Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af Maraner  (Læst 3774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Kønsbestemmelse af Maraner
« Dato: 27 ſeptember , 2015, 17:03 »
Så har jeg igen brug for hjælp. Denne gang har vi købt maran kyllinger og går nu i spænding og håber at vi ikke endnu engang har været så utroligt uheldige at vi har fået 4 haner.
Derfor har jeg taget nogle billeder af dem - de er alle lige gamle. De er fra den 24/8-15, så de er lige lidt over 5 uger i dag.
Jeg tror (og håber inderligt) at bare to af dem er høner. Men jeg har ingen forstand på kyllinger - i hvert fald ikke at kønsbestemme dem. Og slet ikke maraner for dem har jeg aldrig set tidligere.
To af dem er større end de andre og har allerede langt flere fjer end de to andre. De to har også lidt mere "halefjer" end de to andre. Mht. kammen og benene synes jeg nemlig ikke jeg kan se nogen forskel overhovedet.   :'( Så håber jeg der er en maran kyndig der kan berolige mig med at der i det mindste er 2 høner denne gang.  :-\

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 937
Sv: Kønsbestemmelse af Maraner
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2015, 17:21 »
Jeg har IKKE forstand på Maraner - så tag mit gæt med et gran salt  *e. Jeg tror kyllingen på billede 106 er en kommende høne. De andre 3 har allerede meget kam, efter det jeg kan se.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kønsbestemmelse af Maraner
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2015, 17:45 »
Maraner er noget af det nemmeste at kønsbestemme på hoveddelene. Helt klar haner på de 3 første billeder, nr 4 er jeg lidt i tvivl om, da det er lidt utydeligt, men hvis du siger der ikke er forskel på kammene, så er det også en hane.

Her er der en hane i forgrunden og to høner i baggrunden.

http://1.bp.blogspot.com/-Dy5dT7jOzzM/VZOqW37bCII/AAAAAAAAHKk/wgMRQQ9xY_Y/s1600/IMG_2512.JPG
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse af Maraner
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2015, 19:46 »
Den på billede 106 kunne måske være en høne, de 3 andre er helt sikkert haner.

Prøv at kigge lidt på nogle af alle andre tråde i denne her gruppe. For der er 16 sider med sørgsmål om kønsbestemmelse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub