Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt hjælp med genetikken?  (Læst 7117 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Lidt hjælp med genetikken?
« Dato: 05 Juli , 2008, 22:19 »
Kære forum
Jeg har i en årrække haft en fin stamme sølvrandede wyandotter. Alt var godt, og jeg avlede mange fine kyller på dem.
For to år siden fik en ny hane, som blodfornyelse. Siden har afkommet varierert en del, så nogle er blevet meget lyse og andre mørkere  ??? .
Jeg kører nu på "anden generation", det går udemærket, og da hønsene kun er til eget forbrug betyder variationen ikke så meget.
Men det er nu det bliver rigtig mærkeligt. Jeg har foræret lidt rugeæg væk til en bekendt, og ud af et af æggene er der kommet en hønekylling, som senere har vist sig at være helt hvid!

Og nu er det så jeg spørger hvordan det kan gå til. Har den nye hane haft "dårlige gener"? Hvordan ser den hvide hønes gener ud, og er den magen til en "rigtig" hvid wyandot?

Jeg håber at i kan hitte rede i mit indlæg, ellers må jeg lige uddybe.

MVH. Niels

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2008, 22:51 »
hej niels
der har nok været brugt hvid til at forbedre typen med på et tidspunkt
hvid er vigende gen da du får din nye hane får du det vigende gen med og din gamle stamme har det liggende gemt derfor kommer der hvide kyllinger mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2008, 22:58 »
Tusind tak, Jesper, det var lige et sådant svar jeg søgte. Det giver jo god mening.
Men nu er det jo kun en ud af mange kylinger (ca. 50 stk.) som skiller sig ud sådan. Tror du at der vil være en bestemt ratio fremover? Som f. eks. med den blå farve, hvor alle udfald er "beregnelige".

MVH. Niels

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2008, 23:06 »
det ved jeg ikke niels
men det er sådan de nye farver opstår og nogle der avler vidre på dem  men der er lang vej
jeg ved med mine landhøns
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2008, 23:27 »
Tusind tak for hjælpen.
Det er i øvrigt et meget spændende projekt du har gang i. Jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke med det.

MVH. Niels

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2008, 01:55 »
Det er jo sikkert kun en enkelt høne, der har dette vigende (Recessive) gen, og hanen har det helt sikkert med.
Det betyder, at kombinationen med den enkelte høne vil give 50 procent hvid, altså forudsat at det Jesper siger er korrekt, for jeg kender ikke genetikken på høns. 50 procent af denne kombination vil være bærer af hvid, og kun 25 procent være frie for det vigende gen.

Det vil så også betyde, at kyllinger fra alle de andre høns, der vil 50 procent være bærer af det vigende gen, og muligheden for at lave hvide er dermed forøget betragteligt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2008, 17:46 »
hej niels
med hensyn til genetik prøv at se mit personlige galleri har lige fået kyllinger i dag  7 gråtavlet og en hvad mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2008, 21:38 »
Kan i så hjælpe mig, jeg har idag hentet Sølvrandet Wyandotter, som jeg er meget glad for, men iblandt var der en hvid, som kom fra samme stamme, den købte jeg også synes det var lidt sjovt, men hvorfor en hvid blandt 9 andre
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2008, 21:44 »
hej berit
de hvide har været brugt til at forbedre type i alle farver af wyandotter da det er en af de ælste farver
og derfor dem der har har den bedste type mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #9 Dato: 07 Juli , 2008, 12:49 »
Jamen så er det måske fordi den nye hane både er far og morfar til den hvide kylling ???
Så min sølvrandede stamme er blevet forurenet, men til gengæld vil jeg kunne ende med to farver istedet.
Jesper, den ubekendte ligner vel en brun/vildtfarvet i tegningen, men er bare en del lysere.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #10 Dato: 07 Juli , 2008, 13:23 »
hej niels
ja det er rigtigt den gråtavlede hane der er far er halv brun og halv gråstribet men mor er sort el gråstribet
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2008, 23:21 »
Jeg har gule wyandotter og har fået kyllinger, hvor en af dem er meget lysere end de andre. Spændende om jeg også får en hvid wyandot i den gule flok.....Er en hvid kylling helt hvid eller bare meget lys gul (det er min)? Mine gule kyllinger er meget gule.
Venlig hilsen
Liv

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Lidt hjælp med genetikken?
« Svar #12 Dato: 14 Juli , 2008, 08:10 »
@Liv
Jeg glæder mig til at høre om du får en hvid wyandot blandt dine gule.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte