Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?  (Læst 18214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Jeg har et problem nu, og jeg er ved at gå en lille smule i panik.

D. 3. april lagde jeg otte æg under en silkehøne, som havde lagt sig skruk på gulvet i hønsehuset. Hyggeligt - det har vi jo prøvet før - hønen og jeg!

Da hun havde ruget i seksten dage, lyste jeg æggene, og INGEN var befrugtede (havde godtnok mistanke om at hanen var krudtløs, og nu er han altså osse hovedløs!)

Jeg skyndte mig at skaffe nogle befrugtede dværgsilkehønseæg fra et sted i nærheden, og da der nu var fire høner skruk, købte jeg femten æg og fordelte under de fire høner - hvoraf den ene var hende, der først havde ruget i seksten dage!

Mon det går, tænkte jeg - kan en høne ligge så længe uden at tage skade på sjæl og krop?

Det gik absolut fint, og der kom elleve kyllinger ialt - alle klækket samme dag  :D

Så langt så godt!

De tre af hønerne - dem, der havde ruget netop 21 dage - var friske til at komme "ud af fjerene" og lære de små at spise og drikke og gå ud og ind ad hønsehuset - men den sidste blev ved at ligge på kyllingerne. De stak hovedet ud under hende og kiggede på verden og løb lidt frem og tilbage.  Men INGEN reaktion hos fru hønemor.

Tilsidst koblede kyllingerne sig på de tre andre høner - og det var altså klogt.
For hun ligger der altså ENDNU!   <W

Den seneste uge har jeg flere gange dagligt båret hende ud af hønsehuset - og placeret hende allerlængst væk i haven, men hun vender fluks tilbage, trisser ind i hønsehuset og skutter sig godt tilrette i høvlspånerne og ruger videre på ingenting!

I forgårs lukkede jeg hende helt ude, men hun lagde sig bare tilrette på græsset udenfor hønsegårdsdøren og ventede til der blev åbnet igen!

Jeg har lige regnet ud at hun nu har ligget seks uger og fem dage!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kan hun mon dø af aldrig at få et ordentligt liv?

Jeg har hørt om spandemetoden, men mit disney-hjerte nænner altså ikke det der med et sort indelukke!

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?


Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2009, 00:29 »
Hej Susanne
Det lyder da trist. Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg ikke har prøvet dette. Spiser og drikker hun? Er hun mager? Meget mærkeligt hun ikke stod op til kyllerne. <A

Hvis hun ellers ikke virker syg, er der vel en chance for at hun pludselig vågner af tilstanden.
Der var en her på forum der fortalte om noget lignende, den gik vist desværre hen og døde
Det var desværre ikke særligt opmuntrende. *t *t
Jeg er heller ikke tilhænger af det med spanden, men i dette tilfælde kunne det måske være værd at forsøge, da det jo ikke er naturligt hun fortsætte rugningen når hun har fået kyllinger. Jeg tror jeg ville prøve det for at redde hende. *l *l

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2009, 06:35 »
Mærk lige på hende om hun er mager fx .... er hun det så syns jeg altså du må i gang med den spand ...på trods af alt ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2009, 07:03 »
Susanne, jeg har aldrig hørt om noget lignende, men jeg siger som Maja og Søs, frem med den sorte spand. Det er trods alt bedre at ligge to dage i mørke, hvor hun selvfølgelig får tilbudt mad og vand morgen og aften, end at hun lige så stille går til for dig. Jeg *k
*l til både dig og hønen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2009, 07:26 »
Ja jeg ville også prøve at afskrukke hende, og så give hende noget mad der er noget krudt i jeg kan ikke huske hvem det var der gav mig et tip, men hun skrev prøv grillpølser  :D det gjorde jeg og min høne har nu klaret at værer skruk 2 gange i år *f
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2009, 07:29 Fra Marianne Vedel »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2009, 09:12 »
Ja, hellere en sort spand end miste hende. Det virker ikke som om hun vil lide pga spanden, når hun ikke engang har opdaget at hendes kyllinger havde brug for deres mor. Hu skal vist vækkes. ;) Mærkeligt men held og lykke med hende. :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2009, 10:28 »
Jeg har mærket på hende - og jeg synes hun er ret mager.

Så I har nok ret. Spand og grillpølser. Det er jo bedre end at miste hende helt.

Jeg vil lige lede efter en tråd, der har været tidligere - kan huske at der var ret nøjagtige anvisninger på det der brutale spande-trick!

(jeg arbejder i den pædagogiske verden - og der går vi jo ind for overtalelse og gode argumenter - må dog efterhånden erkende, at fru høne er udenfor pædagogisk rækkevidde her !)   :D

Nå, men tak for jeres råd - måske vidste jeg godt inderst inde, at jeg var tæt på spanden - manglede bare det sidste skub!

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2009, 10:47 »
Jeg fandt lige en ganske underholdende brugsanvisning fra Søs (august 08) Den lærer jeg lige udenad - trækker vejret dybt og går nu ud og gennemfører programmet. (og hvor er det altså noget pjat, Susanne, du kan jo godt hogge hoveder af med en økse! Ikke spor logisk, nå!)

Men lige for underholdningens skyld - læs lige, hvordan Søs skriver - hehe!:

"Vil nu hellere høns uden recept ...sikke noget kludder på apoteket *GG*. Men klart .....høns er for mig den totale flowtilstand hvor jeg bare ER ! Så forstår dig så godt.

Nå..... sort spand (en stooor en til mine høns)
fat skrukhøne...put under spand......godnat

Læg et par sten eller andet tungt over så den ikk vælter.

gerne midt i hønsegården ..det uden betydning. Ujævnt underlag sikrer dog at der kommer ilt ind.

12 timer senere...... daaaav høne...løfte spand

stooor bruuusende faaarlig høne skruuuuker og flytter sig desuden ikk rigtig ud af stedet

Ikk færdig !!!

giver hende lige 10 min til at æde,strække,skide,drikke osv

Ind under spand igen

Næste dag ...daaav høne

samme opførsel som før...dog mere let til bens .....daffer rundt ...

ok ..du får en chance

holder øje med hende derefter...normalt er det slut nu men lægger hun sig inden for kort tid på en skrukplads igen ....ja gæt så hvor hun kommer hen ...og så bringer vi da bare en genudsendelse"

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2009, 10:57 »
 *g *g *g

Sådan. Denne humoristiske opskrift gør proceduren en smule lettere at gennemføre. Hu skal jo ud af sin tilstand og leve livet igen. ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2009, 15:13 »
 *g *g *g *g <P <P

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2009, 16:07 »
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at hun går til, hvis ikke du får stoppet hende nu.
Jeg har aldrig syntes det var fedt at afskrukke høns, men min argumentation har hele tiden været, at det trods alt var bedre og sundere med 1-2 dage under en spand i stedet for flere uger i en redekasse. Specielt når det har været i november, december osv.
Jeg vil lige indskyde, at jo tidligere i processen, man forsøger at afskrukke, jo nemmere går det, så mit bud er, at det nok tager et par dage eller tre.
Jeg *k *k *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2009, 19:53 »
Hvad i alverden er "spandemetoden?" Det har jeg godt nok aldrig hørt om før??? ??? ??? ::)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2009, 20:27 »
Det er en måde til at få en skrukhøne til at holde op med at være skruk.

Det går ud på at man sætter en sort spand på hovedet ned over skrukken. Hun skal selvfølgelig have mulighed for at spise og drikke i lys morgen og aften, men så kommer spanden på igen - med mindre hun stiger af reden og stopper skrukkeriet. Det sker gerne efter 1-3 dage.

Det må også være ret kedeligt at sidde under en spand, men kan være direkte farligt hvis skrukken bliver liggende skruk "til evig tid". ;) Så spandemetoden er brugbar hvis skrukken ikke selv stopper.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2009, 20:46 »
Jeg ser spandemetoden lidt som samme argument omkring tandbørstning på mine unger  ::) Min ældste kunne nemlig ikke lide at få børstet tænder da hun var lille, og faren synes det var synd, at jeg fastholdte hende og gjorde det mod hendes vilje (alt andet var prøvet  ::)), men kunne jo så godt se argumentet om at det en dag ellers ville blive tandlægen, som skulle fastholde OG bore i tænderne  :o

Så jeg er med på en lidt ubehagelig oplevelse her og nu, for at det ikke bliver værre senere hen  ;D

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Hvor længe skal man lade en silkehøne ruge på ingenting?
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2009, 21:10 »
Jeg krydser fingre for den lille silkedame :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.