Her er også en OK forhandler af de fjernøstlige hønsehuse:
http://www.sbhandel.dk/shop/tilbehoer-til-hoens-6c1.html . Hvis man googler chicken coops el. lign. ser man hurtigt hvor stort markedet er. Jeg tror nu nok de danske havehønseejere er temmelig uenige med producenterne om, hvor mange høns disse huse egentlig er egnet til. Sælgers tal gælder nok kun dværghøns
For mit vedkommende valgte jeg at bygge selv. Det blev op til flere gange dyrere, men også flere gange bedre og sikrere for vores luksushøns. Selve hønsehuset er et område lige under vores hævede træterrasse (så let ud, men det endte med at blive noget af en udfordring). Der er husmur på den ene side, betonmure på 3 sider, så der skulle "kun" laves et tag op mod terrassebrædderne og en væg m indgangsdør. Som hønsegård inddrog jeg 20-25 kvm ukrudtsbefængt blomsterbed med en opstammet hassel, troldhassel, lidt hindbær, stauder m.m. som blev hegnet forsvarligt ind og sikret med cementplader 45-50 cm ned, opad pt. kun et jordbærnet.
Hus og gård ligger både forskudt i niveau og 5-6 meter fra hinanden, så jeg byggede en forsænket tunnel (gennem et skrånende stenbed, lidt bøvlet).
Inde i hønsehuset er der i stedet for et alm. smuthul en slidske skråt ned, så hønsene går faktisk ud under fliserne i haven
. Slidsken er belagt m volierenet så de kan stå fast, derefter slår tunnelen et 90 gr knæk og bugter tunnelen sig ellers ned til hønsegården. Virker fint, de lærte hurtigt at bruge den, og pt. kan de faktisk gå frit frem og tilbage hele døgnet :-)
For nylig begyndte vi at lukke dem ud i hele haven i dagtimerne, og det har resulteret i at nu står de om morgenen nede i hønsegården og beklager sig højlydt, indtil vi får bekvemmet os til at gå ned og åbne døren fra hønsegården;D