Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skånske blomsterhøns  (Læst 4882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanett

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Skånske blomsterhøns
« Dato: 14 April , 2016, 18:45 »
Hej, er ny her på fjerkræforum.
Jeg købte sidste år 3 blomsterhøns men er blevet i tvivl om 2 af mine høner er haner, er der nogen der kan hjælpe med at kønsbestemme.
De tre ligner hinanden, bortset fra at to er mørkere i kam og flapper, som også er større. Der sidder en lille knop bag på benet på de to, er der måske start på sporer?
De er ca et år gamle, og går sammen med 5 sussex og Australorps høner og en 2 år gammel hane af dansk landrace. Jeg har hørt at hanekyllinger kan skjule deres køn hvis de går med en dominerende han, men hvor længe kan de det?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #1 Dato: 14 April , 2016, 18:54 »
Hvis de er et år gammel så bør du kunne være sikker på kønnene, for så længe kan de ikke skjule sig. Jeg tænker at det må være høner, hvor de to bare har mere farve og størrelse i kammen fordi de lægger æg eller er på vej til det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #2 Dato: 14 April , 2016, 19:02 »
Når de er så gamle, så burde det kunne ses om det er haner og høner, også selvom de evt. er nederst i rangordenen, så er de jo langt fra kyllinger, år de er et år.
Sæt evt. et par gode billede af dem.

Og så lige lidt info: racen på din hane hedder rigtigt danske landhøns. Landrace er navnet på en svinerace.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jeanett

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #3 Dato: 14 April , 2016, 20:26 »
Hvor uploader jeg billeder her

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #4 Dato: 14 April , 2016, 21:26 »
Du kan uploade billeder til galleriet. Der ligger et link i toppen af siden. Du kan også bruge "Vedhæftninger samt øvrige indstillinger" lige under boksen du skriver et indlæg i. Så kan du vedhæfte et billede uden at skulle uploade det først.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skånske blomsterhøns
« Svar #5 Dato: 22 April , 2016, 08:32 »
Mine skånske en nemme at kønsbestemme idet hønerne er tidsrøver sort/hvid mens hanerne er trefarvede sort/hvid/rødbrun. Men de fås jo i mange farver, så måske det kun gælder min stamme.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster