Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønemor mobbet væk  (Læst 1466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Hønemor mobbet væk
« Dato: 26 April , 2019, 20:41 »
Håber I har nogle råd.

Har en hønseflok på 9 høns og en hane, stor Orpington . De har alle gået sammen siden maj sidste år. Alt uden problemer.

Den sidste måned er hanen begyndt at jage en af hønerne væk når hun nærmer sig. Han træder hende ikke. Han hakket hende i nakken og går fra hende.

Hun er ikke længere en del af flokken. Hun sover i redekassen (jeg giver hende lov) hun er i hønsehuset, når de andre er i gården og hun i gården når de andre er ude.

Hun er selvfølgelig den flotte af dem :) Hun får liv at spise og drikke og de andre høns er ikke efter hende. Hun er af samme kul som hanen.

Hvad er der mon galt? Og kan de komme overens med tiden?

Håber I kan hjælpe

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hønemor mobbet væk
« Svar #1 Dato: 27 April , 2019, 11:08 »
Måske kan hanen fornemme at de to er søskene og prøver at drive hende væk, for at undgå indavl?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønemor mobbet væk
« Svar #2 Dato: 28 April , 2019, 16:47 »
Jeg tror ikke, at hanen har nogen ide om slægtskabet, incest er ikke et begreb i hønseverdenen.
Jeg har desværre ikke noget bud på, hvad der sker, men har selv oplevet at to nye høner blev jagtet af hanen (og ikke for at træde dem) i en sådan grad, at jeg blev nødt til at lade dem flytte til en anden hønsegård.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk