Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hitteælling  (Læst 7780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Hitteælling
« Dato: 18 Maj , 2011, 18:00 »
Hej med jer.
vi har idag fået en hitteælling. Den havde 2 søskende, men de forsvandt før de kunne indfanges af dem, der har fanget denne. Jeg håber og tror at deres mor har taget dem med et sted hen, og at hun "kun" har mistet denne ene, der var blevet fanget. Den er sund og rask og temmelig stor, men kun med dun, ikke fjer. Den er vel 15 cm. høj målt fra toppen af hovedet, når den står almindeligt med løftet hoved. Vi får forhåbentlig sachsenællinger om en uge, så ser vi om ikke den her og de nye vil kunne enes. Eller er det forkert? For denne er jo en vild and, jeg tænker på sygdomme m.v.  ???

vi har givet den kyllingestartfoder og vand, den går på spåner og har varmelampe. Skal foderet være blødt op? Evt. blandet med æggefoder til tropefugle? Andet?

Den hedder Ida efter min datters "idag-bedste-veninde" men kan evt. omdøbes til Albert (som hendes...kæreste... hedder), hvis det bliver en andrik :D

Er der nogen der kan linke til et sted, hvor jeg kan se hvordan de forskellige ællinger ser ud, så jeg måske kan finde ud af hvilken race denne tilhører?

pf. tak.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hitteælling
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2011, 19:37 »
Er det ikke muligt at undersøge om der er en familie til den der hvor den blev fanget .... hvis den nu bare er blevet væk ?

Er det maskinudrugede ællinger du får kan du måske nok sætte dem sammen ..men pas på den ikke muler de yngre ællinger,

Er der en andemor vil hun meget sansynligt dræbe den fremmede ælling.
Med venlig hilsen Søs

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hitteælling
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2011, 19:55 »
Hej Søs

tak for svar. Jeg har imellemtiden "forumgooglet" vedr. foder, så den del er på plads. Ællingen var i en virksomheds ret lukkede baggård med sine 2 søskende i mange timer idag og pippede ynkeligt. Tæt på en ret trafikeret vej og ellers med parcelgrunde på alle sider. Når ællingen først har været håndteret af mennesker, tænker jeg, at den nok ikke bare kan blive en del af flokken igen..? Det er i øvrigt en halv times kørsel hjemmefra, så jeg kan ikke holde øje med andemor, og da det var en virksomhed, vil der ikke være andet opsyn end baggårdskattens før imorgen tidlig. Valget stod mellem at ringe til mig eller Falck. Men nu er den her og er faldet rimelig godt til ro. Jeg forstår ikke hvor dens søskende kan have gemt sig, men forhåbentlig er de blevet hentet af deres mor, som jo nok ikke bruger dagevis på at lede efter den ælling, der blev væk.

Jeg overvejde om jeg skulle tage ællingen med på arbejde til den andemor, der har en enkelt ælling derude, men den bette and risikerer jo at blive slået ihjel..!

De kommende ællinger er fra rugemaskine, og vi har ikke andre ænder. Sachsenænder er rimelig store og hurtigtvoksende, så der er ikke størrelsesforskel på hitteællingen og de kommende ret længe.

Mon ikke nok det går..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hitteælling
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2011, 22:21 »
Julie, hvis det ikke går som planlagt, så ring evt. til en vildtplejestation. Vi havde et gåsepar på grunden sidste år, som pluselig forlod en af gæslingerne. Jeg fik den indfanget, og fandt en vildtplejestation ved Roskilde, som kom og hentede den inden for 2 timer. Den fik pleje, varme og omsorg, og ville blive genudsat når den var stor nok  :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hitteælling
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 07:12 »
hitteællingen er en gæsling  :D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hitteælling
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2011, 08:10 »
Kan du evt sætte et billede ind af gæslingen/ællingen?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hitteælling
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2011, 08:58 »
beklager billedkvaliteten, der skyldes en blanding af manglende lys og tvivlsom mobilkameraføring ::)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hitteælling
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2011, 09:01 »
så julie- du "ender " som gåsemor! den flytter nok ikke hjemmefra, den er da så sød, og hunden synes om den...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hitteælling
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2011, 09:06 »
ja, der er ingen tvivl om at den her vil jeg virkelig kæmpe for. Jeg er SMASK forelsket i den lille sjove dunbold. Den har så små vinger til den store krop, og så har den bare det sødeste udtryk. Når den står dér og prøver at hoppe ud af sin kasse med de store klaskende fødder og bittesmå vinger strittende ud til siden. Eller når den spiser havregryn af hånden. Der er bare noget over den, der STRAKS har forfremmet den til darling.

Har I nogen sinde set happy feet? Den her er lige så kær som ham!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hitteælling
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2011, 09:26 »
så bare vent til den begynder at løbe efter jer. klap, klap klap... siger det bare med de store fødder, og vingerne til siden lige som man skulle lette lige om lidt... og så en lille sjov lyd- vi har 7 gæslinger og de er noget for sig...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hitteælling
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2011, 10:34 »
Du kan se på næbet at der er en gæsling, og den er ikke ret gammel....
Nuser og den bliver tam..

Ænder har stop over næbet, det har alm. gæslinger ikke, jeg siger alm. fordi jeg ikke ved om der skulle være en gåserace der har.

God fornøjelse med den, det er lidt synd at den ikke har en ven, men på den anden side så har vi jo før hørt om gåsepigens Keld der også er en alene gås... du kan måske have den sammen med ællingerne når de kommer, hvis den ikke insisterer på dit selskab 24-7  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hitteælling
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2011, 10:50 »
Hej Ina

ja, vi har faktisk tænkt at prøve om den kan være sammen med ællingerne. Ellers vil vi søge en ven til den - men helst ikke før vi ved hvad køn den er - kunne jo være fint med et par :)

Jeg lagde mærke til at på ænderne er der en lige linie der følger undersiden af næbbet og derfra underkanten af hovedet. Man kan sige at det er "fladt i bunden" mens gæslingen har et rundt hoved med et lille næb "sat på" ca. midt på cirklen. Og så husker jeg jo de kære ællinger, der var billede af for nylig - dem, der næsten fik overbalance af det store næb. Det er der ingen fare for med hende her Ida  :D

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hitteælling
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2011, 10:52 »
Lige til at blive glad i låget af beretning  <L *o
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hitteælling
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2011, 10:57 »
Det bliver såååå hyggeligt med en tam gås ... og tror da den vil hygge sig med de kommende ællinger  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hitteælling
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2011, 11:07 »
Hun er nok lidt tung i rumpen til at få overballence, men hvis du nu ser på de tråde der er om kønsbestemmelse kan du så ikke vende bunden i vejret på den og se om du kan blive klogere, den lære hurtigt sit navn at kende, og det er da synd t hede Ida, hvis man nu er en Albert  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn