D. 23. December
Den gamle gås letter de tre trin fra fadeburet op i køkkenet, og stiller sig og skræpper foran køkkendøren, så konen med de ternede sutsko kommer ilende til, jamen du store siger hun, nu vil du ud, det må du jo godt, men du må helst ikke forsvinde for så dør du af kulde, du er ikke stærk nok til at være ude hele dagen, og du skal være i ly og varme om natten.
Gåsemor tager opstilling ude i haven midt i sneen, og skræpper op, alt hvad hun kan, og så venter hun lidt og starter forfra, Cornelius trækker sin hønseflok ned i den anden ende af flisegangen og lader hønsene gå og pille i sneen, og lige udenfor hønsegården, mens han årvågent holder øje med luften, for at se om hun kan hidkalde Gustav til det lille sted på landet.
På lang afstand lidt inde i skoven høre Magnus og Nogen Gåsemor kalde, og de står lidt og lytter, og så høre de hende igen. Magnus siger til Nogen at de må hjem, der er noget der ikke stemmer, og hvorfor står den gamle gås og kalder, Nogen ser forlegen ned i jorden, Magnus ser det, og spørger, har du noget med det at gøre?? Det tror jeg ikke siger Nogen, men han rødmer, og Magnus tænker sit, mens han løber alt hvad han kan ned mod skillevejen med Nogen siddende godt fast ved hans halsbånd, de to har været på tur sammen mange gange gennem tiden, så de ved hvordan det skal være for at Nogen ikke drysser af på vejen.
Da Magnus drejer ved skillevejen står Kraka i vejen og han stopper brat op, hvor blev du af jeg har ventet en evighed, har du siger Magnus og ser spørgende ud, vi, jeg og Nogen har været i skoven for at se ud over viderne, men vi nåede ikke frem før vi hørte den gamle gås kalde.
Kraka taler hurtigt om Ræven og Gustav, og at hun ved at det kun er Magnus der kan få den store gase i tale, så han skal skynde sig ind i skoven igen og forsøge at finde Gustav ved trægrænsen.
Gustav cirkler endnu en gang over trægrænsen da han høre den kendte gårdhund gø, og han ser ned og kan se to hunde, og lander på passende afstand. Magnus går gasen i møde og lader Kraka vente, og han fortæller hurtigt Gustav hvordan det hele er gået skidt, siden han forlod trægrænsen med den store flok, og at de nu har den unge flok gæs siddende fast i kummerlig nød i mergelgraven og gåsemor i fadeburet hos menneskene det lille sted på landet.
Gustav ser mistænksomt på Magnus, har du taget min mage med til menneskene spørger han tvivlende og hvæser truende af Magnus, Nogen titter frem ved Magnus halsbånd, og siger, Gustav du skal være glad for at Magnus og hele hans flok har taget sig af din familie, for ellers havde ingen af dem været her nu, de var døde af kulde og sult, og ræven ville have taget sin del, inklusiv din gamle mage, så nu må du være venlig at lytte, det er juleaften i morgen og hvis du vil hjælper til, bliver det jul og hvis ikke, så er det første gang Nogensinde at det ikke er lykkedes for mig, så lad os nu få tingene på det rene.
Gustav ser ærbødigt på Nogen, og siger god dag Nogen, hvis du siger det så tror jeg det, og undskyld Magnus, jeg mistænkte dig, jeg har bare været så bekymret for Gåsemor og de unge gæs, og hvor er det så I siger de er, for jeg kan forstå at Gåsemor er i gode hænder hos konen med de ternede sutsko. Alle er i de bedste hænder hos konen med de ternede sutsko, siger Magnus, mens han lige sluger den mistænksomhed gåsen gav udtryk for.
I den gamle Mergelgrav du garanteret kender, der er de faret vild og sidder fast i sneen, og de er i en skidt forfatning pga. kulden og sult, men vi ved ikke hvordan vi skal få dem op, det er Ræven der har fundet dem og givet os besked. Ræven? siger Gustav igen mistænksom. Ja ræven har fundet dem, og han rører ikke dine gæs, vi har indgået en aftale. Du er en bemærkelsesværdig hund, Magnus, siger Gustav, og så letter han og flyver ud over mergelgraven og kalder og kalder, de unge gæs svare svagt, og Gustav beroliger dem og forklare at de bliver hjulpet op af sneen, ikke fordi han ved hvordan, men det hjælper på humøret nede i sneen, hvor de unge gæs har været fanget siden 13. december, og det er frygtelig længe i den forfærdelige kulde.
Kraka der nu er kommet frem siger at hvis vi nu laver et spor, og alle går i det samme spor, så kan vi komme derud, og tilbage af samme vej, hvis bare det ikke begynder at sne. Gustav der er fristet til at springe efter den store hund besinder sig, og tænker at hvis Magnus ikke reagerer så gør han heller ikke, det er bedst ikke at fornærme hundene, så de ikke går deres vej, men da Ræven også kommer til, bliver det Gustav for meget. Magnus siger han, er du nu helt sikker på det her? Rolig siger Kraka, ræven gør ikke nogen noget, det lover jeg dig, og Magnus siger hun har ret, Gustav, rolig, og Nogen nikker til den bekymrede gås, og så går de med Kraka forrest til at rydde vejen.
Hvis man på denne dag kom til trægrænsen højt mod nord ville man se det særeste syn, og ikke tro sine egne øjne, og man ville slet ikke fortælle nogen om det for ikke at blive til grin. Forrest igennem den høje sne går en meget stor hund som en plov og rydder vejen, for en ræv, en gårdhund med en gammel nisse i halsbåndet og en meget stor gase bagest, men man ser det ikke for man kommer slet ikke så yderligt på denne årstid.
De vilde fugle får besked på at give Sigurd og Cornelius besked om udflugten og berolige Gåsemor med at alt er i orden og at hun skal blive hos konen med de ternede sutsko.
Det sære selskab når endelig frem til den gamle mergelgrav, men Gustav har alligevel fløjet det meste af vejen frem og tilbage, han er ikke så god til at gå hurtigt, så han flyver for at tale de unge gæs til ro, og for at holde retning for de to hunde, Ræven og den gamle nisse Nogen
Da de kommer til kanten af mergelgraven aftaler de, at Gustav skal fortælle dem, at de to hunde og Ræven vil komme ned til dem, at de ikke skal være bange og at de vil blive trukket op ved vingerne, og at de skal hjælpe til med deres store fødder, Gustav gentager hundenes navne, så gæssene ved hvem de er, men de kender alle Magnus og de fleste af dem har set Kraka, men det de kender til Ræven er at han tog Gåsemor, så det er ikke nemt at overbevise dem om at han er en ven. Redningsaktionen går godt men langsomt, og alle de unge trætte og udmarvede gæs kan næsten ikke gå den lange vej til trægrænsen og så videre til det lille sted på landet, så Magnus siger de skal gå til det væltede træ, og spise det foder der har ventet på dem, og så gå til ro under træet og lade Kraka og Ræven holde vagt, så kommer han efter dem næste morgen.
Magnus løber den lange vej hjem, og ved lige hvad han har tænkt sig.
Fortsættelse følger: