Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken ande rase  (Læst 2599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
hvilken ande rase
« Dato: 21 Maj , 2011, 08:33 »
hej da jeg overhovedet ikke kender til svømme fugle har jeg lige et par spørsmål.
jeg har en lille sø bagerst i min have (udgravet mose ) på ca 9 X 3 meter  som er afgrænset fra den store mose af krat og div planter er der nogen ænder som vil blive der uden yderlige hegn
hvad med om vinteren hvor søen ved streng frost fryser til (ca 3 uge denne vinter ) er det nok med et uisoleret ande hus og at give drikke vand og selvfølgelig fodder hele året
kunne bare godt tænke mig lidt liv når søen nu er der
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: hvilken ande rase
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2011, 09:22 »
Jeg mener faktisk ikke det er lovligt at holde svømmefugle i naturligt vand.
Men hypotetisk set, hvis man ville gøre det så ville jeg overveje følgende:

Har du stejle skranter, så er den eneset race du kan have moskus, pga de kan forcere stejle skranter.
Et uisoleret andehus burde være fint nok.
Til at starte med ville jeg nok holde dem i nogle bure med rigeligt mad og drikke. Efter en uges tid ville du formentligt nok kunne slippe dem fri og de ville så blive i området.

Mine går i en indhegning med et hul ved vandet, som de benytter. Går ud om morgnen og ind om aftenen. De er ikke længere stækket, men ser ikke rigtigt ud som om de vil flyve nogle steder alligevel.

Det største problem i den fritgående metode er rovdyr.

Mhs til vand om vinteren er det ikke strengt nødvendigt. Hvis dyrene ikke har adgang til flydende vand, spiser de sne. Det kræver de får ekstra foder da de skal bruge energi på at varme det op, men ellers kan de overleve på det. De vil ikke ligge æg i den periode, men det er måske ikke den største bekymring alligevel..

Udover søen er det vigtigt at de har et større område med græs eller anden vegetation. Det er ikke kun for ænderne skyld, men naturen. Ænder er hårde ved området, brede fødder, stærk afføring. Således er der mindre risiko for de plumre søen til.

Umiddelbart ville mit bud være du godt kunne have moskus ænder i dit område. Desværre er der ingen dansk artikel, men denne norske er ganske fin:
http://no.wikipedia.org/wiki/Moskusand

Men det er selvfølgeligt bare HVIS det nu var lovligt at have svømmefugle i naturligt vand.. Kan ikke lige finde noget om det.. Men gad heller ikke lige søge særligt intensivt :)

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: hvilken ande rase
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2011, 13:44 »
tak for svaret /o . nu er søen ikke naturlig .det er en jeg har fået gravet der ligger bare en stor mose lige ved siden af ca 20 m   moskus var også mit bud 1.1 måske der er ca 800 m2 græs/ukrudt
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: hvilken ande rase
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2011, 13:54 »
Dræn betragtes også som naturlige vandløb...

Men 1:1 eller 1:2 lyder helt fint, det er egentligt bare om få fat i et sæt i så fald :)

Offline Alex Andresen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: hvilken ande rase
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2011, 19:22 »
Moskus kan leve et super liv under disse forhold. Dog kan du sagtens have mere end 1.1, 1.2. :D
Ejer af 1,1,3 gæs af den brogede landrace, dreudover 1,3 sussex og 1,2 moskus i brun- og sortbroget. (Ænderne der lige nu ligger og ruger på 16 og 13 æg + 1 gåseæg)