Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farveændring af æg under opbevaring  (Læst 6352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Farveændring af æg under opbevaring
« Dato: 05 Februar , 2013, 20:00 »
Jeg vil lige høre om der er nogen, der kan komme med et kvalificeret bud på dette:
Hvad er det der gør at araucanaens tyrkise æggefarve ændrer sig, når ægget har ligget på køl i et par dage?
Det er egentlig ikke farven der ændrer sig, men nærmere overfladen der går fra pæn homogen og til "spættet" :o
Mit umiddelbare gæt er; at hvis ægget farves tyrkis af galde, at syren herfra så medvirker en nedbrydning af kalken i æggeskallen, når denne får tilført væske i form kondens fra køleskabet eller væske fra hviden...
Hvis dette er årsagen, vil det jo så sige at araucana æg så muligvis har en kortere holdbarhed end hvide og brune æg :o
Er der nogen der kan byde ind med noget?

Venlig hilsen
Kathrine
(Undskyld den nørdede tilgang -jeg er levnedsmiddeltekniker...)

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2013, 21:47 »
Det har jeg aldrig oplevet med mine??

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2013, 21:50 »
Er det så bare mine?
Hvordan opbevarer du dine æg?
Jeg vil gerne vise et billede, men jeg kan ikke lige hitte hvordan man sætter billede ind...

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2013, 22:40 »
Jeg har heller ikke oplevet det, men det lyder da som om, at selve opbevaringen i køleskabet åbner nogle porer på dine æg.

Nu håber jeg ikke levnedsmiddelteknikeren falder død om *f men har du overvejet at lade være med at have dine æg på køl? Det er der faktisk slet ingen grund til.

Prøv at se denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1650.msg12585#msg12585
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2013, 22:58 »
Tak for dit svar Tanja:)
Nej, denne her levnedsmiddeltekniker falder ihvertfald ikke død om;) jeg opbevarer i vinterhalvåret æg på køl, da jeg ikke har et frostfrit rum under 12C og har 28C i huset (pyha meget varmt, men stort fyr i lille hus)
Men jeg tror at du har ret i det med porrerne åbner sig i ægget. Men.... Hvorfor ser jeg så ikke dette fænomen i mine New Hampshire æg?
Tror jeg skal have sat et forsøgssetup i gang med lidt forskellige æg, for at se forskelle i stabilitet.
Det er jo også interessant at brune æg har en betydelig længere holdbarhed end hvide æg...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2013, 22:59 »
Jeg ved heller ikke hvad årsagen er til 'misfarvning' af æggene.

Men jeg kan til nørderne oplyse, at i Holland, hvor min søn slår sine folder, opbevares æg til konsum ikke på køl i supermarkederne. De står sammen med andre varer ved almindelig rumtemperatur.

 :o Er vi i DK blevet hysteriske omkring æg?? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2013, 10:25 »
@Kathrine  Jeg har også mine på køl. Spændt på at læse dit link Tanja.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2013, 10:59 »
Mine araucana/eng. Araucana-æg bliver også spættede efter de har været i køleskabet.

Jeg ved ikke hvorfor, men du er ikke alene med oplevelsen.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2013, 09:38 »
Hej Karoline, det var da dejligt at høre at jeg ikke er den eneste -selvom det er lidt træls at det sker...
Jeg er lidt af en fødevare-nørd, så jeg har siddet og søgt lidt rundt på nogle videnskabelige databaser.
Jeg faldt over et forsøg, hvor man havde undersøgt hvide æg over tid. Det lignede at porrerne i æggets skal åbnede sig, da ægget blev udsat for et køleskabsmiljø.
Det tyder på, at det vi ser i araucana æggene er en åbning af porrerne i æggets skal. Altså det samme som i hvide æg, men ses tydeligt i araucana æggene, grundet deres farve.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2013, 09:44 »
*med køleskabsmiljø menes der 3 graders celcius og en luftfugtighed på 70% :)
Æggene i forsøget, er som mine, IKKE opbevaret i æggebakker.

Offline Endjinn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Farveændring af æg under opbevaring
« Svar #10 Dato: 30 August , 2013, 21:25 »
Danske regulativer for opbevaring af konsumæg er årsag til at æggene har en reel kortere holdbarhed end hvis de holdes "i live" ved 12-15 grader.
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D