Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til kønsbestemmelse af dværgwelsumer  (Læst 3011 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline garysplace

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Hjælp til kønsbestemmelse af dværgwelsumer
« Dato: 10 April , 2016, 12:15 »
Hej alle sammen
Vi købte disse dværgwelsumere for en uge siden, vi har 4 i alt, men da jeg sad og kiggede på dem i går blev jeg pludselig i tvivl ang. den forreste, fordi halefjerene ser anderledes ud og har grønligt skær. Hønsene er 17 uger. Jeg synes det er svært at se det mht halsfjerene for de virker spidse på alle 4 høns. I et andet forum er folk meget i tvivl, og mener måske at den bagerste også er hane  :-\
Hvad tænker I herinde???
På forhånd tak
« Senest Redigeret: 10 April , 2016, 12:37 Fra garysplace »

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse af dværgwelsumer
« Svar #1 Dato: 11 April , 2016, 04:08 »
Det er sikre høner. Dværg Welsumere har en farve/tegning der gør at man  med sikkerhed kan se kønsforskel efter blot få uger så ingen tvivl her med så gamle dyr.

De adskiller sig dog i farven fra hinanden hvor den bagerste lige er rødlig nok i kropsfarven og den forreste er mere rigtig brun i det. Høner må meget gerne have grønglans uden at det gør noget.

Godt nok en stor hane på billedet, men i en alder af 17 uger burde de ligne ham her noget mere af behæng farve og tegningen hvis det skulle være haner.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline garysplace

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse af dværgwelsumer
« Svar #2 Dato: 11 April , 2016, 06:41 »
Tusind tak for det meget fine uddybende og opklarende svar Frank ☺️👍🏼👏🏼 så kan jeg være mere "rolig" at vi ikke pludselig skal af med en af dem igen 😊