Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Automatisk hønseklap - Christians  (Læst 178765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #60 Dato: 21 Januar , 2015, 09:02 »
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men hvorfor overhovedet lukke lemmen mellem hønsehus og -gård?

Hos mig står den åben hele døgnet, og det ser da ud til at fungerer fint ...

P.f.t.

Peter
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2015, 10:25 Fra psindrup »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #61 Dato: 21 Januar , 2015, 09:26 »
Her er det af hensyn til naboerne og til dels også os selv. Ingen grund til at blive uvenner over hanegal. I byzone er der også regler om hvornår hønsene må lukkes ud og hvornår de være lukket inde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #62 Dato: 21 Januar , 2015, 10:26 »
Ah, det giver god mening!  /o

Da jeg ikke har nogen hane, og i øvrigt meget forstående naboer, bliver det aldrig et "problem" hos mig.  8)

Peter

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #63 Dato: 21 Januar , 2015, 11:58 »
Der er vel også et element af beskyttelse om natten hvis gården ikke er rævesikker.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #64 Dato: 21 Januar , 2015, 12:14 »
God pointe, men det er min.  /o  8)

Peter

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #65 Dato: 08 Februar , 2015, 16:43 »
Jeg har stor glæde af min automatiske høneslem lukker. Da jeg arbejder om aftenen og ofte først er hjemme ved midnatstid, er det nu rart at hønsene er forsvarligt lukkede inde, så se her
http://rosenbud.dk/butik/hoensegaarden/chickenguard-astx/
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #66 Dato: 29 April , 2015, 14:30 »
Da jeg i næste uge gerne skulle have installeret en automatisk hønseklap, vil jeg gerne spørge ind til hvorledes erfaringerne er mht valg af model - den fra America eller den fra Rosenbud - skal den være med batterier eller tilsluttes el ?

Der er forskellige priser på modellerne solgt i DK, og det bliver en af dem jeg vælger. Men hvilken skal jeg vælge ??. Jeg har kun og får kun brug for at åbne/lukke for et hønsehus (en låge). Skal man vælge at købe en aluminiums låge, eller . . ..  Hvorledes med driftsikkerheden ? er der påvirkning af vejeret - regn/frost/sne
Hvis man vælger at købe Aluminiums-lågen, skal den så monteres så det ikke er muligt for ræv at løfte den op med poterne - eller vejer den for meget ?. Skal man montere lågen,  så den dækker - ikke bare indgangshullet, men et vist stykke over og især under ??
Skal man vælge at placere maskineriet inden for eller uden for. Hvad er fordele og ulemper ved placeringen. Den batteridrevne, viser når der skal skiftes batterier - er det noget man skal tæt på for at se. Skal man dagligt kontrollere det og passer det virkeligt, at det kun skal ske for hver 11 mdr ??.
Det var mange spørgsmål på en gang, men håber det er til at forstå sammenhængen i  :)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #67 Dato: 30 April , 2015, 18:34 »
jeg har kun erfaring med den fra america, men jeg tror det er samme princip i de andre osse. Hvis du vil gøre brug af lyscensoren så skal den placeres udendørs. Jeg har haft en smule knas med kondens og regn, der frøs lågen fast i skinnerne, men det var klaret med et bette gok på lågen. Nu har jeg så monteret det indenfor, og håber så at problemet med frost er væk.Min låge er lave så den er ca2cm større end selve hullet på alle led. Det er nu ikke nødvendigt, men sådan vil jeg have det.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #68 Dato: 06 Maj , 2015, 13:20 »
Prøv at kigge ind hos Rosenbud
Der er svar på mange spørgsmål
http://rosenbud.dk/butik/hoensegaarden/chickenguard-standard/
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns

Offline Helle Lunden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #69 Dato: 24 Juli , 2015, 15:03 »
Jeg kigger også efter en automatisk hønselåge.
Har set på Rosenbuds model Chickenguard som jo har kombineret indstilling for både lys og tid.
Jeg har set på thisted Americas model som for mig at se kun har lys sensoren. Her lukket hønsene ikke ud før kl 8, og da er det jo forlængst lyst. Hvordan klarer man det med thistedsmodel ? Og hvis lyssensoren sidder i boksen på væggen under tag i hønsegården, så bliver det jo tidligere mørkt derinde.

Har set på modellen som er anbefalet fra Tyskland. For mig at se er det den samme som Thisted har på sin hjemmeside (bare billigere)

Skulle der sidde nogen derude som kunne skrive.... "Køb den her - det er bare den bedste!" så hører jeg meget gerne fra jer.
Jeg er (næsten) ligeglad med prisen. Den skal bare fungere hverdag! Måren tog mine børns kælehøns, og det skal ikke ske igen. ØV

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #70 Dato: 24 Juli , 2015, 23:20 »
Jeg købte Thisteds åbne/lukke anordning. Den kan både indstilles med faste tider eller så det er lysføleren der styrer op-/ilukning.

Brugervejledningen der følger med, er ikke helt let at gennemskue. Men jeg er 100% tilfreds med den, nu hvor jeg har fundet løsningen på lysfølerens styring. /o

Men jeg husker en anden hønseindehaver, som købte Rosenbuds lukkemaskineri. Der er det vist yderst let at montere den og få dens funktioner til at virke.

Ja du har ret, Thisteds model er billigere, hvis du køber den i Tyskland. Jeg valgte DK, for hvis den nu går i stykker inden for de første to år, så kan jeg bedst lide, at tale med en dansker, som måske bedre forstår, hvad jeg siger, men det er jo som man føler for det. :angel:

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #71 Dato: 16 Januar , 2016, 21:46 »
Hej
Vill ige vise jer hvordan jeg har klaret hønsepasningen.
http://youtu.be/HvCUNfoAgxc

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #72 Dato: 16 Januar , 2016, 22:07 »
Det ser rigtig spændende ud Michael.
Er den Arduino styret, eller er det måske med en Raspberry Pi? Har du evt. lidt dokumentation/andre oplysninger omkring dit setup?  /o /o
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #73 Dato: 16 Januar , 2016, 22:17 »
Hej rene.
Det er styret med en arduino uno, et relæboard, en strømsensor, en lyssensor og et real time modul.
Arduino og sensorer koster næsten ikke noget i dag.
Sig til hvis du vil vide mere. Jeg har vedlagt et diagram af elektronikken.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2016, 22:21 Fra Michael Munk »

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #74 Dato: 16 Januar , 2016, 22:27 »
Tak Michael.
Jeg kender udmærket til Arduino, har faktisk selv lige købt en Nano et SSR modul og lidt sensorer og andet gøgl til en lille semiautomatisk rugemaskine :)
Jeg købte på aliexpress :)
1.6 Sølvgrå Sussex