Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns spilder maden  (Læst 3426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Høns spilder maden
« Dato: 15 Juli , 2020, 11:01 »
Egentlig skulle høns være gode for at forebygge madspild, men.. Mine høns spreder deres foderpiller i hønsegårdens bund. Jeg formoder, at der sker fordi de flakser op og rammer foderautomaten, men jeg har ikke set, hvad der sker. Har I haft lignende problemer? Og har I en smart løsning?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Høns spilder maden
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2020, 23:00 »
Hos mig fodres der kun med hvad der spises pr dag. Altså ikke noget med at have overskud af foder stående og kun fodring indendørs.
Det startede jeg med efter et voldsomt antal rotter forsamlet i hønsehuset samtidig. Det er godtnok ikke helt det du efterspørger - men altså min måde ikke at overfodre og der indgås fodrespild.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Høns spilder maden
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2020, 23:31 »
Jeg har samme problem. Fodrer kun indendørs, men hønsene roder rundt i foderet, så der kommer en masse foder ud af automaten. Det er som regel foderpillerne, som de ikke gider æde. Hver aften bliver foderautomaten dækket til, men alligevel ligger en del foder udenfor. Og jeg har ganske rigtigt uhyggeligt med rotter!
Jeg har købt såkaldte rottesikre foderautomater, men de virker ikke, eller mine høns er ikke lige smarte nok. Det er for øvrigt heller ikke nok med et par automater, når man har mange høns og kyllinger.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Høns spilder maden
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2020, 10:44 »
Man skal ikke blande foderpiller med for eksempel knækket majs, hvede, og andet, de hellere vil have, hvis "slikmaven" får lov at bestemme. Så roder de helt febrilsk for at få gravet alt det lækre frem, hvor de kedelige piller ikke har nogen interesse så længe, der er et mere lækkert alternativ i automaten.

Derfor holder jeg mig også langt fra de foderblandinger, der består af piller og forskellige kornarter og fede frø som solsikker. De får de i en skål med høje kanter, der bøjer indad, så det ikke er så nemt at smide med det.

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Høns spilder maden
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2020, 13:54 »
Jeg fodre i foderautomater med runde huller, der er gennemsigtige med grøn bund og låg.  Der er intet spild med dem for hønsene kan ikke skrabe foder ud af dem.  De kan hænge, så kan man jo hæve dem fra gulvet om aftenen så rotter ikke kan komme i dem.  De kan købes flere steder, søg på nettet.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Høns spilder maden
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2020, 19:30 »
Tak for svarene. Jeg må prøve en anden type foderautomat. Jeg giver kun æglægningspiller i foderautomaten og så får de en smule knækkede kerner spredt ud i hønsegården, kun hvad de kan spise på 1/2 time

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Høns spilder maden
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2020, 19:06 »
Jeg har en fodersilo, der skulle være rottesikret, men det er den ikke. Da hønsene prøver at finde det bedste af fodret. Men jeg tror ikke man kan få fodersiloer der er total rottesikret, så man skal lige feje lidt op hver dag.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders