at tage nogen billeder, men ellers står de bare og hænger med næb og hale.

Jeg vil ikke tving mad i dem, men måske forsøge at få dem til at drikke noget, det må vel i første omgang være det vigtigste...? Håber virkelig at de bare er friske når jeg kommer hjem og Hans er klar til at slås med mig igen!  :-\
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2008, 13:33 »
Hejsa, kan det ikke være en encellet parasit, der kan du få noget ved dyrlægen til at dryppe i næbet på dem, når du har gjort det må du ikke bruge deres æg i ca 8-10 dage.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2008, 14:09 »
Hej Maja.
Selv om du lige har set dem efter for lus og lopper, kan de sagtens være der. De kommer næsten som at knipse med fingrene.
Inden jeg tog på ferie i sidste uge, havde de ingen. (Jeg havde sprøjtet dem for 14 dage siden) Da jeg kom hjem havde de dem... Og de kan blive rigtig sløje af de lede dyr.
 

Hanne

  • Gæst
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #7 Dato: 27 Februar , 2008, 16:09 »
Husk at kigge efter utøj ved gumpen, det er der de starter og der der er flest!

Mærk dem godt efter i øvrigt. Er de magre, varme, er de matte i øjnene og hvordan er huden?

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2008, 17:08 »
Nu har jeg været ude og tjekke dem hoved og mås. Der er ikke utøj i dem. De virker ikke meget varme, bare lun som de normalt føles når jeg har fat i dem. det med om de er magre det syntes er svært at mærke, kan bare sige at de har haft normal appetit lige indtil tirsdag. Kan i øvrigt nævne at der mandag var lagt 6 æg svarende til det antal høns vi har. Fra i går har de syge høns ikke lagt æg. De er klare i øjnene, men den ene af dem har dem mest lukket og det er også hende der virker mest syg. Kammene er lidt mørke i kanterne. Der er ikke udflåd fra næb og de har ikke vejrrækningsbesvær. De er ikke interesseret i mad, ej heller en potion lækker blødmad. De flytter sig nødigt, og når de går rundt er det noget usikkert og vaklende. Jeg tror ikke jeg kan beskrive det bedre, jeg prøver lige at komme nogen billeder ved....

Det fungere ikke, prøver lige igen omlidt....
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2008, 17:36 »
Har lige minimeret dem lidt, håber det så vil lykkes....
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2008, 17:42 »
Ja den er bare rigtig skidt, jeg tror de har fået en virus af en art, forstår bare ikke hvorfor de ikke har næseflåd?? det at de bliver blå i kammen er på grund af dårlig iltning, faktisk sidste fase før de dratter om. Jeg synes det er tid til dyrlæge besøg. Kan du ikke tage de værste 2 med i en kasse og besøge dyrlægen?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #11 Dato: 28 Februar , 2008, 06:33 »
Håber det går bedre med dine høns

Hvordan har de andre det. Er de også ramt.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2008, 09:01 »
Synes det er godt du tog de andre væk fra de syge, det ser ud som nogle høns jeg havde, de blev også meget mager, men de havde som Helle skriver næseflåd, det hjalp da de fik pencelin.
Så jeg håber dine høns bliver friske igen <O
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2008, 09:11 »
Undskyld, ikke Helle men Helene <G
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Syge dyr, HJÆLP!!
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2008, 09:13 »
Ja så gik det galt igen, sådan går det når det skal går hurtigt, jeg mente jo Helen undskyld igen <G
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte