Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemme australorps  (Læst 8359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
kønsbestemme australorps
« Dato: 24 Juli , 2015, 15:55 »
Vi købte daggamle australorp kyllinger omkring 26/4 - så de er ca 3 mdr nu. Men vi kan ikke blive enige om kønnet.  Jeg mener vi har været så uheldige at de allesammen er haner. Min mand er ikke sikker. Vi har en ren australorp høne allerede og da vi fik hende var hendes kam og hageflap - ja hele hønen helt sort indtil hun blev gammel nok til at lægge æg. Men de her fire fik rød kam og hagelap lige med det samme. Et par af dem tager også nogle rigtig hane kampe ind i mellem. Håber der er nogen der kan hjælpe. Vi undrer os også over at et par stykker har en enkelt hvid fjer på siden. Det burde de vel ikke hvis de er rene? De er helt ens undtagen de hvide fjer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2015, 17:27 »
Helt unge må gerne have hvide vingefjer.  Det hænger sammen med den grønne glans de får.  De forsvinder ved næste fjerskifte.  Kig i galleriet under kønsbestemmelse der er nogle Australorps
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2015, 20:13 »
Ja, det ligner haner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2015, 20:36 »
Ja Det er helt sikkert haner de to der der...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline 1984dvn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #4 Dato: 13 August , 2015, 08:31 »
Jeg har selv australorps kyllinger fra maj. Og der er ingen tvivl om kønnet da hanerne allerede begyndte at sætte pæne kamme for et par uger siden.

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #5 Dato: 18 August , 2015, 11:34 »
I havde ret - de er alle 4 haner øv øv. De er super flotte men vi må ikke have haner der hvor vi bor. Men regner med vi har afsat dem her på onsdag. Godt nok for mindre end vi gav for dem - og vi har endda fodret på dem i 5 måneder :-( Men sådan er det jo, når man som os er pivsede og ikke selv kan slagte :-))

Men vi vil smadder gerne have et par høner og har fundet en ikke så langt væk der har varmefri kyllinger på 5 uger. Men hun kan ikke kønsbestemme dem endnu. Men de australorps vi har  - da vi fik dem var de fuldstændig sorte - kammen havde ikke skiftet farve endnu. De blev først røde i kam og hageflap da de skulle til at lægge æg og det læste jeg et eller andet sted, var typisk for dem. Er der nogen af jer der kender til det? Vil jeg kunne gå efter et par 5 ugers kyllinger der ikke har farve endnu og så være sikker på det er høner?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #6 Dato: 18 August , 2015, 12:12 »
Med mindre at I er veganere, så burde I da slagte og spise dem selv, for bedre kød får I da ikke.
Og I kan lige netop spise dem med 100 % god samvittighed, for I VED jo at de har haft et godt liv.
Endvidere ved I også hvad de har ædt og ikke mindst at de ikke har fået medicin.
Og at kødet ikke er pumpet op med vand eller vasket i klor.

Velbekomme  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #7 Dato: 18 August , 2015, 12:19 »
Det har nu heller ikke noget med det at gøre - vi vil meget gerne spise dem. Men vi kan bare ikke slå dem ihjel og plukke dem. :-))

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
kønsbestemme australorps
« Svar #8 Dato: 18 August , 2015, 12:40 »
Kan I ikke få hjælp til det?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline majer711

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #9 Dato: 18 August , 2015, 12:56 »
Desværre :-((  Nu har vi lavet en aftale med en der køber alle fire for en "slik" bare for at komme af med dem, så vi får plads til de høner vi godt vil have. Men hvis du kender nogen i nærheden af Nykøbing Sj der gør den slags for folk, så bare sig til - for der er formentlig også en hane eller to i næste hold kyllinger med mindre det lykkes os at kønsbestemme dem inden køb :-))

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #10 Dato: 18 August , 2015, 13:06 »
En anden gang kan I jo forhøre jer her på forum om der er nogen I kan komme ud til og lære at slagte. Jeg har flere gange haft nogen ude hos mig, men I bor jo noget langt væk.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #11 Dato: 18 August , 2015, 17:46 »
5 uger er lige på det tidligste til at kønsbestemmelse Australorp. 1-2 uger mere så er det fint
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: kønsbestemme australorps
« Svar #12 Dato: 18 August , 2015, 21:16 »
hej Majer711.
jeg er en garvet opdrætter af australops,og jeg ringer mine dyr hvert år-nogle forkert-de skal ringes ved ca.8 uger.
nogle haner er langsomme til at vise kønspræg og nogle høner er hurtige til at udvikle "farve" i kam,så de kan forveksles med hane kyllinger.
det sker for os alle.
godt råd -køb flere kyllinger,så kan hanerne sorteres fra.
eller vent med at købe til du kan se at det er høns(4-5 mdr)
vh bjarne m